En dum fråga kanske, men...

malinsky

Trådstartare
..jag kan som bekant inte så mkt om avel :angel:

Om jag som har en het och "lätt-taggad" häst betäcker med en likadan piggelin, tror ni att avkomman en krutdunk, :bump: eller kan jag bara konstatera att jag får med största sannorlikhet en pigg häst?

Superlöjlig fråga kanske, men det är väl jag i ett nötskal *s*

:banana:

Sv: En dum fråga kanske, men...

nedärvning är alltid superklurig. det blir aldrig som man tänkt sig.

min erfarenhet är att två halvsnurriga föräldrar oftare ger en helsnurrig avkomma en en halvsnurrig.

dessutom tror jag att mamman eg. påverkar mest, så om du har en halvsnurrig mamma skulle jag definitivt satsa på något lungt och stabilt som pappa.

men man kan ha tur. ett bra tips är att kolla på tidigare avkommor, hur har de varit i temperamenet?

Hej Malinsky !

Min erfarenhet är att fölen får mammans temperament. Det spelar egentligen ingen roll vilken hingst man tillför stona så är det ändå stoets temperament som fölet får.

Hälsningar Helen

Jag har ett par gånger korsat het pålle med het pålle och förväntat mig det värsta. Avkommorna har dock blivit rättså coola. Däremot har barnbarnen tenderat att bli ganska "krutdurkiga".

Många egenskaper som jag har förväntat mig hos avkomman har inte alls stämt, men har istället flera gånger dykt upp hos barnbarnen.

Ok, tre som svarat och tre olika svar.. det kan mao bli hur som helst! :angel: haha.. Blir det mammans temp så är det ju lugnt, även om hon var vild som liten *s*. Det enda föl hon har är endast 1 1/2 så det är lite tidigt att säga hur han är, men visst finns det likheter!!

Tack så mkt för era svar.. Jag hoppas att det tar sig när vi ska betäcka så får jag väl vänta och se vad det blir helt enkelt :D

Liknande trådar

Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
T
Hästvård Kanske lite dum fråga, men förhoppningsvis under rätt kategori. Undrar iaf bara vad en sån sten heter som man använder för att lätt...
Svar
19
· Visningar
1 682
Senast: skuggi
·
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 038
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka