En 12årig Pudeltik blev stulen här i stan

K

Kalinsi

Fick igår reda på att en 12årig pudeltik som kallas för Pia blev stulen
utanför Lidl för ett tag sedan. Jag brukar prata med damen som äger
Pia ibland och det var hon som berättade detta för mig. Jag är ju av
åsikten att man i n t e ska lämna sina hundar utanför affärer och liknande
då det är mycket som kan hända hunden. Men tyvärr tänker inte alla
likadant och Pia blev somsagt stulen.

Tack vare snälla medmänniskor drog folk igång och letade efter tiken.
Människor erbjöd sig att åka runt och leta med sina bilar.
En familj åkte en ganska lång sträcka till ett annat område av stan
och där såg dom två alkisar gå med en gammal pudel. Dom stannade
och frågade om det verkligen var deras hund. Dom hade svarat:
"nej, men vi hittade henne". Familjen i bilen tog hunden och åter-
bringade henne till sin matte. Gamla Pia var helt slut efter att ha
gått den långa vägen som alkisarna släpat med henne. Pia hade
sovit platt på golvet i 2 dygn efter händelsen och efter detta blivit
väldigt mån om att vara nära sin matte heela tiden. I vanliga fall
brukar tiken vara självständig.

Pia är en liten pudel som knappast har lyckats slita sig loss från
där hennes matte bundit fast henne. Tack och lov att hon kom
tillrätta igen! Och matten kommer numer aldrig att lämna sin hund
bunden utanför någon butik.....

Jag kan inte förstå hur man kan lämna sin hund utanför
affärer och liknande!!! Det går över mitt förstånd!!!
Dock ser jag det VARJE dag här i stan!!

Sv: En 12årig Pudeltik blev stulen här i stan

Vad skönt att hunden kom hem igen. Jag skulle heller ALDRIG lämna min hund utanför affären och tycker det är oansvarigt av folk att göra det med tanke på att de vet att det finns risk att hunden försvinner. Jag bryr mig för mycket om min hund för att ta en sådan risk. Desstuom kan det även hända andra saker med hunden än att den försvinner.

Jag ser det tyvärr också ofta att hundar sitter utanför affärer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser det, som tur är, sällan. Jag menar folk lämnar ju inte bilen eller cykeln utanför affären olåst så varför hunden??

Skönt att det ordnade sig för Pia :love:

Vad skönt att hunden kom hem igen. Jag skulle heller ALDRIG lämna min hund utanför affären och tycker det är oansvarigt av folk att göra det med tanke på att de vet att det finns risk att hunden försvinner. Jag bryr mig för mycket om min hund för att ta en sådan risk. Desstuom kan det även hända andra saker med hunden än att den försvinner.

Jag ser det tyvärr också ofta att hundar sitter utanför affärer.

Preciis, det var det jag menade när jag skrev
"Jag är ju av
åsikten att man i n t e ska lämna sina hundar utanför affärer och liknande
då det är mycket som kan hända hunden. "
Precis som du skriver så kan det hända mycket otäckt,
inte enbart stöld av hunden.

Det senaste jag såg var
några ungar som skulle skrämma en hund som stod kopplad
utanför en butik. Då var det en förbipasserande
gubbe som sade åt dom på skarpen.

Jag ser det, som tur är, sällan. Jag menar folk lämnar ju inte bilen eller cykeln utanför affären olåst så varför hunden??

Skönt att det ordnade sig för Pia :love:

Jag håller med dig i varenda ord!!

Jag förstår precis vad du menar (tror jag). Men är det inte skillanad mellan olika raser? Vem skulle våga försöka stjäla en pitbull, schäfer, staffordshire bullterrier,amerikansk pitbullterrier, american staffordshire terrier, bullterrier, mastiff?

Var ju en amstaff för bara någon månad sen som blev stulen? Skulle vara mer rädd att lämna någon av dessa raser utanför en affär, med tanke på syftena som de ofta blir stulna för...

En ensam hund lämnar jag bara på väldigt små ställen, med affärer där jag har uppsyn genom fönster m m. Dock lämnar jag ofta mina hundAR ensamma utanför och det kan vara precis var som helst. Det rör sig då om minst 3 st, oftast fler (4-6 vanligast), varav den ena mer än gärna säger ifrån om någon otydd närmar sig/uppträder hotfullt. Att någon skulle komma på tanken att stjäla +3 hundar, av dessutom mycket oattraktiva raser (bordercollies / australian shepherd) tror jag inte mycket på. Det har aldrig ens hänt att någon gått fram och hälsat på dem, kanske inte så frestande när det sitter ett helt gäng.

Om jag lämnar en ensam hund gör jag det alltid utan halsband/koppel och då endast med individer som inte skulle följa med en främmande.

Tycker det är riktigt hemskt när man hör om alla hundstölder som förekommer och kan inte förstå hur folk vågar. En f d granne till mig hade en supersöt liten chihuahua hund - han satt ofta bunden utanför deras hus i timmar utan uppsyn :angel: Undrar om famliljen var medvetna om hur stöldbegärlig en sådan vovve kan vara :eek:?

Finns många som inte är rädda om sina hundar. Jag kan lämna min jycke utanför Konsum här i byn men alla känner alla här och många gamla människor stannar gärna upp och pratar med honom. Aldrig däremot att jag hade lämnat honom inne i stan eller annan by/ort

Det är inte bra att lämna hund utanför affären. Dock finns hundar som man garanterat inte stjäler som sitter utanför affärer.

Häromdagen var det en hund som gjorde rejäla attacker när folk passerade. Är rätt säker att inte många inte skulle försöka stjäla den! Det var så jag gick en rejäl omväg för att slippa komma i närheten...

Självklart ska man inte lämna vovven utanför affären, lämnar inte min utanför. Men det sjukaste är juh hur samhället ser ut, det är helt onormalt att man inte ska våga sätta sin hund utanför en affär om man går dit för att köpa mjölk. Ska man ändå ut och gå så är det skönt att ta hunden med sej eller hur?? Sjuka folk finns överallt tyvärr! Sverige kommer aldrig bli sej likt, det går bara utför känns det som, snart kan man väl inte gå utanför dörren ens! :confused:

BEGRIPER inte heller hur folk kan lämna sina hundar ensamma utanför affären - skulle de lämna sin 2-åriga son/dotter ensam utanför affären också eller?:mad:

Jag vet inte hur många gånger jag dessutom här i byn sett folk lämna sina valpar bundna ensamma och man undrar om hundägaren har glömt hjärnan hemma eller tappat den på väg till affären!

Jag vågar knappt lämna min schäfer eller min rottis ensamma i bilen med bakluckan uppe när jag är inne o handlar. Jag har förankrat hela buren inne i bilen och sen har jag riktiga lås på burarna och ÄNDÅ fundrar jag på om någon skulle kunna peta på dem genom gallren eller om det är varmt ute; slänga igen bakluckan. Jag letar fortfarande efter en tillräckligt lång "låskrok" att sätta i luckan så att ingen kan stänga den men så att det ändå kommer in tillräckligt med luft.

Vill passa på o ge alla som lämnar hundar i bilen, i solen och vevar ner rutorna typ 3 cm och tror att detta ska räcka som ventilation!:mad: Är de mer rädda om bilen än om sina djur??

Vill passa på o ge alla som lämnar hundar i bilen, i solen och vevar ner rutorna typ 3 cm och tror att detta ska räcka som ventilation!:mad: Är de mer rädda om bilen än om sina djur

Åhh detta hände sist vi var i Åmål på besök. Vi skulle fika på ett känt cafe där och hade hunden med oss. Väl framma hör jag en hund skälla inifrån en bil och hittar den tillslut i en Volvo som står MITT I SOLEN!!!:eek: , rutan är nervevad inte mer än just 3 centimeter och hunden i bilden är en wheaten terrier. Fly förbannad far jag in på cafet och frågar personalen om dom vet vad det är för idiot som lämnat sin hund i bilen (kan tillägga att det var ca 20 grader ute). Dom frågar runt men ingen vet, så då går dom snälla tjejerna in i salongen och frågar. Där sitter en farbror och klipper sig medan hunden sitter och dör i bilen.:mad:. Han viftar bort tjejernas mycket artiga tillfrågan om han kan ta ut bilen. "Han är snart klar". Fem för långa minuter senare går min sambo in och säger vänligt men mycket bestämt att "nu får du faktiskt hämta din hund"..."Jaja..alldeles strax"..Ytterligare ett par minuter senare kommmer gubben ut. Då har jag redan stått och planerat hur jag ska panga rutan men får sedan syn på gubben som får några väl valda ord efter sig-och det var inga fina visor:devil:.

Jävla idioter det finns! Jag var arg och ledsen hela eftermiddagen sen. Tänk om vi inte hade haft med Harley? Då hade den hunden antagligen inte skällt och kanske dött i värmen :(..Fyfaaan för vissa människor.

Har hört om liknande. Min kompis var nere vid stranden och det satt en hund i bilen med jätteliten öppning i rutan. Han såg halvt borta ut och låg ner. Efer en stund kom fortfarande ingen ägare så de slog in rutan på bilen och tog ut hunden. Hunden var halvt medvetslös och de fick åka med den till veterinären. Veterinären sa att hade den legat en liten stund till så had eden kvävts. Sjuka människor :mad:.

TACK för att det finns folk som ni, som agerar!:bow::bow:

Jag förstår precis vad du menar (tror jag). Men är det inte skillanad mellan olika raser? Vem skulle våga försöka stjäla en pitbull, schäfer, staffordshire bullterrier,amerikansk pitbullterrier, american staffordshire terrier, bullterrier, mastiff?

Tycker tvärt om,att det är dessa raser som oftast blir stulna...

Jag blir så arg när jag hör sånt här :mad: Tänker inte folk???
Bra gjort av er!!

lämnar hundar i bilen, i solen och vevar ner rutorna typ 3 cm och tror att detta ska räcka som ventilation!:mad: Är de mer rädda om bilen än om sina djur??

De kan ju vara rädda för att binda hunden utanför affären just för att de inte ska bli stulna, och vevar därför inte ned rutorna så man får in en arm och sen bara öppna dörren & plocka ut hunden. JSå kanske inte bara för att de kan sno bilen - tjuvarna kan ju vara ute efter hunden också. Jag tror OBS Stormarknad (eller heter de Coop Forum numera) har infört p-platser som alltid har skugga särskilt för hundägare, av denna anledning.

Naturligtvis inte för att försvara de som lämnar sina hundar i bilarna på den soliga årstiden, men så tänker då jag på höstarna om jag måste parkera bilen ett tag och det är halv-varmt ute.

Resonerar man på det sättet ska man lämna sin hund hemma och sen anser jag f ö att man transporterar inte sin hund lös i bilen=det går nog inte att "sticka in en hand" och dra ut hela buren...

Det blir snabbt mycket varmt i en bil även om det är "halvvarmt" ute.

Vad skönt att Pia är hemma.

Förstår mig inte heller på folk som binder hundarna utanför affären,även om man ser dem eller man bara skall handla något snabbt tar det en bråkdels sekund för en lös hund att flyga på den uppbunda hunden,eller ett barn att rusa fram och slå eller trampa på hunden vilket är sådana lägen en vanligvis snäll hund kan reagera starkt på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nej tänker ni! Inte en till rasvalstråd. Jo säger jag, snälla läs:D Jag börjar eller snarare börjar ännu mer längta efter en egen...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 686
Senast: mathilhill
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 506
Senast: Hjalti
·
C
Övr. Hund Hej alla! Våran hund är en dobbis tik på snart 3 år. Hon är själv hemma max 4 timmar på vardagarna och det går alltid jätte bra att...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka