En centimeter kortare ben?

M

Miia

hej... jag undrar om det e någon som haft en häst med en centimeter kortare bakben än det andra? och om det e farligt eller så.. hört att man kan fixa till hovarna, men på denna vallack finns det inte så mycke att ta och fixa till på... så jag undrar om det finns nån med lite tips? eller om man ska låta han vara i hagen...

Sv: En centimeter kortare ben?

nej han är tydligen född sån, säger ägaren....

Innan du börjar fixa till saker, så undersök så att det inte är något annat. Saker som att den är sned i korset eller ryggen. Sedan är det nog ingen varken häst eller människa för den delen som har exakt lika långa ben. Är hästen dessutom lite äldre och färdigvuxen kan det istället bli problem om man börjar för söka ändra på den. Den är liksom "insliten" på att ha olika långa ben då. Precis som att man inte börjar med inlägg i skorna hos vuxna som inte har problem av benens olika längd. Har den problem av det är det en hel annan sak.

precis som masse säger, troligen är din häst sned i korset/bäckenet så kolla upp det med en equiterapeut el kiro innan man trixar för mkt med sulor/ hovarna

nej det e ägaren som sagt detta.. att han e född med ett kortare ben.. men nu går denne äldre herres hästar bara i hagen och skrotar... men törs inte rida på han ifall det blir fel på han senare...

Lätt att mäåta på människa o enormt svårt på häst. Samtidigt betyder muskler vinklar o kors mer än en (omätbar) skillnad på en cm.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 460
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025