_FiA_

Trådstartare
Vad gör man åt en häst som står och vevar med frambenen på stallgången. Har sagt åt henne hundra miljoner gånger, men det verkar inte gå in;) har ni något tips hur man får henne att sluta, hon är hundra gånger värre när hon är ensam inne i stallet.

Sv: Elvisp

Ignorera!

Gå istället fram och beröm och gulla med henne när hon sätter ner fötterna och står stilla. Positiv förstärkning brukar funka bäst när det handlar om uppmärksamhetskrävande individer. ;)

Ignorera har jag också provat , fungerar inte heller. Det är som en stressgrej hon gör när hon inte riktigt vet vart hon ska ta vägen. Hon får inget lugn i kroppen riktigt.

Golvet är vanlig betong.Fast vad spelar det för roll?

När jag har sagt åt henne har jag provat lite olika grejer, tex backa henne ett steg så att hon måste sätta ner foten. Eller klappa till henne på bogen. har även provat att trycka på benet.

Har hon stått/står i ett tävlingsstall tex med många hästar och mkt rörelse? stressig miljö alltså? detta beteende brukar framkomma då. Ge henne något att pilla med på stallgången, kan vara lite mat i vatten i en hink på golvet, en boll i ett snöre, nått att tugga på etc.

Lycka till! :)

Det där är ett lite typiskt 'rastlöshets-syndrom'.
Se till att hon har nåt att 'grejja' med hela tiden. Lite hö eller något annat du kan komma på som kan sysselsätta henne medan du gör det du ska.

Hon skulle säkert sluta veva om hon hade något att göra som ni säger. Men å andra sidan så känns det fel att hon ska behöva ha något att äta på för att stå lugnt. Jag vill ju att hon ska lära sig att stå fint ändå!

Det kan vara lite bökigt det där.
En del hästar är såna men ålder kan ju ha en viktig roll i det hela.
Hur gammal är hon?

Min häst höll mkt på så förut, nu kommer det ibland, men innan hon hunnit sätta ner foten så behöver jag bara säga "Nej!" Så sätter hon ner den försiktigt istället för att börja skrapa.

Jag backar henne varje gång hon gör så, tillslut lessnar hon.

Min häst har varit så, gör det fortfarande ibland men har blivit mycket bättre. Hon blir också värre när man lämnar henne ensam. Så det brukar jag försöka undvika, jag har henne ju i stallgången för att jag ska pyssla med henne.

I början gjorde jag så att varje gång hon vevade kastade jag borsten/hovkratsen eller vad jag höll i, på golvet framför henne. Då blev hon förvånad och slutade. Det kan man ju göra även om man står en bit ifrån förutsatt att man håller ju något ;)
När hon inte var lika "inne i" vad hon gjorde längre och hade blivit lite bättre gick jag mer över till att be henne flytta på sig så fort hon skrapade eller vevade. Då måste hon ju sätta ner benet för att kunna gå.
Nu räcker de ofta med att peta lite på bogen för att påminna henne om vad det är hon gör :D
Vissa situationer försöker jag undvika att hon hamnar i, som att stå ensam länge eller vänta länge på maten. För hon försöker ju tala om att hon inte vill stå o glo där utan att jag gör något med henne, och det kan jag faktiskt förstå ;)

hur hård har du varit när du har sagt nej? när dom väl har fått befästa den olaten så kan det krävas en rejäl tillsägelse VARJE gång hon gör det. inte varannan eller nästan varje gång. ryt åt henne om hon inte lyssnar på ett vanligt nej.

kan gott hända det är en stressgrej, men det är oavsett inte tillåtet och hon måste lyssna när du säger åt henne att sluta. och du måste se till att hon lyssnar.

jag är stenhård med att mina hästar aldrig får göra så, avskyr verkligen det där skrapandet. det är nog den mest irriterande olat som finns! :crazy: ser man till att dom förstår redan från början att det är ett oönskat beteende så är det mkt enklare att få bort det.

Jag har varit jätte noga med att säga till henne på skarpen varje gång.

Hon skrapar som tur inte med hoven i backen, utan hon vevar med den i luften. Ibland har man ju lyckats få hoven i huvudet om man råkat befinna sig olägligt. :crazy:

Tveksamt om hon skulle bry sig om jag kastade något framför henne, men kan prova det.

Alltså jag lämnar henne inte ensam, jag är ju där. Men hon är ensam häst i stallet då dom andra ju är ute i hagen.

Hon är 4 år

Okej, men om det inte funkar så prova att flytta henne varje gång. Jag tycker inte att man ska ryta åt en häst om det finns andra sätt att få den att sluta. Oftast behövs det inte kraftig tillrättavisning, bara Konsekvent tillrättavisning. Är hon dessutom stressad över att vara ensam häst så lär hon nog inte bli mindre stressad av en rytande människa... Det är vad jag tycker. Gör det trevligt att stå och bli borstad och tala om tydligt och konsekvent vad som gäller. Lycka till! :banana:

Okej, men om det inte funkar så prova att flytta henne varje gång. Jag tycker inte att man ska ryta åt en häst om det finns andra sätt att få den att sluta. Oftast behövs det inte kraftig tillrättavisning, bara Konsekvent tillrättavisning. Är hon dessutom stressad över att vara ensam häst så lär hon nog inte bli mindre stressad av en rytande människa... Det är vad jag tycker. Gör det trevligt att stå och bli borstad och tala om tydligt och konsekvent vad som gäller. Lycka till! :banana:

håller med precis.
ryta och dona och domdera är inte för mig i alla fall. Skrapandet är troligen en överslagshandling (vill gå men kan inte för man sitter fast). frågan är då som alltid när det gäller hästar som inte gör som man själv "vill".... varför????

Tack för alla tips

Det här är en häst som är otroligt tuff i psyket, för att hon inte ska ta över så måste man träna ledarskapsövningar mycket.

Det verkar som att det krävs ganska tuff tillrättavisning för att hon ska lyssna. Men när hon väl lyssnar och man har fått över henne på sin sida så är hon otroligt lyhörd!

Inget fel med att behöva ryta till åt hästen. Ibland behövs exakt samma metod åt snorungar.

Ignorera!

Gå istället fram och beröm och gulla med henne när hon sätter ner fötterna och står stilla. Positiv förstärkning brukar funka bäst när det handlar om uppmärksamhetskrävande individer. ;)

:bow::bow::bow:

Är på ren svenska så j*vla less på: "Ryt till ordentligt, slå där, sparka där osv"
Varför kan vi inte vara trevliga mot våra hästar, de ställer ju upp på våra korkade ideer dagarna i ända. Ridning i princip utgår enbart från negativ förstärkning, där positiv förstärkning går att använda så tycker jag att det vår plikt att uppföra oss bättre än att ryta och härja.
Ts:
Läs om klickerövningar, din häst kommer att lära sig stå fint på nolltid.

Talar bara samma språk.

Har aldrig sett och kommer troligtvis aldrig se gammelstoet springa omkring med en klicker i hopp om att åringarna ska hållas i skinn. :)

Och jag har aldrig sett en häst äta vid ett matbord eller titta på tv. Eller sitta på en annan häst heller för den delen.

Vi är inte hästar, hästar är inte mäniskor

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama