Em-ponny lämnat positivt dopingprov

Sv: Em-ponny lämnat positivt dopingprov

Då förstår jag.
Lidocainet var väldet som dom hittat i Arnikan. Av det jag fått fram verkar det vara typ lokalbedövande, lite som xylocain för människor typ?

Vad gör man med Depro Medrol då? Används det till hästar öht?

Jag tror det innehåller kortison av nåt slag och är inflammationshämmande, men att det brukar injiceras. Och ja jag tror det används på hästar.

Lidocain (som det väl var?) är smärtstillande/bedövande.

Jag vet inte vad jag ska tro. Det är hemskt hur man än vrider på det.
Det är ju trots allt en ponny, alltså barn som tävlar. Är det verkligen så blodigt allvar att man antingen dopar sin häst för att det ska gå bra för ens barn (för det är ju knappast barnet själv som gjort det), eller finns det konkurrenter som är kapabla att försöra för ett barn?
Stakars tjej!!:cry:

lidokain har jag i mit medicinskåp, använder om man bränt sig på nässlor eller maneter. funkar på getingbett också.
så det är lokalbedövande.

Japp
Lidokel= Lokalbedövningsmedel, samma typ som man lägger nervblockader och sprutar in i leder för att bedöva med när man tex hältutreder
Depo medrol= Kortison= antinflammatoriskt och i längden även smärtstillande pga att man dämpar inflammationen (som orsakar smärta)

Håller med flera föregående talare- Hoppas och tror att de är oskyldiga! :cry:

Vad gör man med Depro Medrol då? Används det till hästar öht?

Jag vet inte, men det används till människor för att spruta leder vid inflammation och jag antar att det är liknande preparat till häst?:confused:

Lidocaine, substansen som hittades, finns i Depo Medrol, precis som det finns i Xylocain, smärtstillande salva, som någon redan påpekat.

KL

Såhär går väl tongångarna hos de flesta som åker dit för dopning?, ingen har gjort något det är alltid någon annan som petat i medicin i något preparat, stackars Aspnäs, vara så naiva att fast de fått så mycket hot och fast de visste om att andra människor vill dem illa för deras framgångar, inte kunna låsa in sina mediciner????:grin:

Ja jag vill inte spekulera i hur det har gått till eftersom jag inte har en aning. Men om jag hade fått hot under en tid att något skulle hända så hade jag nog larmat mitt stall och sett till att ha mina grejer inlåsta.

Jag håller med, har man varit utsatt för hot och stölder borde man ha vett att låsa in sina grejer. Samtidigt så hade i i alla fall jag jävligt svårt svårt att tro att sådant här skulle drabba ponnysporten. Jag kan verkligen inte tro att Aspnäs har gjort något medvetet, men samtidigt spelar det mindre roll. Bronsmedaljen lär vi ju inte få ha kvar...

Fast kan man verkligen begära att de ska ha total koll på sitt liniment varenda sekund under ett så stort arrengemang som EM? Jag tycker inte man kan begära det av nån överhuvudtaget. Klart man ska hålla sina saker inlåsta i möjligaste mån, men man fick kanske skynda iväg för något och då hamnade flaskan utanför?

Det tråkigaste är ju att om hästen dopats medvetet har ju Elin själv förmodligen inte så mycket med det hela att göra, men det är ändå henne det drabbar mest.

Fast kan man verkligen begära att de ska ha total koll på sitt liniment varenda sekund under ett så stort arrengemang som EM? Jag tycker inte man kan begära det av nån överhuvudtaget.

Det är väl lite långsökt om någon konkurrent har åkt iväg till EM för att lägga i annat ämne i Arnikan.
Och självklart har man dökoll på de preparat man ger till sin häst och låter de inte ligga öppet hur som helst.

Och självklart har man dökoll på de preparat man ger till sin häst och låter de inte ligga öppet hur som helst.

Jag tycker faktiskt också det, i alla fall när man tävlar på den nivån. Det är ju inte riktat som kritik, man får göra det som en försiktighetsåtgärd helt enkelt.

Liksom alla andra här, vet jag ju inget, men jag bara känner att det är mer sannolikt att det har gjorts av dem själva än av en konkurrent. Men kanske trodde den som gjorde det att de skulle komma undan med det, för det var väl inte riktigt klassat som doping?

Det tråkigaste är ju att om hästen dopats medvetet har ju Elin själv förmodligen inte så mycket med det hela att göra, men det är ändå henne det drabbar mest.

Men håller självklart med dig, att det handlar om barn som kommer i kläm. Men det har ju gjorts värre saker för mindre inom ponnysporten, så varför inte.

Men håller självklart med dig, att det handlar om barn som kommer i kläm. Men det har ju gjorts värre saker för mindre inom ponnysporten, så varför inte.

Ja det är tyvärr så att vissa föräldrar gör vad som helst för att ungarna ska vinna, menar inte att dessa är såna, för det vet jag inte.

Men det borde väl gå att kolla kanske om nån i den familjen haft tillgång till de här medlen, det är väl receptbelagt? Man kan säkert komma över det ändå, om man villl, men finns det "inom familjen" så är det väl svårt att tro att någon annan lagt i det? Visst kan säkert nån riktigt illvillig byta ut en linimentflaska men det måste ju vara någon ganska "närstående" i så fall och då är det riktigt otäckt:crazy::cool:

Kan inte ponnyn på något sätt vara behandlad, det är faktiskt sekretess på behandlingar?

Kan inte ponnyn på något sätt vara behandlad, det är faktiskt sekretess på behandlingar?

Jo, det används ju till hästar. Kanske nån fått en ljus idé att blanda i det linimentet utan att tänka på vad det kunde leda till:cool:
Men ja det är ju sekretess.

Jag satt och funderade på det igår, just när domen skulle komma.
Hemkst tråkigt tycker jag, men skönt för henne att avstägningen redan är avklarad i alla fall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra helgen avgjordes EM i dressyr för U25 och Young Rider i Österrike och nu är det dags för de yngre ryttarna att göra upp om...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vilken bronsbragd! Det svenska ponnylaget kammade hem en tredjeplats på ponny-EM i dressyr i Opglabbeek, Belgien. Det var Sveriges...
Svar
0
· Visningar
86
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 24-30 juli väntar ett gemensamt ponny-EM i franska Le Mans - nu är det klart vilka ekipage som representerar Sverige i hoppning...
Svar
0
· Visningar
374
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Truppen är uttagen till Ponny-EM i dressyr.
Svar
0
· Visningar
197
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka