Emil i Lönneberga - Amerika Biljetten (ulvlek)

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Lobelia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 505
  • Visningar Visningar 53 324
*gömmer mig under skämskudden för att jag missade rösta igår*
Får helt enkelt inse att sonen är inne i en tuff period just nu när det gäller sömnen (han somnade runt 22 igår istället för 19 :cautious:) så det får bli lite som det blir i denna leken.

Just nu sover han dock och jag har försökt snabbläsa tråden bara för att ha hunnit igenom den innan han vaknar igen. Jag kommer lägga en säkerhetsröst nu så att jag åtminstone inte missar att rösta igen.

Det som slår mig är att det verkar ha varit väldigt förvirrat igår :confused:

(jaha nu vakande han)

Mest förvirrad verkade Q4 på ett sätt jag itne sett innan.

TLV röstar på Q4

förvirrad var ordet !
Jo då att hinna rösta innan skulle jag absolut ha hunnit göra, dock brukar jag faktiskt vänta till ganska sent, för att dels fånga upp ifall något ser misstänkt ut med rösterna.
Dels för att jag vill ha chansen att eventuellt rädda mig, om så skulle behövas.
Nu är det inte första gången i en lek min röst kommer 1 min försent :o, och :banghead:
Det som jag menade igår var att jag tyckte mig se att ev några försökte rädda MikaTela där med rösterna på Habina och Artline, sedan ett tag hade jag ångest över om det istället kunde vara Artline eller Habina som kanske försökte räddas, så det blev lite ( eh mycket :o )förvirrat när jag lite blandade ihop vilka som röstade vart och därmed borde kollas upp. Inte konstigt att ni tycker att jag var ologisk igår, för det var jag :wtf:
Hursom haver bestämde mig väldigt sent för att MikaTela var den som kändes mest trolig att bli räddad av de tre, så röstade där ( eller försökte rösta där iaf )
Sedan vad det gäller tiden så fattade jag faktiskt inte igår @cirkus varför klockan stack iväg och hann bli över när jag skrev så lite:confused: Och det var därför jag skrev det också
Nu idag fattar jag det lite bättre, för kom på att jag under gårdagen hade problem med tiden på ett annat forum så trixade med tidsinställningarna på datorn en hel del för att se om det var hos mig det låg- någonstans där så blev tiden fel, så min dator gick två minuter efter bukeklockan igår:crazy:
så det är åtgärdat idag , så datorns klocka går rätt:grin:

Ja och elefanter är rosa...

Ja skumt sa Bull...

quarter4ever (Missar)
Q gör en av de märkligaste kvällarna jag varit med om (Sorry Q, men du var inte helt logisk igår :p ) och missar att rösta. Är inblandad i en diskussion om Sven Nordqvist och huruvida han är illustratör eller författare. Har en tanke om att antingen MikaTela eller Artline kan ha räddats igår.
Frågar miljoner frågor om rollerna och hur de fungerar. Svarar på en fråga att hon delvis gör det för att uppmärksamma andra på hur rollerna fungerar.

Begriper mig inte alls på Q. Missar att rösta men hinner posta ett teoriinlägg minuterna innan DL. Ett inlägg som dessutom visar sig vara helt fel och Q lägger ner mycket tid att försöka förklara vad hon menar. Den enda som verkar fatta än så länge är @bollen__

Nä igår var jag verkligen inte logisk- eller jag blandade ihop det i huvudet när jag fick olika kandidater att fundera över . och vilka som röstat på vilken kandidat.
Jag blev rätt less på mig själv med därav alla:banghead: igår...:p

Jag hade också tanken att Habina kunde vara den som kunde "räddas" igår, så jag hade 3 att fundera över Artline MikaTela och Habina + de som röstade där , närmast hela startfältet det! .

Idag funderar jag som jag skrivit innan över det scenariot att alla 3 kunde vara goda och i så fall så kunde de onda bara njuta av att se vilken god roll de skulle lyckas få ut:meh:

Så som vanligt så kan det vara en mängd olika scenarion

Dessutom ska man kanske inte glömma bort de 3 ströröster som lades i början, det är ju iofs inte ovanligt att de första rösterna i DL1 inte blir på samma person, tvärtom. Det intressanta är att de inte får en andra röst , eller en tredje osv...
Här kan jag se flera alternativ :

Det är röster som hamnat på ulvar, och de vill väl helst inte rösta ut en kollega, även om det inte heller är ovanligt ( för alibi) i DL1 , men helst tror jag att de styr över så rösterna hamnar på goda istället

Det är ulvarna som lagt de 3 strörösterna . Och de bara lutar sig tillbaka och låter ( till övervägande del )de goda sköta jobbet i lynchen

En av strörösterna kan vara lagd av fårulven på en i lyan för att meddela sig med den

Det kan å andra sidan vara endast goda som lagt strörösterna....

:idea:

Det är just att du skriver att du är en förvirrad god som är godförklaringen. Min bild är att det oftast är onda som behöver påpeka att de är goda. (eller hur var det nu, @Habina :p)

Fast jag syftade som sagt inte på den här leken utan på att jag, när jag spelar god, är förvirrad och därför är glad över att folk reder ut så mycket frågetecken som möjligt.

Jag håller med om att det knappast är till ens fördel att hävda att man är god, det drar bara uppmärksamhet till en - så varför skulle jag vara så korkad att jag gjorde det?

*gömmer mig under skämskudden för att jag missade rösta igår*
Får helt enkelt inse att sonen är inne i en tuff period just nu när det gäller sömnen (han somnade runt 22 igår istället för 19 :cautious:) så det får bli lite som det blir i denna leken.

Just nu sover han dock och jag har försökt snabbläsa tråden bara för att ha hunnit igenom den innan han vaknar igen. Jag kommer lägga en säkerhetsröst nu så att jag åtminstone inte missar att rösta igen.

Det som slår mig är att det verkar ha varit väldigt förvirrat igår :confused:

(jaha nu vakande han)

Mest förvirrad verkade Q4 på ett sätt jag itne sett innan.

TLV röstar på Q4
är det en röst för gårdagen ( man ska lämna en sådan även om den är för sen och inte kommer räknas)
eller är det en röst för idag ?

jag behöver en rejäl smäll med stekpannan i huvudet så logiken hamnar på rätt ställe igen tror jag-igår var den nämligen osynlig :o

Fair enough @quarter4ever
Du gör det inte så lätt för dig själv bara :p
Personligen gillar jag inte när folk sitter inne med röster. Det blir väldigt svårt för en att reagera när alla röstar 5 min innan. Bättre att lägga en tidig röst med teori och ändra om man upptäcker att något börjar hända som man inte gillar.

Fair enough @quarter4ever
Du gör det inte så lätt för dig själv bara :p
Personligen gillar jag inte när folk sitter inne med röster. Det blir väldigt svårt för en att reagera när alla röstar 5 min innan. Bättre att lägga en tidig röst med teori och ändra om man upptäcker att något börjar hända som man inte gillar.

Sistaminutenröstningar är för mig ett tecken på att man sitter inne med kunskap, alternativt att det handlar om en kupp. Oavsett är det märkligt vid DL1.

En liten genomgång, mest baserad på rösterna:

Artline

Mirtai
Måste rösta nu och även göra det ifrån mobilen :arghh:

Artline röstar på Mirtai

Hon lägger första andra rösten och gör så någon annan än Astrid leder!

Hon förtydligar också att hon håller med Dentaku. Ett svart får som följer en ulv?
Tja, känns som en OT-motivering där tyngden ligger på att Mirtai får någon annan än Astrid att leda, men att det även kan tyda på svart får? Jag förstår tankarna som senare kommer upp om att det vore bättre att rösta på ulven. Men, samtidigt så kan ju fåret gissas in i lyan - och vi vet inte om och när det händer.

Blacksmithfarm
MikaTela
Det är jag :D
Ni får min teori också, här:
Blacksmithfarm röstar på MikaTela

För att hon valde en av tre kandidater att rösta på utan att motivera innan det ifrågasattes varför just den kandidaten valdes. De andra två ger hon ursäkter till.

Tillägger att cirkus röst på Artline har en helt ok teori, men varken den eller någon av de tidigare rösterna som lagts känns såpass bra/stark att jag är villig att följa.

bollen__
MikaTela
Jag måste iväg på jobbet strax (som vanligt :meh: ) och är hungriiiig :arghh:
Habinas röst känns helt klart OT-baserad och visserligen kan väl en ulv lägga en sådan röst också men jag vill nog ha lite mer att gå på här.
Reagerade på Artlines röst även om jag nog också ser lite OT i den eftersom hon behövde rösta tidigt.
Jfrelins motivering kommer jag inte ens ihåg :o
Den jag reagerade mest på är MikaTela. Hennes kommentar kring att Paddington skrev för konstigt för att vara ulv? Jag tycker att det var väldigt konstigt uttryckt och såg inte heller det konstiga i det Paddis skrev om den där författaren så hänger inte alls med här. Urvalet kring de tre hon reagerade på, och vilken hon skulle rösta på förstår jag inte heller tankarna kring.
bollen__ röstar på MikaTela
Röstar som jag, på MikaTela. Och det har jag inget att invända mot.

cirkus

Artline
Äh fan, jag röstar nu jag med.

cirkus röstar på Artline

Jag tycker det var konstigt att hon inte röstade på den hon trodde var ulv utan på den som hon tror är får. On man har en-får-följer-ulvteori så röstar man väl ändå på den som man tror är ulv?
Alltå, cirkus har ju en poäng, men samtidigt tolkar jag Artlines motivering som att det inte är huvudandledningen.

Dentaku
Artline
För mig är det tre som sticker ut hittills; Artline, MikaTela och Jfrelin. Jfrelin hade jag gärna sett mer från. MikaTelas motivering är skum men det är Artlines också och att börja ropa ulv redan DL1 känns skumt, särskilt när man som andra skrivit röstar på det som i så fall skulle vara fåret.

Dentaku röstar på Artline
Återigen, för att Art röstar på fåret istället för ulven. Jag kan delvis hålla med. Men eftersom fåret kan komma in i lyan och då påverka vinstvillkoren så tycker jag att det kan vara bra att rösta på det, om man är säkrare på det än på ulven.

Ferrari

Habina
Ferrari röstar på Habina
För att hon hackar på Snurrfians stackars telefon som inte kan stava för fem öre. Sen så gör hon mig förvirrad till max när hon inte har en gul häst som profilbild och det känns som taktik för att vilseleda mig.
Typsik OT-motivering tycker jag. Inget som säger ngt om Ferrari.

fio

Habina
Jag har en känsla av att det är något skumt med Habina, hon lägger en väldigt lätt röst på snurrfian och det skulle inte förvåna mig om det var en alibiröst för sin kompis i lyan. Det hände visserligen något med Habina efter Paow... men såhär flyktig brukar hon inte vara.

fio röstar på Habina
Följer snabbt rösten på Habina (7 min mellan), vet inte vart det sätter fio i nuläget.

Habina

Snurrfian
Byfåne

Jfrelin
Ferrari
Jag ska iväg på konsert strax och kommer vara bort vid DL. Måste därför slänga iväg min röst nu.

Jfrelin röstar på Ferrari för att hon försöker gömma sin röst på Astrid när det redan i princip var klart att Astrid skulle vinna. Typiskt ulvigt att hänga med och inte sticka ut eller lägga avgörande röst.
Känns lite som en förtäckt BoP.

MikaTela
Dentaku
Försökt läsa ikapp lite nu.
Första spontana jag reagerar på är q4e.
Dels röstar hon på en utländsk författare som jag nog mer vill klassa som ungdomsförfattare än barnförfattare.
Dessutom upprör hon folk genom att tro att Sven var enbart illustratör.
Sen tycker jag det vore för mycket att outa sig om q4e vore ond därför väger mitt över att se mer på de som skrek kring Sven! Känns som att det kan vara ett lätt gömställe för en ulv.
Så för att Q inte borde outa sig så är de som reagerar på att hon inte visste att Sven var författare onda? Och vad gör det till ett gömställe för en ulv? Att du tror att Q är god?
Någon, minns inte vem nu, frågar vad hon menar med sista frågan, MikaTela svarar:
Frågan?
Jag har inga frågor alls utan mest funderingar.
Sista menar jag att ingen annan har reagerat på sven-diskussionen och då är det lätt för en ulv att göra sig synlig utan att sticka ut för mycket.
Varpå jag svarar att jag visst reagerat, på Snurrfians kommentar, men inte såpass att jag misstänker henne.
Så har vi röstinlägget:
Nej inte jättekonstigt dock känns det som sagt som ett lätt gömställe för en ulv.

Dom jag hittar där är;
Snurrfian - poängterar först och är chockad.
Dentaku - kommer in och drar liknelse med mumintrollen.
Paddington - kommer långt efter och tycker att självklart är Sven författare men erkänner sen att hon inte ens visste vem Sven var när BSF röstade på honom.

Vi har lite att göra ikväll så lägger min röst för att inte råka missa dl.
MikaTela röstar på Dentaku

delar inlägget, för många tecken

(edit, delade mitt i ett citat, ordnade det.)

(edit, fixat citat)(edit igen. äh, nu kom samma citat i slutet av förra och först i detta. Jaja, ni fattar....)
resten

Så har vi röstinlägget:
Nej inte jättekonstigt dock känns det som sagt som ett lätt gömställe för en ulv.

Dom jag hittar där är;
Snurrfian - poängterar först och är chockad.
Dentaku - kommer in och drar liknelse med mumintrollen.
Paddington - kommer långt efter och tycker att självklart är Sven författare men erkänner sen att hon inte ens visste vem Sven var när BSF röstade på honom.

Vi har lite att göra ikväll så lägger min röst för att inte råka missa dl.

MikaTela röstar på Dentaku
Varför väljer du Dentaku? Vad skiljer henne från de andra du tar upp?

:)
Därför hon glider in lägger en lätt liknelse.
Sen tar hon mitt påstående som att jag tycker det är konstigt att reagera på Sven när min åsikt snarare var tvärtom att det var lätt att gömma sig i dessa åsikter.

Snurris var först att reagera och visst var det skarpt men inget konstigt i sig.

Paddington tycker jag la för konstig kommentar för att kunna vara ulv!

Sen får man ju inte rösta på 3 st i samma dl så då måste man till slut välja en och nu föll det på Dentaku men det säger inte att jag har släppt de andra två än.
Hon väljer Dentaku utan att motivera innan jag frågar efter motivet. Då svarar hon att Snurris var visserligen först och skarp i reaktionen men att det inte var konstigt och att Paddi la en för konstik kommentar för att kunna vara ulv. Medan Dentaku gled in med en liknelse, och förvränger MikaTelas kommentar om att det skulle vara konstigt att reagera istället för lätt att gömma sig.

Sammanfattar med att man inte får rösta på tre och att hon inte släppt de andra två, men på hennes kommentarer kring dem ovan verkar det ju som om hon släpper dem.

Jag röstade på henne pga det igår.

Mirtai

Artline
Så skulle jag ju rösta också...

Mirtai röstar på Artline

För hennes motivering till röst innehåller en del brister, bla varför just min röst är den skummaste och varför hon röstar på fåret och inte ulven
Samma som de andra Artlinerösterna, jag förstår tanken att man bör rösta på ulven, men fåret kan ta sig in i lyan och därför är det bra att bli av med det.
Dessutom la Art den första rösten.

Paddington

MikaTela
Nu har jag läst igenom leken en gång från start till slut och vet inte om jag blev så mycket klokare.

Jag ser inte riktigt vad Cirkus reagerar på när det gäller Q/Dentaku, jag läser inte in samma sak där. Och ang indirekta godförklaringar well, det verkar skilja från lek till lek om det ska vara skumt eller inte....

När det gäller våra tre tidiga röster så tycker jag ingen av dem var särskilt stark men det hade heller inte hänt ngt riktigt i leken då heller när Jfrelin, Artline och MikaTela röstade. Sedan är ju även Habinas röst väldigt OT-baserad och inte särskilt byggd på vad som hänt i leken så här långt.

Flera än jag reagerar på MikaTela. Jag tycker hon skriver mycket som jag reagerar på och tycker är skumt och jag kan inte komma på varför och vad hon oavsett roll skulle ha att vinna på det. Skulle hon vara ond så skulle hon väl inte vilja outa sig och skulle hon vara god så skulle hon väl inte vilja dra blickarna till sig?

Men hon är den jag reagerar mest på idag så då får min röst hamna där

Paddington röstar på MikaTela
Även jag röstade ju på MikaTela, så jag har inget att invända mot Paddis röst.

quarter4ever

missar(MikaTela)
åh nja för att MIkaTela försöker hålla mig nöjd som god
quarter4ever röstar på MikaTela
Tja, Q är känd för att missa med den där minuten ;)
Vet i nuläget inte vad jag ska tro om det.

Snurrfian

Habina
Alltså jag gillar verkligen inte att lägga andra röster i det här läget, men samtidigt, lägga ytterligare en udda röst skulle kunna innebära att jag åker i och med att Habina har röstat på mig med en rejäl OT motivering. När inte @LenaH är med och är ulv som lägger en otroligt lätt OT röst på mig så funderar jag på om Habina gör precis samma sak, hon började ju redan förra leken som ond... :cautious: Det är det som känns skummast för mig just nu. Snurrfian röstar på Habina
Snurrfian lägger tredje rösten på Habina, men trodde att det var den andra, då hon skrev från mobilen.
Trodde även att det kunde finnas behov för henne att lägga den där iom att hon själv fått en röst. Nu kom det ett gäng röster mellan där och ingen mer på Snurris, så att just hon skulle få röster av de sista som var kvar känns inte mer sannorlikt än att hon inte skulle få det?
Samtidigt förstår jag att man röstar på det sätt som ger en själv så bra förutsättningar att vara kvar som möjligt, oavsett sida.

TeamLundVer

missar

Det är OK att rösta på mig om du tycker det är bullshit det jag skriver , då märks det ju hur det var?:)

Nä jag säger inte att jag ska rösta på dig för det.. Du behöver inte nödvändigtvis vara ond men det är ju nått som ligger bakom din virrighet mer än bara virrighet. Det gäller bara att försöka utläsa vad det kan vara. Du har ju gjort en enorm grej av det hela sas vilket inte känns helt vanligt.

ok försöker bringa lite reda i tankarna genom att stapla upp vad som kan ha hänt så här långt:

DL 1
Habina lynchas, var Lina ( byfåne)
Under natten:
ängeln skyddar någon
Ulvarna försökte äta den ängeln skyddat( för ser inget annat i rollistan som kan ha orsakat det ?)
Ida (BW) bör ha påstått något till LL och fått svar? @Lobelia har Ida nattDL? ( hittade inte det i rollistan)
Emil bör använda ett av sina hyss
Krösamaja (spionlärlingen) bör ha fått minst en, kanske flera spionrader
Kommandoran ( modifierad trollpacka) kan ha använt sig av att hindra Emil ( dock inte Alfred iom det misslyckade käket )
Goda Lyan får full spioninfo och skall bestämma en innan DL som ska få en rad skickad till sig efter DL2

DL2
goda lyan bestämmer vem som ska få spionraden
ulvarna gissar på någon som är svarta fåret gissar de rätt kommer den in i lyan

Ska sova innan nattjobbet, och vet inte hur länge det blir...
Så för att vara på den säkra sidan.

Blacksmithfarm röstar på MikaTela

Då hennes röst och teorier kring Dentaku, Snurrfian och Paddington kändes knepiga. Dessutom ser jag det inte som omöjligt att lyan kan ha försökt sig på någon form av diskret räddningsaktion - som resulterade i lottning som i så fall gick deras väg.
Jag förstår inte heller varför just de som reagerat och rättat Q ang att Sven är författare och illustratör var skumma, varför skulle just någon av dem prompt vara ulv?

ok försöker bringa lite reda i tankarna genom att stapla upp vad som kan ha hänt så här långt:

DL 1
Habina lynchas, var Lina ( byfåne)
Under natten:
ängeln skyddar någon
Ulvarna försökte äta den ängeln skyddat( för ser inget annat i rollistan som kan ha orsakat det ?)
Ida (BW) bör ha påstått något till LL och fått svar? @Lobelia har Ida nattDL? ( hittade inte det i rollistan)
Emil bör använda ett av sina hyss
Krösamaja (spionlärlingen) bör ha fått minst en, kanske flera spionrader
Kommandoran ( modifierad trollpacka) kan ha använt sig av att hindra Emil ( dock inte Alfred iom det misslyckade käket )
Goda Lyan får full spioninfo och skall bestämma en innan DL som ska få en rad skickad till sig efter DL2

DL2
goda lyan bestämmer vem som ska få spionraden
ulvarna gissar på någon som är svarta fåret gissar de rätt kommer den in i lyan

Då borde goda lyan kanske veta vem Alfred är eftersom det vanligaste är väl att ängeln försöker skydda sig själv första natten när goda kan få info. Om Alfred skyddade sig själv så vet även ulvarna vem hen är nu.

Då borde goda lyan kanske veta vem Alfred är eftersom det vanligaste är väl att ängeln försöker skydda sig själv första natten när goda kan få info. Om Alfred skyddade sig själv så vet även ulvarna vem hen är nu.
Det är sant + att spionlärlingen kan veta också om den fått någon rad som visar vem ulvarna försökt käka eller vem ängeln skyddade

I så fall sitter vi i en jäkla knipa eftersom kommandoran kan hindra ängeln från att skydda en gång - vi riskerar att bli av med ängeln!

Spinner vidare. Om ulvarna vet vem Alfred är-då kanske risken är stor att de försöker dölja/förvränga om han får info från goda lyan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka