En bränd liten tass....

M

Maccadam

Min lille buskille till katt tog sig igår för att studsa upp på spisen. Jag hade använt den en stund tidigare, så en av plattorna var fortfarande lite varm. Där placerade han så klart sin ena lilla mjuka baktass. :( Ner kom katten med ett tjut, jag fick tag i honom och satte tassen under kallvattenkranen (Gissa om DET gillades? :devil:) Kylde en stund så gott det nu gick och kollade sedan efter skador.
Dock kunde jag dra en suck av lättnad, det syntes ingenting! Nu suckade jag tyvärr för tidigt... :cry: Idag på morgonen ser två små trampdynor lite "skrumpna" ut och på den tredje har skinnet lossnat och där är ett litet sår. Dock verkar han inte ha ont, han busar omkring som vanligt och slickar inte mera än normalt.
Vad jag är mest orolig för är att såret ev. ska bli infekterat. Katten är innekatt, men bandage är nog ändå inte det lättaste att få att stanna kvar, han är rätt livlig nämligen. Vad ska jag göra? Ingenting kanske? Kanske katten klarar att hålla såret rent själv?

Det där har hänt måånga gånger med mina katter (har haft uppfödning och alla kattungarna gjorde det misstaget, men bara EN gång, sen lärde de sig).
Det är ingen fara, låt det bara vara, det läker av sig självt. Ett bandage är helt onödigt, det är bättre om brännskadan får andas.
Det är ingenting att oroa sig över, om någon vecka så kommer kissen att vara som ny igen. :)

Tack! :bow: Va bra! kanske han t.o.m lär sig att INTE vara på spisen och helst inte diskbänken heller på kuppen.
Då ska jag gå och lugna sambon också, han är (om möjligt!) ÄNNU mera "pjoskig" med djuren än vad jag är, även om han jämt påstår motsatsen. :D

Jag tycker du ska hålla koll, deras sätt att hålla rent är inte alltid den mest rena och bästa.
Mitt råd är att på närmaste hälsokost köpa Ringblommesalva och smörja på 1-2 ggr/dagligen. Den är inte farlig för katten att slicka i sig, men mjukgör och kanske motverkar sprickor i trampdynan sen.

När jag lämnar en varm platta ställer jag alltid på en kastrull med vatten och lägger på locket. Den får stå där tills plattan svalnat.

Visst är det möjligt att katten lär sig av sin brända tass - men det är the hard way.

mandalaki

Lyx. Jag är lite orolig för min katt. Bengaler gillar ju att hoppa och klättra och gör det mycket och ofta och överallt. Vad har jag gett mig in på? :-)

skojja inte, förvisso är mina bombayer men dom är nog mer som projektiler i luften än på marken...snacka om virvelvindar!

eftersom det är en innekatt så skulle jag låta det vara, men hålla koll på tassarna. Se till att kattlådan är extremt ren/kanske ha bara tidningspapper någon dag.

Det gör jag också, burmorna är överallt... (maine coonen tror fortfarande inte att han kan hoppa så högt, för det kunde han inte när han var liten ;))

Tolvis

hmm känner igen de dära med maincoonen... kompisens hane STOR kille på nästan 9 kg tror att han e minst av alla å inte kommer upp nånstans...

maine coonen tror fortfarande inte att han kan hoppa så högt, för det kunde han inte när han var liten ;))

Och så säger de att katter är smarta :rofl: :rofl:

Undrar om det har med storleken att göra? Om min största katt är kissnödig och tycker att dörren in till badrummet, där lådan står, inte är tillräckligt öppen (vilket den alltid är) så sticker han INTE in tassen i dörrspringan och öppnar dörren. Han sätter sig utanför och piper tills vi kommer och öppnar åt honom :rofl:

mandalaki

Jag kan också tillägga att han med lätthet hoppar upp i fönsterkarmen som är ca 20cm högre... :smirk:
Maine cooner som inte hoppar alls kan ju ha HD...

Tolvis

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?

Hästrelaterat

Tillbaka