R

Raderad medlem 6459

Är det någon här som har gått i EMDR-terapi? Eller arbetat med det? Jag tycker det låter som riktig humbug men när jag googlar verkar det ändå vara rätt okontroversiellt?

Jag är jätteskeptisk och skulle bli väldigt tacksam för all input.

Är det någon här som har gått i EMDR-terapi? Eller arbetat med det? Jag tycker det låter som riktig humbug men när jag googlar verkar det ändå vara rätt okontroversiellt?

Jag är jätteskeptisk och skulle bli väldigt tacksam för all input.

Jag har gått i det. Jag fick det via vanliga psykvården för att bearbeta känslor kring ett delvis förträngt trauma.
Min emdr-terapeut är psykolog som forskar ihop med psykiater om traumabehandling och arbetar med det.

Jag tror det hjälpte mig. Jag hade väldiga problem med panikattacker innan. Man ansåg dem till stor del höra ihop med det obearbetade kring traumat.
Det kanske hade hjälpt med vanlig terapi att bearbeta med.
I mitt fall tror jag mycket av nyttan berodde på hur in i helvetes skicklig psykologen är bara i roll av vanlig psykolog sas. Jag gick hos henne i vanlig behandling sen med.
Men förmodligen hjälpte emdr-en till också. Jag upplevde att jag kom i kontakt med känslor jag förträngt och stängt av under sessionerna. Och jag upplevde större effekt av tapping än ögonrörelserna. Så vi körde mest tapping när vi märkte det.

@tuaphua Och vad är tapping?

Jag blir bara mer och mer skeptisk ju mer jag läser måste jag säga.

Jag tycker att det låter lika vetenskapligt som sån där ljudterapi där nån knäppskalle står och skriker med munnen mot nåns mage.

Så jag är förvånad att det ligger på samma evidensnivå som KBT @AraSlei . Tack för infon! :)

Det är en evidensbaserad behandling vid trauma som anses vara mildare att genomgå än klassisk traumaexponering. Principen är samma, du exponerar dig för traumat genom interoceptiv exponering (tänka på och berätta om traumat). Skillnaden är att du har någon form av regelbunden sensorisk input (tex håller i ett slags verktyg som vibrerar regelbundet) och på så vis hjälper till med förankring i nuet.

Jag jobbar inte med det själv men har "blivit behandlad" av en fd kollega när hon gick sin utbildning. Det var ganska behagligt.

Tänk dig typ hypnotisering på film där en person ska fokusera på en pendel för att hamna i "trans". Det här är självklart inte hypnotisering men det där att fokusera på något pulserande är ganska avslappnande. Gör att man blir ganska lugn.

@MiniLi Jaha då har jag helt missförstått. Jag läste att det hade nåt med ögon att göra? Man skulle stimulera en viss hjärnhalva genom att fokusera med ena ögat på terapeutens finger eller nåt?

Har inte missförstått utan så här står det:

I EMDR återberättar patienten händelsen samtidigt som blicken är fäst på terapeutens fingrar som rörs från sida till sida. Ibland används andra metoder för bilateral stimulering, till exempel finger-tapping. Syftet är att växelvis stimulera vänster och höger sida av hjärnan.

Låter fullkomligt vansinnigt tycker jag.

Jag tycker att det låter lika vetenskapligt som sån där ljudterapi där nån knäppskalle står och skriker med munnen mot nåns mage.

Så jag är förvånad att det ligger på samma evidensnivå som KBT @AraSlei . Tack för infon! :)
Fast såhär står det vidare, ang ögonrörelserna;
  • EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), som omfattar en kombination av ögonrörelser och beteendeterapi, har effekt vid PTSD (Evidensstyrka 2) men ögonrörelserna saknar specifik terapeutisk betydelse (Evidensstyrka 1).

@tuaphua Och vad är tapping?

Jag blir bara mer och mer skeptisk ju mer jag läser måste jag säga.

Tapping är att terapeuten vidrör en på olika punkter i ett visst tempo. Vanligtvis är det omväxlande vänster och höger sida av kroppen tex höger/vänster ben "duttas" liksom.

Jag upplever ofta att jag får mer kontakt med känslor vid beröring. Kan vara därför det funkade bättre för mig än ögonrörelserna.

Fast såhär står det vidare, ang ögonrörelserna;
  • EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), som omfattar en kombination av ögonrörelser och beteendeterapi, har effekt vid PTSD (Evidensstyrka 2) men ögonrörelserna saknar specifik terapeutisk betydelse (Evidensstyrka 1).
Ah. Tack!

@MiniLi Jaha då har jag helt missförstått. Jag läste att det hade nåt med ögon att göra? Man skulle stimulera en viss hjärnhalva genom att fokusera med ena ögat på terapeutens finger eller nåt?

Har inte missförstått utan så här står det:

Låter fullkomligt vansinnigt tycker jag.
Som jag fattat så kan man ha olika typer av "stimulans". Det kan vara ögonrörelser, beröring eller att man håller i något som pulserar/vibrerar.
Jag är inte insatt i hur man tänker kring det bakomliggande, men det verkar i alla fall vara en bra behandlingsmetod för många :)

vad exakt är det du är skeptisk till?
Att jag genom att titta på min terapeuts fingrar medan jag pratar ska få mina hjärnhalvor stimulerade och därmed lättare bearbeta ett trauma. Det låter som totalt jävla mumbojumbo för mig. På kristaller och energier-nivåer.

Att jag genom att titta på min terapeuts fingrar medan jag pratar ska få mina hjärnhalvor stimulerade och därmed lättare bearbeta ett trauma. Det låter som totalt jävla mumbojumbo för mig. På kristaller och energier-nivåer.

Det är evidensbaserat och alltså forskat på men just den biten med ögonrörelser vet man inte hur mycket effekt det egentligen har. För mig är det lika obegripligt att man kan skicka osynliga strålar in i en människas kropp och bota cancer men det sägs fungera.

Det är evidensbaserat och alltså forskat på men just den biten med ögonrörelser vet man inte hur mycket effekt det egentligen har. För mig är det lika obegripligt att man kan skicka osynliga strålar in i en människas kropp och bota cancer men det sägs fungera.
Nej, jag har förstått genom tråden att det med ögonrörelserna är lite oklart.

Jag tänker mig att det mest handlar om vad man känner sig bekväm med att testa trots att man inte förstår det. Jag kan inte se mig själv gå i terapi och göra nåt som känns som humbug och samtidigt känna mig avslappnad och prata om något svårt. Därför är jag väldigt tveksam.

Nej, jag har förstått genom tråden att det med ögonrörelserna är lite oklart.

Jag tänker mig att det mest handlar om vad man känner sig bekväm med att testa trots att man inte förstår det. Jag kan inte se mig själv gå i terapi och göra nåt som känns som humbug och samtidigt känna mig avslappnad och prata om något svårt. Därför är jag väldigt tveksam.
Det finns ju andra terapeutiska metoder om just EMDR inte känns bra :)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 435
Senast: Amha
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 135
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar