En bit av strålen är borta-- normalt?

V

Vikkan

Hej

såg igår att min häst stråle har gått av.. cirka 2,5 cm. det ser precis ut som om någon har kapat av en bit. brukar det hända så ibland?:confused:

Tack på förhand!;)

MVH Vickan

Sv: En bit av strålen är borta-- normalt?

Sånt har jag också varit med om. :) Så det är nog ingen fara.

Alltså, det är inte BRA, men ingen större fara vad jag förstått. Gissar på att det är vanligt om de har strålröta så strålen blir vekare och får hålrum :p (och då är det ju värt att kolla upp om det är röta så man kan behandla).

oj hur behandlar man det?

MVH Vickan

Hej

såg igår att min häst stråle har gått av.. cirka 2,5 cm. det ser precis ut som om någon har kapat av en bit. brukar det hända så ibland?:confused:

Tack på förhand!;)

MVH Vickan
Strålhornet växer också och ibland byts det ut helt,den "ömsar stråle" som jag brukar säga.:D
Risken när de släpper gammalt strålhorn är att det kan bli bakterieangrepp eller röta i fickbildningarna.Luktar då illa.

Hovslagaren skall putsa strålen från flikar och löst strålhorn vid verkning.

Långa perioder av regn gör strålen extra mjuk och känslig för skador,vassa stenar kan då "verka" strålen så det värker.
Om du fattar vad jag menar.;):D
Har den inte ont kan du va lugn och låta hovis titta på strålen vid nästa besök.

Strålhornet växer också och ibland byts det ut helt,den "ömsar stråle" som jag brukar säga.:D
Risken när de släpper gammalt strålhorn är att det kan bli bakterieangrepp eller röta i fickbildningarna.Luktar då illa.

Hovslagaren skall putsa strålen från flikar och löst strålhorn vid verkning.

Långa perioder av regn gör strålen extra mjuk och känslig för skador,vassa stenar kan då "verka" strålen så det värker.
Om du fattar vad jag menar.;):D
Har den inte ont kan du va lugn och låta hovis titta på strålen vid nästa besök.

Han har varit halt och lite stapplig till och från i 1 och en halv månad så han går på metacam nu. Men han går helt normalt. får se hur det är när han slutar ta medicin.

Tack för svaren!:):D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: ryujaneiro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 886
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur