Jag börjar lägga upp de tre som lade de första rösterna igår eftersom två av dem hamnade i hetluften direkt:
MikaTela väljer
Astrid, röstar
Dentaku. Första hon spontant reagerar på är
Q, dels röstar hon på en utländsk författare som MT vill klassa som ungdomsförfattare och dessutom upprör Q genom att skriva att Sven var enbart illustratör. Tycker sedan att det vore att outa sig för mycket om Q vore ond så därför väger det över för henne att kika närmare på de som hade invändningar om hennes inlägg då hon tycker det skulle vara ett lätt gömställe för en ulv. Då hittar hon
Snurrifan som poängterar först och är chockad,
Dentaku som kommer in och drar liknelse om Mumintrollen och jag själv som kommer senare å tycker att Sven självklart är författare men att jag inte visste vem Sven var från början. Tar inte upp att
BSF också reagerade på vad Q skrev (dock efter Snurrfians invändning). Väljer att rösta på Dentaku utifrån ovanstående.
Skriver sedan att ingen annan reagerat på Sven-diskussion (
kan vara för att ingen tyckte den var relevant att diskutera utifrån lekperspektiv?) och att det då är lätt för en ulv att göra sig synlig utan att sticka ut för mycket (
antar att MT menar att man bättrar på inläggsstatistiken och det ser ut som man kommit m teorier utan att egentligen kommentera leken?)
BSF undrar varför hon röstar på Dentaku och ingen av övriga och det är för att hon lägger in en lätt liknelse, sedan tar hon (Dentaku) MTs påsåtende som att hon tycker det är konstigt att reagera på Sven när MTs åsikt snarare var att det tvärtom är lätt att gömma sig i dessa åsikter. Fortsätter sedan m att Snurrfian var först att reagera och det var skarpt men inget konstigt i sig, tycker min kommentar var för konstig för att komma från en ulv och eftersom hon inte får rösta på 3 i samma DL så måste man välja ngn och då föll det på Dentaku även om hon inte släppt ngn av oss andra.
Undrar varför jag tycker hon jagar får och inte ulvar, ser inte att hon kommenterar det svar hon fick från mig. Sedan skriver hon lite OT-inlägg. Tycker Q får bestämma sig om hon vill vara ond, god eller mittemellan, tycker att Q röstar på MT när MT säger att Q är ond och om MT säger at Q är god så röstar Q där då också, å vill inte godförklara Q och kommer att ha ett öga på denne oavsett framöver.
Jag är lite kluven till MikaTela faktiskt. Igår var hon det skummaste jag hittat. Idag när jag läser igenom igen så förstår jag vart hon vill komma m sin ”Sven-teori” iaf så tror jag hon menar att om man skriver många inlägg utan riktiga teorier så ser det ut som man är aktiv fastän man inte är det och det är ulvigt och kan vara ett sätt för en ulv att flyta med. Men det som jag nu fastnar på är att MikaTela gör exakt samma sak själv dvs skriver OT och skriver inlägg som känns lite maskerade som teorier….
JFrelin väljer JK Rawlings (
precis som Q), röstar på
Ferrari för att hon tycker det är typiskt ulvigt att hänga på när det nästan var klart att Astrid skulle vinna, detta för att inte sticka ut eller lägga en avgörande röst.
Tycker det är förvirrat och att det började med alla frågor om rollerna. Köper att man vill fråga i tråden men tycker det är bättre att man tar det i PM m LL om man är osäker. Tycker sedan det är märkligt att Q inte hann rösta då hon var inne så långt innan DL. Skriver sedan att som god behöver man inte vara rädd i en första DL eftersom få vet om vad andra har för roller och det är helt acceptabelt att man råkar rösta på en god och den erfarenhet hon har av ulvlekar är att det är mest onda som har svårt att rösta. Skriver sedan att hon inte gillar när folk sitter inne med röster. Det blir väldigt svårt för en att reagera när alla röstar 5 min innan. Bättre att lägga en tidig röst med teori och ändra om man upptäcker att något börjar hända som man inte gillar. Noterar att om Alfred skyddad sig själv så vet både goda lyan och ulvarna vem det är nu. Funderar över hur kommandoran kommer att göra å funderar över att denne kanske inte kommer offra sin förmåga redan nu utan vänta och istället försöka få den som blev skyddad att bli lynchad i stället. Får invändning från Q som inte förstår resonemanget. Förtydligar hur hon tänker genom att skriva att för de onda är det effektivare att försöka lyncha den som skyddade sig själv å lyckas de inte med det kan de använda hjonen å sedan äta en god till.
Själv är jag så förvirrad av hela resonemanget så jag skriver inte ngt mer om det (andra får fylla i för jag fattar inte vad Jfrelin/Q försöker säga). Det slutar med att Q/Jfrelin skriver att diskussionen troligen föder onda sidan mer än den goda vilket jag håller med i.
När det gäller Jfrelin så tycker jag det var en typisk tidig förstadagsröst och jag lägger inga värderingar i röstmotiveringen (än). Skulle vilja se mer av Jfrelin och vad hon tycker om deltagarna i leken.
Artline Väljer
Astrid, röstar
Mirtai pga att denne lade första andrarösten på ngn annan än Astrid (så Astrid inte ledde omröstningen) Förtydligar rösten sedan med att Mirtai skrivit hon håller m Dentaku (i valet av författare) och undrar om Mirtai är ett svart får som följer en ulv?
Förstod att hennes röstmotivering skulle orsaka uppståndelse men förtydligar med att hon tyckte det var tråkigt att lägga en ren OTröst så hon la till får-delen. Tror dock inte att Mirtai som får skulle skrivit så utan isf varit mer diskret, så hon förstår rösterna på sig själv.
Förstår inte rösterna på
Habina då dennes röst var en ren förstadags OT-röst.
Noterar att
Snurrfian var först att nämna att Artline kunde vara fåret så hon förstår inte varför denne valde att rösta på Habina och inte Artline själv. Förstår inte heller MikaTelas röst och hänger inte med på hur denne tänkte.
Undrar vidare om ulvarna misstänkt henne för att vara fåret och undrar då om det bara är icke-ulvar som röstat på henne, samtidigt vet hon att hon själv som ulv gärna röstar på potentiellt får för det är enkelt sätt att låtsas vara god, men hon tyckte inte rösterna på henne var konstiga.
För att ha skrivit så få inlägg så är det bra jobbat att ha blivit så misstänkt 
Jag är fundersam till Artline, jag greppade att rösten på Mirtai var en typisk tidig förstadagsröst, men förklaringen nu som hon ger att ”hon inte trodde Mirtai var fåret egentligen och att hon visste det skulle ge reaktioner” – det känns lite udda. Sedan tycker jag det är ngt m kommentaren om Habina skaver lite då hon tycker det var en ren förstadagsröst (ja, det var väl allas röster mer el mindre?) - känns lite som hon vill distansera sig från Habina å säga att jag röstade inte på henne. Jag kommer nog fortsätta hålla ögonen på Artline.