Eluppvärmda vattenkoppar

simpan

Trådstartare
Är det nån som vet var man får tag i de eluppvärmda vattenkopparna som gör att man kan ha vatten ute till sina kusar året runt.

Har sett några bönder ha sådana i hagarna till sina kossor men vågar inte gå in och fråga. Bönder är ett farligt släkte.... ;)

Nån som vet var man får tag på dessa koppar och vad de kostar. Vill gärna ha dem i stallet också så behöver man inte oroa sig för att det ska frysa där heller. Jag har gärna så kallt som möjligt i mitt stall och ibland är det fruset vatten på kvällen när hästarna ska in, inte så kul att börja krångla med det framåt nio på kvällen.....
:devil:

Jag köpte mina genom boleprodukter eller nordpost(minns inte vilket) dom kostar runt 1500 har jag för mig, men det som blir dyrast är installationen som måste göras av elektriker

Är du nöjd med dem ?

Har du elkabel annnars också? Vi har det och jag funderar på att sätta in elkoppar dessutom. Vi har,som trådskrivaren, kallt stall och det fryser i själva vattenkopparna under dagen. Är less på att tina koppar vid kallare väderlek.
Fast jag vet ju inte om det går att koppla in såhär i efterhand förstås.

Re: Är du nöjd med dem ?

JAg har dragit vatten från huset till uteboxarna, i det röret går det en elkabel, men jag har bara behövt använda den en enda gång under 4 år.....däremot så går det kabel mellan vattenkopparna, och det behövs inte dras extra för, utan det kopplas på när man gör iordning för elvattenkopparna.....annars så finns det ett cirkulationssystem nu(som jag tänkte koppla in i stora stallet) detgör att vattnet cirkulerar hela tiden och därmed inte fryser, dessutom finns det en termostat tillkopplad...skulle kika på det om jag var du...tror det blir billigare(beror på hur många boxar du har) då krävs vattenkoppar med 2 ingångshål i, så vattnet kan "gå igenom" vattenkoppen.

annars så finns det ett cirkulationssystem nu(som jag tänkte koppla in i stora stallet) detgör att vattnet cirkulerar hela tiden och därmed inte fryser,
Det blir jättekul efter ett strömavbrott, ty då förblir det fruset. Alla jag känner som har kört cirkulations-system har råkat ut för det. Och svurit långa fula ramsor. El-värmekabel, den tinar bara helt snällt upp vattnet igen när strömmen kommer tillbaka.

fast jag har nästan aldrig avbrott, sen får man väl göra som man brukar annars när det frusit...sätta på aerotempern och dra fram värmepickadollen... :)kan väl inte vara värre än när det fryser annars :confused:...eller????

Det värsta som jag har sett var ett stort kallstall med 40 hästplatser. Det var en utopi att tina det med en värmepickadoll. Det frös i början på december så de fick köpa elkabel och linda in alla ledningar med det och vänta. Jag tror att de bar vatten i någon månad och att det kostade som hela cirkulationsanläggningen att sno in det i elkabel. Elkabeln fick sedan vara kvar, så meningen med cirkulationssytemet uteblev litet där.

Nä tacka vet jag elkabel.
Nu så är jag ju en av dem som är "extra utsatt" för elavbrott. Om det är strömavbrott någonstans i Sverige, så är det det här också. Så det skulle inte fungera för mig.

Jag tror jag förstår vad IU menar, jag är lite senil och glömmer dra igång värmekabeln med jämna mellanrum men när man väl kommer på det och sätter på strömmen då har man rinnande vatten på några minuter... :D
Med cirk. systemet måste man tina upp ispropparna för hand (vid strömavbrott eller senila stallägare).
Det är den enda nackdelen med cirk.systemet som jag kan komma på (förutom att man bör nog ha 5-10 boxar för att det ska löna sig framför el-kabel)

fast det låter ju mer som att vattnet frusit i backen än i stallet...för det skall ju inte ta drygt en månad att värma upp ett stall för att lösa isproppar....byggfläktar på en dag så är det ju upptinat...fryser det i backen så fryser det ju inne också då vattnet inte är igång....
jag vet inte, men jag har ju elkabel till elvattenkopparna, jag gillar inte riktigt att ha ström inne i boxarna....

Kallstall, inte möjligt att värma upp och -15 grader.
Byggfläktar funkar inte i oisolerat stall eller på lösdrift ute, typ. Och ett cirkulations-systen tinar inte upp sig själv bara så där när strömmen kommer tillbaka, som en elkabel och eluppvärmda vattenkoppar gör.

Nej det är inte så kul med el i boxarna. Men om man håller sig till ett 24V system, så är det inte farligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 405
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama