En, eller två katter?

Quinny07

Trådstartare
Vad tycker ni?

Vi har en liten hankatt här hemma som är ett halvår nu. Han verkar inte ha några problem med att vi är borta & jobbar.

Men bör man egentligen skaffa en liten kompis till honom? Vad är isåfall att rekomendera? En till hankatt, eller en hona? (Jag är ju egentligen mest för hankatter ;))

Kommer han att förändras om han får en kattkompis? Han är väldigt gosig med oss, speciellt på morgonen, då ska han alltid gosa, helst LÄNGE!

Är rädd att han bara kommer vilja vara med sin kattkompis om han får en sådan.. Jag vill ju att han ska fortsätta vara som han är nu.. :angel:
 
Sv: En, eller två katter?

Jag är alltid för två katter om det inte finns väldigt speciella anledningar att ha ensamkatt.

Min första katt omplacerades till för för att han slogs så i sitt gamla hem. Han var ensamkatt ett par år (var 7 när jag köpte honom), sedan fick en en kattungekompis. Som han levde upp när han fick denna lilla :love:. Han lekte mer, han pysslade om henne, han tog henne i försvar när vi var "elaka"... Vi valde en hona eftersom Hanoo är gammal avelshane och varit väldigt revirhävdande mot hanar. Idag när mankastrerar innan pubertet hade det lika gärna kunnat vara en hane.

Det som förändrades mot oss var att han klarade sig längre ensam utan att bli övergnällig, och att han lekte mer med henne och inte behövde lika mycket stimulans från oss. Goset kommer vi inte undan, mina (idag tre) katter befinner sig alltid så att de kan ha kroppskontakt med matte och husse. Det man behöver är en större säng... Gammelmannen sover i mattes halsgrop, vuxna honan under täcket i knävecken, och lilltjejen knölar ner sig som en ål mellan matte och husse och spinner tills någon vaknar och klappar henne...

familj.jpg

La Famiglia: Hanoo, 17 år, Maja, 6 år och Elise 1,5. Släkt i rakt nedstigande led med 5 generationer totalt :)
 
Sv: En, eller två katter?

Så länge den nya katten inte lär sig hur en burköppnare fungerar så lär ni ju vara populära även i framtiden...;)

Det jag undrar lite över är varför katterna hellre skulle umgås med varandra hela tiden än med er :confused:
Kan det verkligen bli så? Har ju i och för sig motsatta problemet med katter som inte kommer överens (förutom när svärföräldrarnas jappe står på gräsmattan) men att de skulle strunta i er har jag svårt att tro.
 
Sv: En, eller två katter?

Jag tycker att man alltid ska sträva efter att ha minst två katter. Om man är som större delen av alla vuxna (som inte studerar el dyl) så är man ju borta MINST 9 timmar om dagen, sen sover man också x antal timmar.
Att lämna en katt helt ensam så länge tycker inte Jag är okej.

Och även om det skulle vara så att man var hemma större delen av dygnet så är man ju inte samma sak som en annan katt.
Mina katter behöver varandra, de leker med varandra, tvättar varandra och sover på varandra.
Nu har ju inte alla katter stort behov av kattsällskap, men de allra flesta vill nog egentligen ha en kattvän, speciellt om de är innekatter.

Sluta gosa kommer den säkerligen inte göra. Om den blir 'bästis' med nya katten kommer du säkert se viss skillnad, men då tyder det ju mer på att katten känt sig ensam nu, och då inte har samma behov av det när den har en annan vän.
 
Sv: En, eller två katter?

Jag har tre katter.

De två äldre är 9 resp 10 år. De har aldrig varit särskilt vänskapliga med varandra. De sover aldrig ihop, knappt ens i samma rum, och definitivt inte i samma möbel. De har aldrig lekt tillsammans eller verkat ha någon glädje av varandra. De är dock inte elaka med varann utan bara håller lagom distans.

Den yngsta som inte ens är ett år ännu har ingen som helst självbevarelsedrift och leker gladeligen med både de andra katterna och hunden trots deras kompakta ointresse och förakt. Men det bryr hon sig inte ett smack om. Hon är otroligt social (speciellt jämfört med de andra katterna) med oss människor och vägrar stängda dörrar, hon skall ha tillgång till alla hela tiden. Hon är dock inte en knäkatt, men hon är i närheten hela tiden.

Så min erfarenhet är att alla katter inte alls behöver ha kattkompisar för att trivas och må bra. Å andra sidan är våra katter aldrig ensamma.
 
Sv: En, eller två katter?

Lite trådkap...

Jag har 2 katter, dom är från samma kull. En hane och en hona. Dom är supergulliga mot varandra och sover ofta ihop.

Nu ska deras uppfödare flytta utomlands och undrar ifall jag kan ta emot deras 1 år yngre bror. Dom har försökt hitta hem åt honom, men nu är det antingen hos mig eller avliva då tiden rinner iväg. Och avliva en så underbar liten kisse vill jag ju inte att det ska ske! Han är såklart också kastrerad och har varit väldigt snäll och social med dom andra katterna dom haft..

Men jag känner som TS att jag är så rädd att mina katter ska förändras nu när jag tar in en till... Men egentligen, varför skulle dom göra det? Men eftersom det funkar så himla bra med allt nu, dom kommer in direkt när jag ropar och dom håller sig bara omkring huset, är aldrig borta utan kommer in varje kväll när jag kör upp bilen framför huset..

Jag tänker om den nya katten är mer självständig kanske det blir att han lurar iväg dom längre hemifrån??:crazy: Jag är lite larvig jag vet..
 
Sv: En, eller två katter?

Sådär vill jag att mina "blivande" 3 ska sova ihop sen, herregud vad söta:love:
 
Sv: En, eller två katter?

Min erfarenhet av mina 3 katter är att de trivs bra ihop även om de inte älskar varann. De två yngsta (2 och 4 år) leker med varann o busar ganska ofta. Den äldre är inte med på lek men är snäll mot de andra. Henne har jag haft i 8 år och det har aldrig varit problem när det kommit en ny katt.
Det är honor alla 3 så det har säkert betydelse, för jag tror (utan att ha vetenskapligt bevis) att de kommer lättare överens just därför.
Om jag ser på dem som individer så skulle nog den äldsta klara sig fint utan kattsällskap. Hon tar för sig o gosar ofta. De andra två har glädje av varann mer även om de får gosanfall på mig eller vem som finns i närheten ofta och då särskilt vid läggdags. Inte en plan i världen att kunna läsa bok innan de haft sin kelstund.
Det viktiga är tror jag att var och en av katterna får sin del av matte/husse och att de verkar trivas ilag.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
560
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 536
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 103
Senast: Shilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp