Elva kilo havre om dagen??

S

Sweet

Läste i boken "Problemhäst och hästproblem" av Henry Blake.

Han hade fått tag i en väldigt seg och slö häst som knappt ville gå framåt alls. Han löste detta genom att stoppa i hästen upp till 11 KG!!! havre om dagen. Höt drogs ner till endast 2 3/4 kg om dagen! Hästen tränades 3 timmar om dagen.

Hästen blev på denna diet tydligen en energisk och framåt jakthäst.

Min fråga: Kan denna diet vara allt annat än direkt ohälsosam för en häst??

Herregud! Livsfarligt! Fatta hur den magen mår!! Inte ens 3 kg hö om dagen, och bara en massa havre!!!
Det värsta är ju att en del folk med slöa hästar kanske har läst den boken, och tänker att "det funkade ju", och kör så själva!
Man blir ju mörkrädd...

jo det låter mycket.. men havre är inte skadligt för hästen i stora mängder efterosm att hästen tål havren så bra.. så man kan egentligen inte överutfodra med havre.. man får bara stå för konsekvenserna själv.. :crazy:

så dum att man rusar upp från normal giva ca ½-3 kg havre om dagen till 11 kg finns det förmodligen ingen människa som gör..

jag har läst de andra 2 böckerna av Henry Blake och kommit fram till att JAG tycker att han har bra metoder.
och sedan tror jag inte på att Henry avsiktligt ber alla läsare med slöa hästar ge sina hästar 11 kg havre om dagen.. i de andra 2 böckerna förklarar han alltid varför han gör som han gör och att man inte bör testa vissa saker hemma om man inte har pratat med kunniga inom ämnet om det..
skrev han det i avsnittet om den där hästen?

Jo fodergivorna är extrema men å andra sidan så är de hästarnas arbete också extremt. Och hästarna är inga "vanliga" bruna kusar.

Jag gillar HB men man ska inte glömma att de hästar som han tar hand om och skriver om är sådana som annars skulle hamnat hos slaktaren, om de fått iväg dem :crazy:

Och nej det lär inte vara särskilt hälsosamt att äta så.

Nej, det står inga varningar i det avsnittet, bara att man får experimentera sig fram exakt det foder som passar den individuella hästen.

Jag är tveksam till om 11 kg havre är bra för någon häst överhuvudtaget... :crazy:

11kg havre...
Den hästens mage kan inte mått så bra...

Om man tänker som så att hästar klarar av att smälta stärkelsen i 0,4kg havre/100kg häst och giva så i detta fall borde massor av stärkelse försurat tarmen.

Jag har ägt en häst som under en längre period hadde gått på en mycket hög havregiva(och troligast havre av dålig kvalitet också), kanske inte så mycket som 11kg men iaf väldigt mycket. Den häst hadde fått pga feljäsning i tarmen frät skador på tarmväggarna och hadde jätte svårt att ta upp foder + tillverka egna vitaminer. När jag köpte honom så gick han på fritillgång av hö + 9kg havre och han höll enligt veterinären på att svälta ihjäl. Om inte jag hadde köpt honom så hadde han inte levt många veckor till. Idag är han 17år och han måste fortfarande gå på special foderstater och ha ständigt tillförsel av alla vitaminer, men han mår bra och om inget händer(skador eller sånt) kommer han nog också att bli en mycket gammal häst. Skadorna på hans tarm kommer alltid att finnas där men nu är han bättre än han var när jag köpte honom(3år gammal).
Detta är alltså vad som kan hända med en felaktigt foderstat...

Oavsett om hästen är slaktfärdig eller inte är den ju konstruerad på samma sätt som vilken annan 'brun häst' som helst, alltså KAN inte så mycket kraftfoder och så lite hö vara vettigt.

då har den idioten säkert redan haft ihjäl sin häst genom andra dumdristiga saker, som verkning med yxa, fodra med klippt gräs, tokgalopperat i okänd terräng (det är juh bra för hästen att få lyfta lite på fötterna, eller hur :idea:)

att gå från en normal havregiva till 11 kg är inget som en enda frisk människa skulle kalla att "experimentera lite" som tur är :smirk:

Jo fodergivorna är extrema men å andra sidan så är de hästarnas arbete också extremt. Och hästarna är inga "vanliga" bruna kusar.

Jag gillar HB men man ska inte glömma att de hästar som han tar hand om och skriver om är sådana som annars skulle hamnat hos slaktaren, om de fått iväg dem :crazy:

Och nej det lär inte vara särskilt hälsosamt att äta så.

håller med.. HB har ibland extrema metoder för att få hästen på fötter ordentligt..
man lär sig en hel del om problemhästar i de där böckerna, man får lite perspektiv på det oxå, hur man kan lösa det osv.. (som hästen som försökte slå av H mot ett träd :crazy:)

Nej, men du skrev att man skulle tänka på att han har 'extrema' hästar. Detta rättfärdigar fortfarande inte knappt tre kilo hö och elva kilo havre. :)

Fundering
Kan det vara en dålig översättning, typ att det står 11 gallons, pounds eller något annat engelsk/amerikanskt mått och att översättaren inte hajade grejen riktigt.

Men om det t ex står 11 pounds är det cirka 6.5 kg havre och fortfarande helt åt helvete i jämförelse med höet.

En sak jag tycker ni ska tänka på är att hästen kanske gick ute och åt gräs på dagen, det är vanligt i engelska foderstater med väldigt lite hö, eftersom dom äter gräs nästan hela året.

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och läser Henry Blakes bok "Problemhäst och hästproblem". Mycket intressant läsning men en sak reagerade jag över: Blake skriver...
Svar
13
· Visningar
995
Senast: BeastieBabe
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny, welsh/NF korsning. Han är 15 år gammal och 148 cm hög. Under vintern nu har han tappat muskler och hull...
Svar
6
· Visningar
1 182
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama