Sv: En eller två hundar - för/nackdelar
Både för och nackdelar skulle jag säga utifrån min egen erfarenhet.
Fördelarna är ju så klart att man får dubbelt så många blöta hundpussar, och faktiskt ännu en lurvig liten individ till att älska o vara kompis med

. Mina hundar trivs dessutom väldigt bra tillsammans och har stort utbyte av varandra, samt att om man måste lämna dem ensamma känns det i a f bättre att lämna två hundar än en. DOCK tycker jag inte det är OK att lämna dem mer och längre för att de är två! ATt se dem mysa och leka tillsammans och att sitta och kramas i en hundhög är också en fördel

!
Nackdelarna jag ser är att de inte (i mitt fall i allafall) är lika lyhörda som Zorro var när vi hade bara honom. Då hade jag bättre lydnad på honom än jag har nu, nu är det lite mer halvdant med båda två (se min tråd om opli

). Är man riktigt duktig päå att träna hund behöver så klart inte det innträffa, men jag tror i a f att det är ganska vanligt att de blir lite mindre "mattiga". Ska man ha två hundar ska hund nummer ett vara fullkomligt klar där man vill ha den lydnadsmässigt innan tvåan kommer, vilket inte våran stora var. Jag tror att det hade varit lättare att ha dem lösa etc om vi väntat med vovve två i ett år till eller så så att inkallningen varit totalt superbefäst hos Zorro.
Ytterligare minus är väl den rent praktiska biten - det är enklare att ta med en hund än två, enklare med hundvakt mm, och jag bävade lite inför att promenera med barnvagn o två kopplade hundar nu när vi fick barn. Det har dock gått jättebra- inte mkt svårare än en ensam hund o vagn

. Två hundar o en barrnvagn i bilen funkar, men sedan är utrymmet slut

.
Så hur man ska välja beror mycket på vad man vill och hur situationen i övrigt ser ut. Jag skulle aldrig för allt smör i småland, eller hela Sverige, byta bort någon av mina flamsiga långörade älsklingar, men jag är inte säker på att jag kommer att ha två hundar jämt och alltid (nu menar jag efter den hemska dagen då en av dem går bort), däremot känns det som om jag alltid kommer att vilja ha (minst en) hund. Dock kanske det praktiska med en ensam överväger den dag det blir aktuellt att fundera över det.
Vi valde att skaffa en tik, då vår (kastrerade) hane inte alltid uppskattar andra hanhundar på sitt revir, och vi inte ville chansa (hade varit för hemskat att måsta omplacera om de inte gått i hop). Numer är tiken även hon kastrerad, ffa för att slippa PYO, juvertumörer etc, o dessutom tycker jag det är kanon för både oss o henne att slippa löp, skendräktighet mm. Två hundar av samma kön kan ju gå jättebra men det kan även bli problem. Mitt tips är att skaffa olika kön o sedan kastrera i a f den ena.
Lycka till!