En copyright-fråga

aiquen

Trådstartare
Är det okej att man tar en bild från internet och sätter på framsidan till ett mindre skolarbete (med en ev. notering om varifrån bilden kommer eller vem som tagit den) eller bryter man mot copyright-lagen då?

/aiquen - som trodde hon hade lite koll på sånt här :o :crazy:

Sv: En copyright-fråga

Nej, det får du inte. Du måste alltid, alltid, alltid fråga fotografen om lov om inte bilderna har annan licensiering (t ex är alla mina bilder CC-licensierade, vilket innebär att man får använda dem till i princip vad man vill så länge man anger mig som fotograf).

Men om bilden ligger på någon sökmotor (typ google) får man väll ta den utan att ange fotografen?

Nej. Alltid nej. Fotografen ska ALLTID tillfrågas innan du använder någon av personens foton.

I egenskap av hobbyfotograf har jag valt att det är ok att använda mina bilder, med kravet att jag ska sättas ut som fotograf, så även om du hittar mina bilder på google, eller på altavista, eller på sture svenssons sökmotor så måste du följa licensavtalet om du vill använda bilderna. För bilder med copyright är det att du inte får använda dem _alls_ om du inte har fotografens tillstånd.

Bilder ligger inte på själva sökmotorn. Sökmotorn letar bara upp bilderna på nätet. Tyvärr rycks de då också ur sitt sammanhang, och eventuell text till bilden blir inte läst. Jag rekommenderar att följa länken från bilden in till sidan där den ligger, och där leta om det står att du får/inte får använda den. Står det inget, kontakta den som har sidan.

/Ida

Precis så. Och alla bilder är upphovsrättsskyddade. Det behöver inte stå ett litet c intill och bilden behöver inte vara märkt på något sätt. Det är aldrig tillåtet att använda andras bilder utan lov.

Det är svårt det där för skolarbetet är ju endast avsett för dig och din läarare och borde kunna rymmas innanför gränsen av slutet sällskap. I slutna sällskap är det faktiskt ok att använda sig av fotot och för egenbruk (dvs sätta upp bilden hemma på din vägg) är det fullt tillåtet också.
Så jag svarar att det beror på vad arbetet skall användas till (på vilket sätt). Skall det inte spridas längre än till läraren eller skall alla elever ha kopior?
Skall det enbart lämnas in till lärare och sedan bara användas för dig att titta på så skulle jag nog tolka det som att det är ok.
Lagen om upphovsrätten (som den heter på svenska) säger inte totalt stopp för all slags användning utan viss användning är alltså tillåtet.
Sedan tycker jag inte det skadar att fråga ändå för jag tror få säger nej om det bara är ett skolarbete det handlar om och ett sådant du inte skall sprida vidare speciellt om du skriver vems bild det är.

Det är rätt att upphovsrätten ger dig rätt att framställa "ett eller några få" exemplar för privat bruk. Du kan alltså kopiera en bild och ha den hemma. Men i samma stund som du lämnar över arbetet till läraren har du ju gjort den "tillgänglig för allmänheten". Skolarbete är ju inte "privat bruk".

Å andra sidan är det tillåtet att avbilda bilder i vetenskapliga texter eller "kritiska framställningar" så länge det hela är utskrivet på papper. Ett skolarbete går ju kanske att utsträcka till "vetenskaplig text". Fast bilden måste ju i och för sig placeras ihop med texten.

Fast om man ska vara ärlig så får man väl sätta lite proportioner till det här också. Är skolarbetet på grundskola/gymnasie så får det ju ingen spridning. Hur troligt är det att upphovsmannen vill ha ersättning för användandet? Få svenska fotografer skulle ha något att invända mot att en elev på en skola sätter deras bild på ett skolarbete.

Det är rätt att upphovsrätten ger dig rätt att framställa "ett eller några få" exemplar för privat bruk. Du kan alltså kopiera en bild och ha den hemma. Men i samma stund som du lämnar över arbetet till läraren har du ju gjort den "tillgänglig för allmänheten". Skolarbete är ju inte "privat bruk".

men lararen har ju inte ratt att distribuera eller gora arbetet offentligt, sa pa sitt satt ar det ju fortfarande i privat bruk da lararen har det till 'lans'. sen sa tror jag att det finns nagot undantag gor copyright regeln om syftet ar utbildning, dvs elevers anvandning av copyright material i sin utbildning.

Senast ändrad:

Med privat bruk menas enbart dig själv. Om du lämnar över kopian till en kamrat har du gjort den tillgänglig för allmänheten. Dessutom är läraren inte en privatperson. Läraren är tjänsteman på en myndighet (förutsatt att skolan drivs av det offentliga) och i samma stund som arbetet lämnas över anses det vara en "inkommen allmän handling". Och med det har man ju gjort hela arbetet tillgängligt för allmänheten.

Ja, det finns ett undantag för undervisningsmaterial. Det är tillåtet att kopiera och sammanställa mindre delar av äldre material för undervisningsändamål. Men det gäller bara litteratur och musik, inte bild.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
3 206
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 993
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 107
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar