En del "spydiga" svar

M

mozilla

Har märkt när man surfar runt här på forumet och läser olika inlägg,så kan man märka vissa toner av spydigheter bland svaren!
Säkerligen har det med hur man tolkar själva frågeställningen eller ett svar!
Märker själv ibland att jag undrar över själva frågan/svaret,man kan ju ha olika uppfattningar beroende på hur man läser något!
Men istället för att fråga "att nu hänger jag inte riktigt med" eller något liknande,så hugger man fortare än en kobra,och får ett giftig svar!!
Har märkt det på ett flertal trådar!
Människan bakom kanske har svårt att formulera frågan eller ett svar,och får då ett "kobra-bett" av en annan användare som ej svarar på det egentliga inlägget,utan hugger på hur någon svarat!

Sv: En del "spydiga" svar

Man får mothugg och svar man inte vill ha ibland..Så är livet både på forum och irl

Välkommen till Buke och livet på internet.

Det är mycket lättare att snappa här. Jag som i levande livet är en mkt snäll person känner själv hur djävulshornen poppar upp ibland.

Men att misstolka tycker jag är ett otyg - är man inte säker på vad folk menar så kan man fråga eller strunta i att svara.

Man får mothugg och svar man inte vill ha ibland..Så är livet både på forum och irl

Jag tror att det är väldigt få som skulle vara lika otrevliga och uppkäftiga om de stod öga mot öga med personen i fråga. Ibland trillar jag nästan av stolen över hur hur folk tilltalar varandra. I mitt snart 32- åriga liv har jag inte blivit tilltalad på det sättet många gånger.
Så på något sätt så känns det väldigt fegt att gömma sig bakom en datorskärm med sina frustrationer.

Har också sett en del svar som man funderat över,lite spydigheter och liknande!

Jag tror att det är väldigt få som skulle vara lika otrevliga och uppkäftiga om de stod öga mot öga med personen i fråga.

Visst kan man undra över hur många som är likadana irl, men vad ger det*?

Jag hör i alla fall till den skaran som faktiskt är något mindre vass på forumet än irl :eek: :rofl:

Vad jag tycker är tråkigt är när någon har startat en seriös disskution och folk vänder och vrider och hänger upp sig på ord. Hur många trådar (disskutioner) har inte slutat i ren pajkastning och elakheter pga att någon har hängt upp sig på en formulering eller ett kanske felanvänt ord som TS skrivit.
Jag har svårt att förstå vad dessa personer får ut av att vara "bitchiga" mot andra.
Men, men folk vet vad dom ger sig in på och att vissa inte har några hämningar vad det gäller att "såga" andra.

Jo, visst är sådant trist, men missuppfattningar etc. förekommer ju även irl., så det vore konstigare om det inte förekom även på forum, än att de gör det.

Sedan är ju det skrivna vansinnigt mycket mindre nyanserat än när man pratar med någon, då både tonfall och kroppsspråk förstärker/dämpar det man säger vilket oftare och lättare leder till missförstånd

jag håller med dig.

och många gånger så tycker jag att folk antar saker och läser in saker i frågan som frågeställaren inte ens har skrivit.

Men det här är ju det verkliga livet. Du och jag sitter konkret vid varsin dator och disskuterar. Varför bete sig på ett annat sätt bara för att ingen ser vem man är? Jag håller helt med dig angående att det skrivna ordet inte är lika nyanserat pga att det inte förstärks med kroppsspråket. Men om man står öga mot öga med någon med en annnan uppfattning än man själv, så uttrycker man sig på ett sätt som inte är otrevligt eller sårande.
Det som retar mig är att jag tror att de flesta som är "vassa" här inne på forumet är högst trevliga människor öga mot öga. Och varför bete sig annorlunda på forumet?

Fast bara för att man är rak, uppfattas som vass innebär ju inte att man är elak/otrevlig irl.

Jag uttrycker mig ibland annorlunda just för att nyanserna försvinner. Då blir det tydligare med en rakare kommunikation.

Jag vet inte om jag tror att allt är spydigt, att skriva med de nyanser man pratar med är mycket svårt. Jag tror att mycket inte handlar om spydighet, även om det uppfattas så just därför att det är lättare att kunna se på den man kommunicerar med än vad som sker i en skriven text. Det är ju snudd på omöjligt att avgöra ett tonfall i en skriven text, om inte författaren är otroligt skicklig vilket de flesta inte är. Därför tror jag att mycken skriven text faktiskt inte är så illa som en del uppfattar den.

Kloka tankar:bow: Och man behöver inte heller var så känslig utan ta det för vad det är, ett internetforum. Inget livsavgörande. Och jag tvivlar på att någon får allvarliga psykiska problem av att bli ifrågasatt på ett internetforum.

Tycker att många tar överdrivet illa vid sej, faktiskt.

Och jag tvivlar på att någon får allvarliga psykiska problem av att bli ifrågasatt på ett internetforum.

Fast sådana formuleringar är jag ganska trött på faktiskt; "det är bara ett internetforum". För nej, det är inte bara ett internetforum. För bakom varje användarnamn på ett forum finns det en människa, och vi människor är ju som vi alla vet väldigt olika. En del tar inte åt sig av någonting medan andra är betydligt känsligare. Vad för typ av människa som döljer sig bakom ett nick är dock omöjligt att veta (om det inte är så att man känner personen IRL) och därför kan en spydig kommentar hamna väldigt fel. Precis som den kan göra IRL. Ett påhopp på internet kan m.a.o. kännas precis lika mycket som ett påhopp IRL, även om man inte står ansikte mot ansikte med personen ifråga. Men det tror jag tyvärr att folk alltför ofta glömmer bort/inte tänker på.

(Observera att ovanstående mest är ett allmänt inlägg i debatten, och inte enbart riktat till flashlight.)

Fast sådana formuleringar är jag ganska trött på faktiskt; "det är bara ett internetforum". För nej, det är inte bara ett internetforum. För bakom varje användarnamn på ett forum finns det en människa, och vi människor är ju som vi alla vet väldigt olika. En del tar inte åt sig av någonting medan andra är betydligt känsligare. Vad för typ av människa som döljer sig bakom ett nick är dock omöjligt att veta (om det inte är så att man känner personen IRL) och därför kan en spydig kommentar hamna väldigt fel. Precis som den kan göra IRL. Ett påhopp på internet kan m.a.o. kännas precis lika mycket som ett påhopp IRL, även om man inte står ansikte mot ansikte med personen ifråga. Men det tror jag tyvärr att folk alltför ofta glömmer bort/inte tänker på.

(Observera att ovanstående mest är ett allmänt inlägg i debatten, och inte enbart riktat till flashlight.)

:bow::bow::bow:

Är det ingen som sett Friends reklam på tv? "Hjälp oss stoppa mobbing på internet". Internet ÄR verkliga livet, bara det att det sker genom elektronisk kommunikation.

Jag är iaf mig själv på internet, är inte ni? Jag är mig själv, och beter mig därmed likadant som irl. Och tar åt mig på samma sätt som irl.

Det är bara att bita ihop, le och se glad ut. :angel:

Fast bara för att man är rak, uppfattas som vass innebär ju inte att man är elak/otrevlig irl.

Men om du uppfattas som vass, som du själv säger, är väl risken ganska stor att du även uppfattas som elak/otrevlig? Vari ligger skillnaden? Vad menar du är att vara otrevlig/elak?

Liknande trådar

Äldre Vi tolkar ju ett språk i skrift olika, det har jag förstått. Ett språk som är skrivet så att det inte missförstås är ju bra, men...
Svar
12
· Visningar
1 834
Senast: Enya
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
652 344
Senast: caballus
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur