En del "spydiga" svar

Sv: En del "spydiga" svar

Jag håller med dig och är lite förvånad över att folk tycker att det är ok att vara otrevlig via internet. Förstår inte varför man gör skillnad på internet och verkligheten? Är det inte människor som sitter vid datorerna?

Det är som en del som blir som förbytta när de sätter sig i en bil, helt plötsligt kan en vanlig normaltrevlig människa bli fullständigt rabiat och peka finger åt en okänd i nästa bil.

Är man vansinnigt osäker och behöver ta ut sina inre aggressioner över nätet, (bilen)? Att skylla på skriftspråket känns inte riktigt sant, många många lyckas hålla en trevlig ton trots livliga diskussioner medan samma nick ofta återkommer i de mer otrevliga inläggen. Vissa verkar ha ett enormt behov av att hävda sig, kosta vad det kosta vill och alldeles oavsett om andra drabbas.

KL

Jag tycker det är så väldigt lustigt, hela den här diskussionen, den dyker upp på alla forum med jämna mellanrum!

Precis som man kan fråga sig varför vissa är så otrevliga, kan man fråga sig varför vissa väljer att tolka allt som påhopp och otrevligheter. En mening kan tolkas på så många olika sätt, och oftast uppfattar jag det som att läsaren missuppfattar, inte att skribenten medvetet är elak.

Ta detta exempel:

Det där var väl inte så smart?
Det där var väl inte så smart? :)
Det där var väl inte så smart? ;)
Det där var väl inte så smart? :D
Det där var väl inte så smart? :eek:
Det där var väl inte så smart? :crazy:

Samma mening får 6 olika innebörder, 6 olika "klanger", men kan förmodligen tolkas på mer än 20 olika sätt.

Jag har själv kallats för både elak, uppkäftig osv. på andra forum (än så länge aldrig här dock) av användare som missuppfattar min ton i det inlägg jag skriver. De läser bara bokstäver, de kan inte se leendet jag har när jag skriver, eller höra ett tonläge i min röst.

Jag väljer oftast att ignorera sådant som jag tolkar som elakt i ett inlägg (så länge det inte är uppenbart), för det finns inte en garanti att min tolkning är den rätta.

Jag har själv kallats för både elak, uppkäftig osv. på andra forum (än så länge aldrig här dock) av användare som missuppfattar min ton i det inlägg jag skriver. De läser bara bokstäver, de kan inte se leendet jag har när jag skriver, eller höra ett tonläge i min röst. .

Det är därför det ö.h.t. finns smileys. Samt att man måste försöka vara extra tydlig när man uttrycker sig på Internet jämfört hur man uttrycker sig IRL. Hellre en :) för mycket än för lite.

Det är därför det ö.h.t. finns smileys. Samt att man måste försöka vara extra tydlig när man uttrycker sig på Internet jämfört hur man uttrycker sig IRL. Hellre en :) för mycket än för lite.

Men ska man verkligen behöva använda smilys bara för att inte tolkas som elak eller bitsk? Jag förstår inte varför man väljer att tolka text som negativ bara för att den avsaknar ett par ":)" .

Nej, inte måste man auotamtiskt tolka en text som negativ bara för att den inte innehåller någon form av smiley, men samtidigt är det så väldigt individuellt hur man uppfattar en text. Ironi, skämt, leenden o.s.v. är ju som sagt svårt att läsa in. Sedan tror jag det beror på hur tonen har varit tidigare i tråden. Har det t.ex. varit en del arga smileys är det nog lätt att fortsätta uppfatta texten som negativ, trots plötslig avsaknad av arg smiley. Likaså tror jag att korta, bestämda svar lättare uppfattas som lite bitska än t.ex. den här texten.

Jag tycker att man ofta får taskiga svar en en moderator här på forumet. Det är ju inte särskilt kul. Bättre att vara tyst då.

Men faktiskt är många väldigt överkänsliga......

Om det nån skriver på internet blir så stora problem att jag mår dåligt av det, så kan jag ju stänga av datorn.....

Jag tycker också det är viktigt med trevlig ton, men vissa verkar bryta ihop så fort nån säger emot dem, eller har någon liten kritisk synpunkt. Får man bara dunka varandra i ryggen och skriva aaaaah och oooh om allt så är det rätt ointressant att diskutera.

Så länge det är sakligt och menat som ett seriöst inlägg i en debatt måste man inte linda allt i bomull.....:smirk: Tycker jag. Man kan bli så hänsynsfull att man blir otydlig och det man vill säga går inte fram, vilket det borde ha gjort....kanske.

Det jag reagerar på är när folk sågar andra utan att komma med alternativ eller bra motiveringar, tex när 17 användare sågar en 14-åring som skriver om ett problem med en häst....Det gör mej sur.

Vuxna som möts av motargument behöver inte falla i gråt för det, vilket händer, tycker jag.

Är man så känslig har man problem även i irl med all säkerhet, och kanske ska söka hjälp.

KL KL KL KL

men en liten hypotetisk fråga som uppstår då

Skall 20 stänga av datorn för att 1 rör sig som en elefant i en porslinsaffär?

Sedan så är känslighet en tillgång - inte en defekt

Det underlättar umgänget med andra....

En annan fråga...

Oftast sägs det - Den somger sig in i leken - får leken tåla...

Även när leken spårat ur och övergått i annat???

I en idealisk värld så nej, naturligtvis inte men där tycker jag att man för sin egen skull kan använda sig av ignoreraknappen.
Om det ofta är så som du beskriver ovan så är det mest effektiva sättet att få stopp på elefantandet att de övriga 20 inte går i svaromål.

Tja, elefanter har kanske många en tendens att vara, och VAD är att vara elefant menar du?
Långa inlägg som lägger ut SANNINGAR och snärtar åt höger o vänster tycker jag är elefantlika i alla fall. Om då någon surnar till på besserwissrandet, vem är elefanten:confused::o

KL KL KL KL

men en liten hypotetisk fråga som uppstår då

Sedan så är känslighet en tillgång - inte en defekt

Det underlättar umgänget med andra....

Jag slutar oftast läsa om elefanten brer ut sig sida upp och sida ner och börjar svara sig själv på sina egna citat rentav. Som LenaH säger så är det väl när 20 personer börjar uppmärksamma elefanten som det tar fart. Om man låtsas att man inte ser hur porslinet krasar och ramlar runt så funkar det oftast.

Men faktiskt är många väldigt överkänsliga......

Om det nån skriver på internet blir så stora problem att jag mår dåligt av det, så kan jag ju stänga av datorn.....

Jag tycker också det är viktigt med trevlig ton, men vissa verkar bryta ihop så fort nån säger emot dem, eller har någon liten kritisk synpunkt. Får man bara dunka varandra i ryggen och skriva aaaaah och oooh om allt så är det rätt ointressant att diskutera.

Så länge det är sakligt och menat som ett seriöst inlägg i en debatt måste man inte linda allt i bomull.....:smirk: Tycker jag. Man kan bli så hänsynsfull att man blir otydlig och det man vill säga går inte fram, vilket det borde ha gjort....kanske.

Det jag reagerar på är när folk sågar andra utan att komma med alternativ eller bra motiveringar, tex när 17 användare sågar en 14-åring som skriver om ett problem med en häst....Det gör mej sur.

Vuxna som möts av motargument behöver inte falla i gråt för det, vilket händer, tycker jag.

Är man så känslig har man problem även i irl med all säkerhet, och kanske ska söka hjälp.

Självklart har man alltid ett val, men det har man IRL också. Ändå kan vissa kommentarer kännas som att få ett slag rätt i ansiktet. Och t.ex. mobbning är aldrig okej. Vare sig IRL eller online, även om den utsatta ifråga kan stänga av datorn alt. undvika sina mobbare.

Dock måste man givetvis kunna ta att folk har andra åsikter än en själv, och kommer med motargument. Men när tonen blir otrevlig och personangreppen haglar har man verkligen all "rätt" att ta åt sig.

Dessutom är det inte särskilt trevligt att :smirk::a. ;)

Dessutom är det inte särskilt trevligt att :smirk::a. ;)

Mobbning är en annan sak. jag pratar om folk som inte kan ta att man tycker olika utan att falla i gråt och känna sej utsatta, särskilt om två personer tycker olika, då är man förföljd:eek:.

Att kasta sej äver någon och särskilt barnen här och bara ösa kritik eller idiotförklaringar är jag hetl emot och brukar ibland säga till när jag ser sånt. Det är mobbning.

Sen tycker jag :smirk: och ;) är rätt söta ;)

Ja, det håller jag med om är lite väl överdrivet. Å andra sidan så får man väl försöka fortsätta hålla god ton själv i de lägena, och inte dra igång med påhopp och annat.

Smirk betyder för övrigt "(inställsamt) leende; grin; flin, självbelåtet leende"... Man visar alltså att man hånler när man använder :smirk: i en diskussion. Vilket oftast är ganska onödigt.

Ja, det håller jag med om är lite väl överdrivet. Å andra sidan så får man väl försöka fortsätta hålla god ton själv i de lägena, och inte dra igång med påhopp och annat.

Smirk betyder för övrigt "(inställsamt) leende; grin; flin, självbelåtet leende"... Man visar alltså att man hånler när man använder :smirk: i en diskussion. Vilket oftast är ganska onödigt.

Det finns användare som har :D Big grin efter nästan varje inlägg.

Skitkorkat- tycker jag.
Sen är man en Ängel i sin tro om sig själv:rofl: eller saknar helt insikten där.:confused:

*svarar flera*

Nästan ännu mer tröttsamt än användare som inte kan hålla en vettig ton är användare som ständigt insinuerar elakheter om andra och använder trådar som denna för att lufta gamla motsättningar.

Liknande trådar

Äldre Vi tolkar ju ett språk i skrift olika, det har jag förstått. Ett språk som är skrivet så att det inte missförstås är ju bra, men...
Svar
12
· Visningar
1 834
Senast: Enya
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
652 344
Senast: caballus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur