En bit av strålen har lossnat!! *HJÄLP*

L

Liqo

Jag kan alldeles för lite om detta område så måste därför fråga alla kunniga Bukefalos människor!

När jag kollade igenom hästen efter motionsturen så märkte jag att en del av strålen hade lossnat på ena hoven.
Hur ska jag förklara? Där vars strålen slutar "i" hoven, alltså där vars det är som ett V har det börjat lossna......!!!
Hoppas ni förstår, annars får ni fråga.

Han verkar inte ha ont eller så. Vet inte om detta är ovanligt? Är det farligt? Kan han gå med det tills nästa skoning eller måste jag ringa ut veterinär eller hovslagare?

Tacksam för ALLA svar!!! :bow:

Sv: En bit av strålen har lossnat!! *HJÄLP*

att en bit av strålen lossnat är inget farligt.. Inget att bry sig om.. Hästen lider inte av det. Be hovslagaren fixa till det vid nästa skoning bara.. :D

Hästar byter strålen reglebundet och har hästen inte ont eller om du ser att det är sår så är det inget att bry sig

Jag fick oxå en chock när min tappade en bit av strålen men fick besked av ATG att det är ingen fara.

Ingen fara, det är helt naturligt! Hästar byter stråle ibland, den brukar lossa i flikar och hästarna har inte ont utav det.

Om det blir en flik som "hänger" lös, kan du hjälpa din vän genom att försiktigt skära bort den :smirk:
Annars är det absolut ingen fara. Om du tittar när din hovslagare verkar hovarna så ser du att han skär även i strålen. Detta för att den också växer.
Bort med det gamla och fram med det nya :D

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 390
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 867
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka