en depprimerad hästägare på jakt efter en veterinär

vinkelina

Trådstartare
jahaps, nu har hästen varit halt en vecka *suck*

hoppades att hon bara skulle ha trampat snett, eller trampat på en vass sten (mycket nytt krossgrus på stallplanen)

men så är troligen inte fallet, utan det är hennes Hovbroskförbening som spökar :(

måste försöka få tag på en veterinär nu då. och behandla henne på "nytt" 7 år sen sist så man kan ju va glad för det. tyvärr täcker ingen försäkring.

men hur gör de när de behandlar? var sprutar de in? för jag måste nämligen oxå sko henne nu, o känns onödigt att beställa hovslagare, om de måst dra bort skorna, vet inte alls hur det går till

dessutom är hon så otroligt pigg, hade henne att springa några varv i longeringslinan igår för att kolla om hon halta, o hästen frusta o va nöjd, hur mycket kan jag motionera henne? eller är det bäst med bara vila nu tills ja hittar nån som kan kolla på henne? igår hade hon nämligen brutit sig ut ur hagen o hållit på att bocka o kuta runt stallplan

Sv: en depprimerad hästägare på jakt efter en veterinär

Är hon halt ska du inte motionera henne vare sig uppsuttet eller på lina. Är hon ren i skritten kan ju lugna skogspromenader vara ett alternativ för att hålla henne lugn.
Jag har varit i kontakt med ett par hästar med hovbroskförbening men inte varit med om att de har behandlat något annat än sekundära inflammationer tex om de avlastat till en kota eller gett antiinflammatoriskt oralt.
Någon annan kanske har upplevt något annat men att spruta hovbrosk??

Du behöver ju ta reda på var felet är, den känns som du gissar just nu. Det behöver ju inte vara hovbroskförbeningen som spökar.

Jag anser att det är viktigt att hålla ordning på hovarna på en skadad häst. Faktiskt MINST lika viktigt på en halt häst för att inte förvärra skadan än en frisk.

hon är ren i skritten, markerar i lugn trav, i ökad blir det mer konkret hälta. hon är inte varm, har inte ont när man känner på henne. två av varandra oberoende i stallet har kollat på henne. första när vi konstatera heltan hon knackade oxå i hovarna, fråga om hon led av hovbroskförbening (jag hade inte berättat och vi är nya i stallet) så hon sa att det var det som spökade

igår hade jag en annan att kolla om hon haltade, då jag sprang med henne, då hästen halta så fråga hon om det har varit några tidigare fel med hennes ben, sa ju som det var då, och även hon trodde att det var det som hade kommti till baka

klart att det är viktigt att sko hästen, men vill ta det i rätt ordning, skall försöka ringa runt till vet i morgon, hitta bara smådjursvet idag

Det är ju inte alls säkert att det är hovbroskförbeningen som ställer till besvär. Sådant undersöks inte genom att man knackar på hovarna.

Låt vet ställa diagnosen. Att inte sko om verkar dumsnålt och skor kommer inte att påverka en eventuell behandling.

nå, nu har hästen nya skor. men de konstiga va att hon inte alls reagerade på det benet som är "sjukt" tidigare har hon knykt lite då man har kollat sulan, men ingenting idag. hovslagaren hitta inte heller nått konstigt (men vet inte hur mycket man skall lita på det, då jag har en ny) den förra hade jättebra koll på olika skador, iblnad hitta han nått som man inte ens hade frågat efter, alt hittat fel på frisk häst.

men kan en häst bli halt om man "slarvat" med en skoning. dvs att det kanske har gått över tiden för vad man vanligtvis brukar sko

Nu hade du ju iofs haft hovis ute, men med tanke på första inläggen började jag tänka på hovböld iom det nya gruset. Men då hade hon nog varit mer halt.

Hoppas det ordnar sig!

har dessutom aldrig sätt en häst stå på det sättet som hon gjorde idag under skonig. när han höll på med det "onda" benet, vänster ben, så stod hon på höger fram o vänster bak, vilade höger bak, dvs hon hade ju tyngden på 2 ben

Hur gick det att sko höger fram då? Då måste hin ju stå på det onda.

inga promlem där heller, stod lugnt o stilla bara, inte minsta tecken på smärta.

Är hästen bättre efter skoningen idag?

Att hästen vilar diagonalt är helt normalt.

hmm, har dock aldrig sett en häst vila på detta sätt när den har blivit skodd. speciellt inte när man har hållit upp ena benet

har dessutom aldrig sätt en häst stå på det sättet som hon gjorde idag under skonig. när han höll på med det "onda" benet, vänster ben, så stod hon på höger fram o vänster bak, vilade höger bak, dvs hon hade ju tyngden på 2 ben

Det är ganska vanligt men otroligt jobbigt för hovis när dom "belastar sig så" för dom har inte tyngden på två ben utan den största tyngden på det benet som skos.

Sedan är jag inte speciellt road av att hästar med hovbroskförbening arbetas på "lina" (böjda spår, kontinuelig volt)

För övrigt har jag inget mer att tillägga mer än att det verkar vara ett gäng förståsigpåare med fullständig okunskap som lyckats diognosticera att det är hovbroskförbeningen som är traumat genom att knacka på hovväggen och naturligtvis leder eftersatt hovvård till hältor..

hoppas att det bara är det då

orsaken till att skoningen blev försenad är många. har flyttat o då sökt efter en ny hovslagare som har tid med en till häst. samt att jag hade skrivit upp när det var dax att sko hästen nästa gång (brukar pricka i färdigt många månader på förhand) men glömde bort att hovslagare hade varit ute tidigare förra g¨ången en vad som var planerat

Liknande trådar

Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 675
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782
Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka