en evig väntan!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sussie74
  • Startdatum Startdatum
S

sussie74

vårat första föl är på väg, så vi är så orolig, stoet hade tid den 4 april eller 18april då hon fick gå med hingsten vid 2 tillfällen jag tror det är den 4 april.
hur långt är det till fölning när fölet vänt sig?
juvren är full men mjölken är ej vit utan gulaktig/genomskinlig.
mjuk i bak, men jag tycker det är svårt att veta hur mjukt det ska vara. snälla skriv och berätta hur det var för er inan ni fick föl.

Sv: en evig väntan!

Sitter i exakt samma sits. Fast jag vet ju ett exakt datum eftersom stoet inseminerades 24 maj, men det betyder ju inte att hästen inte kan föla 2 veckor tidigare:crazy:. Juvren är fyllda, magen har ändrat form och jag tycker nog också att hon är mjuk där bak. Men gah, det kan ju vara 2 veckor kvar eller så fölar hon i natt. Har hört om ston som fölar innan den ens kommit ut nån mjölk, och ston som fått vaxproppar långt innan fölning,

Nu har hon börjat bete sig konstigt också, vill inte gå på promenad, och står och ser skum ut i blicken ibland:o.

Mina föl har vänt sig en månad innan fölning.
Första gången en vaxpropp två dagar innan fölning, andra gången läckte hon lättmjölk i en vecka innan fölet kom.

Det tydligaste tecknet på mitt sto är att bäckenbanden släppt helt och hållet.

Mitt sto är på är på 346 dygn nu fölet vände sig för två veckor sedan, bäcken banden är väldigt slappa juverna är stenhårda även när jag tar in henne på eftermiddagen, mjölken blir vitare och vitare och är riktigt klibbig. Jag undrar hur länge till hon tänkte knipa det är hennes första föl så jag vet inte riktigt vad mer jag ska leta efter ;) dock inga vaxproppar men det är ju inte alla som får det..

Tack för era svar ! jag tycker det är jätte svårt att veta när det är pågång. :confused: hon är svullen i bak hovarna, kan det ha och göra med att hon är så stor och tung? sammlar en häst på sig vätska precis som oss människor? jag tycker så synd om henne för hon är så tung och det ser jobbigt ut när hon rör på sig! hoppas hon får snart ! kanske ska ringa en vetrinär i morgon och kolla upp svullnaden. ni kan väl lägga ut lite bilder när ni fått föl :rofl:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 044
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 873
Senast: Maja_Kandi
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 389
Senast: Digbil
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka