En eller två hundar - för/nackdelar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Bianca1971
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 17 480
B

Bianca1971

Vi funderar på att kanske skaffa en kompis till vår hund, alltså en hund till, det måste väl alltid vara roligare när man är två. Vi skulle vilja veta vad ni med erfarenhet av mer än en hund har att säga om detta?

För och nackdelar?
Vad kan gå fel? Kan hundarna bli ovänner? Det skulle ju vara jobbigt för alla...:confused:

Kanske en dum fråga, men hur går det om man skaffar en av motsatt kön, när tiken löper.... måste väl bli en herrans liv varje gång om man inte gör något åt det.

Blir dom vildare ute? springer och busar så att dom glömmer bort husse och matte? Ok, det beror på oss som fostrar/tränar dom så klart, men har ni som gått från en hund till två sett några tydliga förändringar??

Nyfiken på allt som ni tycker blivit bättre/sämre!!!:bump:

Sv: En eller två hundar - för/nackdelar

Mina hundar eggade varandra. De sprang och röjde mycket mer när de var lösa. Det låg inte i deras natur att sticka ifrån mig, men de kunde väl springa runt runt mig och leka utan att lyssna. Sen

Har man problem med den första hunden kan de problemen förvärras om de har en kompis som draghjälp. Valpen man har behöver också uppfostran och man kan behöva lägga ned ensamtid på den också.

Jag har haft väldigt aktiva hundar i sig. Men det har känts bra att de haft sällskap av varandra :)

Jag skulle aldrig skaffa hundar av olika kön om jag inte bodde så att jag hade möjlighet att ha dem åtskilda hela tiden under varje löp.

Hundarna kan, om man har otur, bli ovänner. Framförallt är väl den risken större om hundarna är nära varandra i ålder.

Sedan är det dyrare, jobbigare att skaffa hundvakt, jobbigare när man reser om man inte har bil och tar mer plats i hemmet. Har man hundar som behöver psykisk träning blir det lätt väldigt mycket att göra. Har den äldre hunden någon ovana så "smittar det av sig" lätt på den yngre. (Är den äldre ett praktexempel på hur en hund bör uppföra sig så får man däremot lätt "gratishjälp" i uppfostran på vissa punkter)

Jag kan berätta lite kortfattat om hur det blev när vi blev tre här hemma istället för två. Jag har en gammeltik och en ungtik. Gamlingen är mor till den unga. Gamlingen heter Zala, unga heter Wahidah.

Zala är en väldigt lugn hund. Hon lugnar ner Wahidah och gör det lättare att lämna dem hemma. (Wahidah har varit vild...)
Wahidah piggar upp Zala och gör henne busigare. De leker underbart fint ihop och vi sover alla tre i sängen på nätterna, intrasslade i varandra och det är supermysigt. De kompletterar varandra perfekt och livet är underbart när jag har båda. Jag är otroligt glad att jag har båda. De förgyller mitt liv enormt mycket och det är lättare att ha båda än att ha bara en av dem.

Jag har bara erfarenhet av två väldigt olika hundar,men jag upplevde det såhär....

Jobbigt att promenera med en överaktiv hund som skulle framåt och en "slöare" som skulle stanna och lukta på allt...

Dubbel träning.Om inte den ena kan vara still under tiden man tränar den andre,ja då var det bara att gå ut med var och en för sig...

Ska du lägga spår,så får du lägga två...

Många hundar blir tuffare av att vara två, och ja,de rymde iväg med selektiv hörsel...:angel:

Har du något att jobba med på en av hundarna,kan det vara svårt att ägna sig åt just den när man har två att hålla reda på samtidigt.

Är de inte till hundra uppfostrade till att hålla sig på sin kant, kan det bli slagsmål om både mat,ben och leksaker

Svårare att ta med sig två hundar till vänner och bekanta,svårare att skaffa hundvakt,svårare att ha lösa,svårare att uppfosta,dyrare med mat,försäkringar och kräver mer tid då de någon gång kan behöva lite egentid med matte/husse

Det positiva är förstås att de kan ha väldigt roligt tillsammans,de kan busa,har sällskap och du själv har två härliga individer att ta dig an........

Jag har haft 2 hannar samtidigt. Det skiljde 8½ år på dem, den äldste hade hög rang i hundvärlden, den yngste hade låg rang. En enda gång morrades det, och det var när den yngste som valp skulle försöka sno maten från den gamle. Annars aldrig ett morr och den äldste tog mycket av fostran av den yngste. Det var inga hårda tag eftersom den yngste var en mjuk hund som aldrig gjorde samma misstag 2 gånger. När de sov använde oftast den ene den andre som huvudkudde.

Jag skulle tro att de som får problem med att hundarna inte håller sams har 2 hundar som antingen är för lika i ålder och/eller i rang. Då blir det att de testar varandra hela tiden.

En av varje kön............nej absolut inte. Tänk när tiken löper, vilket "liv" det kan bli på hannen. Han kan t o m lära sig att öppna dörrar.

Jag har en hane och en tik.

När hon löper bor pojken hos sambons mamma och det går superbra.
Vi köpte hanen som valp 2007 och tiken som 4åring förra året. dom absolut älskar varandra och jag tycker att dett funkar mycket bättre när dom är ensama.
Plus att när man ropar på dom när dom är ute så följer alltid den ena efter den andra, och alltid är det väl någon som lyssnar (tack och lov :bow: )

För mig är det inget problem när hon har löpt. Alls faktiskt, men jag har ju det privilegiumet att lämna bort pojken då också. dessutom skulle jag (personligen) aldrig kastrera någon av dom då jag vill att de ska avlas på. (men det kan vara en lösning?)

Jag vill skaffa ytterligare en hund och då en tik till.

Har två, av olika kön, dock är hanen kastrerad. Jag skulle inte skaffa två om de krävde mycket aktivering och stimulans båda två. Tränar på klubben med den stora två gånger i veckan ca, spårar med honom en till två gånger i veckan med. Då hänger den lilla bara på och är supernöjd med att få ligga i fikarummet och bli gullad med av alla :D Annars är de med i stallet eller på jobbet båda två. Att få hundvakt osv har aldrig varit ett problem för mig, det har varit saksamma. Beror kanske på att den stora väger nästan 30kg och den lilla 7.

Fördelarna har varit att de är mycket lättare att lämna dem ensamna tex, nackdelarna är att den lilla lärt den stora skälla när det kommer folk :cool: Sen har de positiv inverkan på varandra, den lilla blir mer taggad och lekfull/framåt ibland medans Kimi blir lugnare i vissa situationer. :)

Jag anser att man inte skaffar sig en hund till enbart för den andra hundens skull ( kompisdealen), man skaffar en till hund för att man själv som ägare vill ha två hundar.

*KL*

Jag har två, haft två (och ett tag tre) läääänge nu, i många år.

Dels har jag haft tik + hane. Olika ras, olika storlek, olika allt förutom att båda två var tämligen icke-krävande. Hanen var mycket sansad och resonabel även med löptikar, och iom den stora storleksskillnaden var det ganska enkelt vid löp. Hanen var lite gnällig och om sig och kring sig under höglöp, men räckte säga ifrån. När jag inte kunde ha uppsikt var de separareade, även om risken för en parning var liten, iom storleken. Att jag hade två var en slump eg, jag 'skulle' bara ha en, men föredrar att ha efterträdaren 'i huset' när den andra hunden måste lämna. Och tiken började bli till åren.

Sen skaffade jag en tik av samma ras som hanen. I samma veva upptäcktes testikeltumör på hanen så han kastrerades, så inga problem vid löp där. Hanen och nya tiken avgudade varandra, det sista av hans separationsångest försvann, och jag såg för första gången vilket utbyte två hundkompisar kan ha av varandra. Att den andra tiken skaffades var för att första tiken, som inte alls hade tänkt trilla av pinnen, nu började vackla - och hanen INTE var en sådan sort som trivdes som ensamhund - alls.

Så där hade jag tre, tre stycken icke krävande.

Sen föll första tiken ifrån, och jag hade en kastrerad hane samt en intakt tik. Som fick pyo och så hade jag två kastrerade.

Förlorade hanen och planen var att ha tiken som ensamhund. Det tyckte inte tiken, och efter ett halvår fick hon en ny kompis. Av annan ras, betydligt mer krävande. Eftersom JAG började känna hur träningstarmen började knorra. Så en riesenhanne kom i huset. Tiken levde upp, jag såg återigen hur stort utbyte två hundar har av varandra. Så tiken hade sällskap, hanen hade sällskap och jag hade nån att träna med. (I teorin iaf, han visade sig vara mindre intresserad av det än mig, men men)

Dock så insåg jag där att jag börjat bygga konstellationer av hundar som INTE trivdes med att vara själva. Hur mycket aktivering etc hanen än fick, så inget kunde slå pricken över i:et - en hundkompis att busa med, sova med osv.

Så när tiken fick somna var det ingen tvekan om att hanen skulle få en ny kompis. Hanen hade vid det laget kastrerats pga hanhundsaggresivitet. Jag skulle helst ha valt en tik som ny kompis, men det blev en hane. Av samma ras. Dvs nu hade jag två krävande herrar. Som formligen avgudar varandra, leker, sover på varandra etc. Lite gruff har vi stött på när den yngre nådde könsmognadens första faser, de ryker ihop och ben och mat och äter numera separerade.

Den lilla är MYCKET träningssugen och tycker det är lattjo lajbans, så nu har jag min hund att träna hur mycket JAG vill med också =)

Men, jag har gärna två hundar, men har inget emot att ha en heller. Men har lyckats skaffa/skapa hundar som utan minsta tvekan föredrar hundsällskap också. Det kan inte på något vis ERSÄTTA aktivering och träning, men det gör stor skillnad. Om jag kunde aktivera osv 5 h per dag sju dagar i veckan skulle kompis nog fortfarande vara guldkanten, men inte göra lika stor skillnad. Men med kompis så kan det få bli mycket vissa dagar och inte samma möjlighet till aktivering osv.

Däremot - på nackdelssidan. Om jag blir sjuk är det TVÅ hundar som bokstavligt talat får DAMP och blir tämligen odrägliga. De är ganska bra att trigga varandra med, att promenera dem i koppel var för sig är en synnerligen behaglig och enkel historia. Båda sköter sig då prickfritt. Att promenera båda i koppel samtidigt är än så länge en ganska bökig historia som kräver mycket. en lilla blir lite taggad, 'smittar' den äldre och så har jag två som gärna blir ostyriga.

Både bra och dåliga beteenden smittar. När lillkillen hade lite 'taskig hörsel' vid inkallning ett tag, blev den äldre en aning lomhörd med, trots att han är 4½ år och haft prickfri inkallning i alla år. Dvs det blir i många situationer dubbelt jobb. Samtidigt så lär ju den stora den lilla en massa bra också. Och den vuxna hjälper mig rent handgripligt till viss del också.

Så, hur man än vänder på det så är/blir det mer jobb med två. Men också fördelar.

OBS att inte alla hundar tycker det är så himla hippt med en kompis, min första tik hade inget emot tt ha kompis, men såg inga fördelar med det heller, det var 'jaha'. Medan de som följt som sagt varit sådana som verkligen, verkligen uppskattat kompis.

Jag överfalls ibland av en längtan efter ytterligare en hund eftersom den vi har nu är fullständigt underbar och det skulle vara roligt om hon kunde ha sällskap av en likasinnad men samtidigt inser jag att nackdelarna trots allt överväger:

- svårare att få någon att passa 2 hundar än 1
- risk att den nya hunden inte är lika lätthanterlig som den "gamla" hunden och att den gamla hunden tar efter diverse ofog
- skitigare hemma
- dyrare
-risk att den "gamla" hunden inte längre är lika kelsjuk och "människobunden" när den har fått en artfrände - vi människor är trots allt ett substitut.

Det sistnämnda har jag inte märkt av alls faktiskt. Brukar snarare blir tvärtom, nu är det ju 'konkurrens' om mattes kel.. Så de har varit lika keliga eller keligare med en kompis i huset.

Däremot blir man inte lika ROLIG rent generellt. Att sitta och kolla när du rensar rabatterna är inte alls lika lockande som att kolla vad polaren har hittat under busken därborta, eller att busa med polaren ;)

Så sett samma eller ökad kelighet och så, men minskat 'du är intressantast i världen matte' *s* Även hundar som normalt håller sig nära, kan glatt följa med den mer frimodiga kompisen på långa lovar. Och att busa med matte är väl okej, men busa med kompisen, som inte mesbusar, är ju ÄNNU roligare ;) Dock kan tidigare lekointresserad hund som får en lekintresserad kompis plötsligt bli vääldigt lekintresserad. Konkurrensen triggar.

men att du istället för en kelig hund i soffan får en okelig hund ska du inte räkna med, däremot att få TVÅ överkeliga hundar i soffan, som båda prompt ska ligga på bästa platsen i knäet och att du ska klia just DEN - det är betydligt större 'risk' ;)

Däremot så dubblt så skitigt ja, värre med hundvakt, och minst dubbelt så dyrt. Och dubbelt så trångt i soffan ;)

Däremot så dubblt så skitigt ja, värre med hundvakt, och minst dubbelt så dyrt. Och dubbelt så trångt i soffan ;)

Ja, och bara detta räcker som skäl för att inte skaffa fler hundar:). Pengarna är väl det minsta bekymret då 4 dl torrfoder om dagen inte kommer upp i några astronomiska belopp:D men skitigare vill jag (pedanten) verkligen inte ha det och det är redan mycket trångt i sängen på natten:D.

Dubbel försäkring, dubbel vaccination, dubbelt så hög risk åka på veterinärräkningar, dubbla leksakskostnaden, dubbla godiskostnaden, dubbel kostnad för halsband, koppel, filtar. Är du matchningsfanatiker blir det ÄNNU värre :devil:

*avskräcker* ;)

Dubbel försäkring, dubbel vaccination, dubbelt så hög risk åka på veterinärräkningar, dubbla leksakskostnaden, dubbla godiskostnaden, dubbel kostnad för halsband, koppel, filtar. Är du matchningsfanatiker blir det ÄNNU värre :devil:

*avskräcker* ;)

Du...har man redan en häst som kostar närmare 7000:-- / månad när den är FRISK så tycker man att det ovan uppräknade är en "piss i Nilen".

Men visst; OM/när djuret blir sjukt kan det bli enorma kostnader oavsett om man har hund eller häst.

Jodå, jmf med hästar är allt billigt. Reagerade bara på att det enbart räknades med 4 dl hundfoder till =)

Jodå, jmf med hästar är allt billigt. Reagerade bara på att det enbart räknades med 4 dl hundfoder till =)

Jag tog exemplet med maten för att det nästan är det enda som man måste köpa "hela tiden".

Jag har en liten whippet som är billig att försäkra (ca 1200:--/ år), som kostade 200:-- att vaccinera (och detta ska göras vartannat år) och där avmaskningen gick på ca 40:--.

Leksaker vill jag inte ha till henne och tuggben som för henne varar "en evighet" kostar i princip ingenting.

Koppel och halsband fick jag med på köpet och eftersom hon till 95 % går okopplad lär hon kunna ha dom grejerna hur länge som helst.

Täcke (300:--) och hundkorg (550:--) räknar jag också ska hålla i flera år så ja....att ha hund är, så länge den är frisk snorbilligt för den som haft häst i många år:).

Rätt billiga även när de är sjuka. En omfattande hundutredning är ju fortfarande oftast billigare än en hältutredning exkl behandling på häst =)

Ang leksaker etc, så det kontot är ganska beroende av hund, du kan ju inte räkna med att 'hund nr 2' är lika som den första. Jag hade 'som du' tidigare, ganska leksaksointresserad hund, de få hon hade höll mer än en livstid, samma sak med korgen.

Nästa hund var lika, men sen kom en sån som utan leksaker lekte med vad som fanns, t ex soffkuddar, sin korg osv.. Leksakskontot ganska lågt ändå, fick byta ut nån leksak/månad då pipen dött eller det råkat ut för strimlingsdöden. Fick byta ut ett par korgar pga lek med dem och rätt udda liggstilar.

Och nu har jag en marodör som strimlar alla leksaker utom snordyra extra starka diton, som utan leksaker glatt gör egna av skor, kuddar och annat 'löst' man kan få tag på. Och tack vare den unga åldern så går det många tugg och andra 'tillåtna bitsaker'. Korgarna lever tämligen långa liv dock.

Men man måste ju om man ska budgetdera vara 'beredd' på att man inte alls kan få en sån som man hade innan.

Sen, även med högt leksakskonto osv, så är det fortfarande hundralappar vi talar om. Mina får tugg för kanske 80 kr/var per månad (10 st vita råhudstugg, köpta i storpack), märgben för kanske 100 kr var/månad (två stycken stora märgben köpta hos dyra ICA var) osv. Och så leksaker utslaget blir inte mycket.

Utan det är och förblir ju maten som är den 'stora' kostnaden, 800 kr respektive 400 kr/månad.

Men om man så slår ihop det, plus försäkringar (400 kr/mån/hund), så är vi inte ens uppe i grovfoderkostnaderna för EN av hästarna. Så sålänge man jmf med häst så kan man lätt försvara hundkostnaderna =)

Men för att ge en rättvis bild för andra i tråden, så om man dubblar alla kostnader man har för hund ett, så är man hyfsat 'säker' på att slippa obehagliga överraskningar. En valp kostar lite mer än en vuxen med, då de växer ur fler halsband, oftast behöver fler tugg och tillåtna saker att härja med etc.

Sen kan man få ett A-barn som inte behöver/vill ha varken tugg eller leksaker, eller en marodör som gör en till stammis i lokala hundbutiken. Men har man utgått från dubbla kostnaden så är blir det inga stora obehagliga överraskningar iaf =)

jag skulle vara mest orolig för att hunden inte skulle acceptera den nya. Speciellt om syftet är att den ska få en rolig kompis, finns ju egentligen inga garantier att de blir superbästisar.

Men så mycket mer jobb med två hundar än med en inbillar jag mig att det inte är (rätta mig gärna :)).

Ang jobbet beror det lite på.

Under valp och unghundstiden är det markant mer jobb. Man måste gå separata promenader, se till att de inte blir för fästa vid varandra utan kan vara själva utan kompisen med, samt att den yngre förmågan måste tränas separat.

När de är äldre så 'det vardagliga' är inte så mkt mer tidskrävande, man går en promenad men med två hundar helt enkelt. Mer hålla koll på, men inte spec besvärande med två uppfostrade. Träning däremot får ju göras separat, men beroende på hundar kan man varva, platsa den ena, träna den andra en stund, plasta den andra och träna den första etc.

Men vägen dit är det dubbeljobb i hög grad, om än inte hela tiden.

Både för och nackdelar skulle jag säga utifrån min egen erfarenhet.

Fördelarna är ju så klart att man får dubbelt så många blöta hundpussar, och faktiskt ännu en lurvig liten individ till att älska o vara kompis med :). Mina hundar trivs dessutom väldigt bra tillsammans och har stort utbyte av varandra, samt att om man måste lämna dem ensamma känns det i a f bättre att lämna två hundar än en. DOCK tycker jag inte det är OK att lämna dem mer och längre för att de är två! ATt se dem mysa och leka tillsammans och att sitta och kramas i en hundhög är också en fördel :)!

Nackdelarna jag ser är att de inte (i mitt fall i allafall) är lika lyhörda som Zorro var när vi hade bara honom. Då hade jag bättre lydnad på honom än jag har nu, nu är det lite mer halvdant med båda två (se min tråd om opli ;)). Är man riktigt duktig päå att träna hund behöver så klart inte det innträffa, men jag tror i a f att det är ganska vanligt att de blir lite mindre "mattiga". Ska man ha två hundar ska hund nummer ett vara fullkomligt klar där man vill ha den lydnadsmässigt innan tvåan kommer, vilket inte våran stora var. Jag tror att det hade varit lättare att ha dem lösa etc om vi väntat med vovve två i ett år till eller så så att inkallningen varit totalt superbefäst hos Zorro.

Ytterligare minus är väl den rent praktiska biten - det är enklare att ta med en hund än två, enklare med hundvakt mm, och jag bävade lite inför att promenera med barnvagn o två kopplade hundar nu när vi fick barn. Det har dock gått jättebra- inte mkt svårare än en ensam hund o vagn :). Två hundar o en barrnvagn i bilen funkar, men sedan är utrymmet slut ;).

Så hur man ska välja beror mycket på vad man vill och hur situationen i övrigt ser ut. Jag skulle aldrig för allt smör i småland, eller hela Sverige, byta bort någon av mina flamsiga långörade älsklingar, men jag är inte säker på att jag kommer att ha två hundar jämt och alltid (nu menar jag efter den hemska dagen då en av dem går bort), däremot känns det som om jag alltid kommer att vilja ha (minst en) hund. Dock kanske det praktiska med en ensam överväger den dag det blir aktuellt att fundera över det.

Vi valde att skaffa en tik, då vår (kastrerade) hane inte alltid uppskattar andra hanhundar på sitt revir, och vi inte ville chansa (hade varit för hemskat att måsta omplacera om de inte gått i hop). Numer är tiken även hon kastrerad, ffa för att slippa PYO, juvertumörer etc, o dessutom tycker jag det är kanon för både oss o henne att slippa löp, skendräktighet mm. Två hundar av samma kön kan ju gå jättebra men det kan även bli problem. Mitt tips är att skaffa olika kön o sedan kastrera i a f den ena.

Lycka till!

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka