en bett fråga!

jonbon

Trådstartare
antar att det finns 1000 trådar om olika bett!
men alla hästar är ju olika!

jag har en valack som jag håller på att utbilda!
jag rider honom just nu på ett rakt bett med fasta ringar och han tycker inte om tredelat eller 2delat då han verkar tycka det är för sladdrigt!

problemet är att han nu tycker det är skit kul att blir riden efter att ha blivit av med problem i bakkärra och rygg! han har liksom insett att det gör ju inte ont att bli riden utan det är bara kul nu!:bump:

problemet är alltså att han blir väldigt stark och springer gärna på i väldigt hög fart i både trav och galopp! inget jag störs av, inte så att jag blir rädd utan bara extremt trött i armarna och jag har lite problem med leder så axlarna tar ju stryk!
jag söker ett något skarpare bett, men det får inte bli för tjockt heller då han har liten mun!

alla förslag mottages, men jag gillar inte riktigt pessoa!:angel:
om ni undrar något så e de bara att fråga!:idea:

Sv: en bett fråga!

Muffbett- finns på glada h.... hemsida att kolla på! de är det bettet han har nu och det han funkar bäst på hitils!:grin:

Jag använder ett Kimblewick på min pålle som blir för stark i skogen. Funkar bra på henne. Har ett rakt med tungfrihet. Kanske något att testa?

har du någon länk där det står lite om det bettet?!:laugh:

hur upplever du att det funkar? känns det väldigt skarpt så hästen inte kommer undan eller känns det bara som att du får lite mera hjälp att komma åt henne? jag vill inte ha ett för skarpt bett heller då han är väldigt känslig typ som i skritten och så! mest bara när man galopperar och travar som han blir stark!

:bow: tack för ditt svar!!:bump:

Varför betsla upp en häst som är under utbildning istället för att lösa problemet med att hsten inte lyssnar på ryttaren?

Träna! förhållningar! och! lydnad! så! han! lär! sig! lyssna! på! dig!!! Låt! honom! inte! rusa! i! traven! och! galoppen!!! Om! han! inte! orkar! hålla! ett! lägre! tempo! får! du! träna! styrka! och! balans! med! honom! så! han! stärker! sig! istället! för! att! springa! ifrån! problemet!!! Pessoa! är! ett! skitbett!, inget! jag! rekommenderar!!!

Behöver! du! några! fler! utropstecken! så! säg! bara! till! så! kan! du! få! fler!!! :idea:

Varför betsla upp en häst som är under utbildning istället för att lösa problemet med att hsten inte lyssnar på ryttaren?

haha han lyssnar visst det på ryttaren!:d
det är bara i vissa fall som han kan bli lite stark!
och som jag skrev så har jag problem med lederna så han kanske inte alls är stark för en person med hela leder!!
och som jag skrev så vill jag inte ha ett SKARPT bett utan bara något som hjälper mig lite mer! eftersom det jag rider honom på nu är ett bett som dom gärna lägger sig och pullar på!!! det sa dom när jag köpte det! att om jag har en häst som tenderar att bli stark skulle jag inte köpa det! men det var i periode vi har haft då han hade problem som jag nämnde tidigare, och därför var han snarare mot det lata hållet!!:grin:

jag skulle vilja rida honom på ett tredelat men eftersom han inte gillar det så tycker jag att han ska slippa!!:angel:

som sagt jag vill inte bettsal upp men eftersom han inte vill ha ett 3 delat som är svårare för honom att lägga sig på och bli stark så måste jag ha någonting som hjälper mig!:d

För mig låter det som att hästen inte är tillräckligt stark för att orka gå lugnt och balanserat. Den kommer säkert att coola ner sig när den fått mer styrka!

Tills dess: Jag skulle koncentrera mig på att jobba den mer från marken än uppsuttet. Tömkör helst - har du sidepull eller kapson så funkar det alldeles utmärkt att tömköra med. Löshoppning är en annan bra övning för att stärka upp hela kroppen och därmed även gångarterna.

När du rider den: gör så mkt stärkande övningar som möjligt, men inte för länge per gång. Stärkande och lösgörande är bland annat klättring.

Klarar du inte att göra detta utan att betsla upp så kan du ju testa hackamore.

Träna! förhållningar! och! lydnad! så! han! lär! sig! lyssna! på! dig!!! Låt! honom! inte! rusa! i! traven! och! galoppen!!! Om! han! inte! orkar! hålla! ett! lägre! tempo! får! du! träna! styrka! och! balans! med! honom! så! han! stärker! sig! istället! för! att! springa! ifrån! problemet!!! Pessoa! är! ett! skitbett!, inget! jag! rekommenderar!!!

Behöver! du! några! fler! utropstecken! så! säg! bara! till! så! kan! du! få! fler!!! :idea:

tack för alla utropstecken!:D

klart jag ska träna honom med lydnad osv det gör jag varje dag jag rider!:)

men eftersom, som jag skrev tidigare, jag har problem med lederna så skulle jag behöva något som hjälper mig!

och jag tycker inte heller om pessoa! helt värdelöst!!!:d

För mig låter det som att hästen inte är tillräckligt stark för att orka gå lugnt och balanserat. Den kommer säkert att coola ner sig när den fått mer styrka!

Tills dess: Jag skulle koncentrera mig på att jobba den mer från marken än uppsuttet. Tömkör helst - har du sidepull eller kapson så funkar det alldeles utmärkt att tömköra med. Löshoppning är en annan bra övning för att stärka upp hela kroppen och därmed även gångarterna.

När du rider den: gör så mkt stärkande övningar som möjligt, men inte för länge per gång. Stärkande och lösgörande är bland annat klättring.

Klarar du inte att göra detta utan att betsla upp så kan du ju testa hackamore.

har faktiskt provat hackamore! det funkade bra! lika bra som bettet jag har på han nu!:d

han klarar att gå i balans iaf i traven det vet jag!
har ju ännu inte ridit honom så jätte mycket i galoppen då konditionen och musklerna inte har varit dom bästa iom dom problem jag nämnde tidigare!
i just galoppen kan det säkert vara så att han försöker komma undan men jag vill ju att han får en positiv inställning till den och inte att jag ska kräva för mycket i början!
så tycker jag iaf! inte säkert att någon håller med mig i det! men då är det så!:angel:

ska nog skriva att det är ingen unghäst utan han blir 8år i år och är en fd travare!
:cool:

blir ingen mer galopp för herrn innan vi har fått ordning på det här med styrkan och balansen tror jag;)

han tycker det är kul.. men som ni säger så måste han ju ha styrkan för det!!

ska öva öva öva!!!!!!!:D

har faktiskt provat hackamore! det funkade bra! lika bra som bettet jag har på han nu!:d

han klarar att gå i balans iaf i traven det vet jag!
har ju ännu inte ridit honom så jätte mycket i galoppen då konditionen och musklerna inte har varit dom bästa iom dom problem jag nämnde tidigare!
i just galoppen kan det säkert vara så att han försöker komma undan men jag vill ju att han får en positiv inställning till den och inte att jag ska kräva för mycket i början!
så tycker jag iaf! inte säkert att någon håller med mig i det! men då är det så!:angel:

ska nog skriva att det är ingen unghäst utan han blir 8år i år och är en fd travare!
:cool:

OK, men då var jag ju helt rätt ute då! :) Och därmed så håller jag fast vid mina tips! :D

han står och grejar som faaan med det och slänger med tungan och huvet och ser allmänt irriterad ut!:P

Ett 3 delat är ju skarpare än ett rakt.
De flesta betten är ju 2 eller 3 delade om du inte vill ha så mycket skarpare.

ja visst!!:D

jo ska försöka tänka mer på att öva mer på balans osv!
och hålla oss i trav så länge tills han får bättre balans!

men fortfarande behöver jag hjälp då mina leder inte håller:d

min andra häst är så mjuk i munnen så det känns knappt att man har något i handen så har aldrig haft det problemet med mina leder förut utan bara knän, höfter osv som krånglar och spökar:angel: värdelöst!!:mad:

ja ja det är som de är:P när det inte blev som det skulle!:bump:

Ett 3 delat är ju skarpare än ett rakt.
De flesta betten är ju 2 eller 3 delade om du inte vill ha så mycket skarpare.

ja jag vet det... men vill ju hellst inte rid honom på det då jag vet att jhan inte gillar det...:/ får se hur jag gör!:confused:

Har du provat både fasta o rörliga ringar, 2 och 3 delat, olika tjocklekar?
Annars kanske D-ringsbett hade vart ett alternativ?

Jag hittar ingen bra länk men det fungerar ungefär som ett pelham, men vad jag har hört är det lite snällare. Man kan ju välja mellan att ha tygeln i stora ringen (minimal hävstångseffekt) eller i någon av de andra små hålen. Jag rider min pålle på övre lilla hålet. Provade med nedre först men då blev det för skarpt. Nu är det nog mer en hjälp att kunna säga till henne om hon får för sig att inte lyssna. Red tidigare på tredelat i skogen, men då hade jag inte en suck när hon försökte sticka. Rider bara ut på det, eftersom hon inte kan få upp samma hastighet i ett ridhus eller på en ridbana. Där kan man ju alltid lägga en volt om man känner att hästen inte riktigt lyssnar på förhålningarna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV