S

Sweet

Någon som har tråd till sina stängsel? Då menar jag INTE ståltråd utan eltråd i nylon.

Vad har ni för tråd och är den bra? Hur tjock är den? Leder den ström bra och håller den länge?

Jag vill ha eltråd för att den går av om hästarna mot all förmodan skulle få panik och springa igenom stängslet.

Sv: Eltråd

Polytråd är ganska kassa. Det är högt motstånd i dessa och syns hemskt dåligt. Har du en tråd med högt motstånd och stängslar långa sträckor så avtar ju styrkan på spänningen. Fast klart det går att använda, jag har haft det en gång till hästar som inte brydde sig nämvärt inom villket stängsel de gick i..bara det fanns mat ;). När man väljer band/tråd eller vad man nu vill ha ska man ha så lågt motstånd som möjligt.

Även om man väljer tex starka rep som inte direkt går av, så kan man ju använda sig av säkerhetshylosor..På så vis går ju repet av ändå..då hylsan löses ut.

Jag brukar försöka köpa minst 3 mm tjock eltråd, gärna med vitt i. Syns bra i grönskan tycker jag!
Sen kikar jag ju på ohmtalet, helst skall det vara 0.2 eller mindre.

Sen är ju alla skarvar oerhört viktiga, det är inte bara att knyta i hop två ändar och tro att det blir kanonkontakt. Jag frigör ståltrådarna och tvinnar dessa samman också, eller tar en bit mjuk ståltråd och virar runt tråden på båda sidor om skarven. Även viktigt vid grindar etc.

Sen är det ju jordningen, den kan nästan aldrig bli för bra! Däremot väldigt lätt för dålig. Minst ett jordspett per joule som aggregatet ger, en meter mellan jordspetten och kolla alla kopplingar. Bra kontakt överallt är ett måste!

Det dära med 1 spett per joul stämmer inte i alla lägen. Det är helt beroende på jordmånen. Torr och stening jord kan behöva bra mycket mer spett än joul antalet, likaså fuktig mark kan behöva färre. Bäst är ju att inköpa en stängseltestare och verkligen kolla.

Ett billigt sätt att kolla är att hålla ena handen på jordledningen o den andra på marken, det skall inte kännas ngt även om det är belastning på stängslet.
PL

Ja, den oranga tunna polytråden vill jag inte ha, den syns ju inte alls nästan. Någon tjockare vit tråd med många ledare hade jag tänkt mig.

Tack för tipset om att kolla motståndet, det hade jag faktiskt inte tänkt på.

Mina hästar är väldigt snälla att ha innanför elstängsel, behöver inte ens ha ström i, de rör inte tråden och skulle inte få för sig att rymma. Nu har jag ju ström i stängslet ändå men ibland så har man ju glömt att sätta på den och i vintras hade jag bara ett agregat och det hade jag till getterna (som rymde HELA tiden utan elstaket) och då gick hästarna ute dygnet runt utan ström i en månad ungefär. Så det är inga rymmare precis.

peter_lundin skrev:
Ett billigt sätt att kolla är att hålla ena handen på jordledningen o den andra på marken, det skall inte kännas ngt även om det är belastning på stängslet.
PL

Hu, jag hatar att få stötar så det vet jag inte om jag skulle våga mig på... :crazy: Men billigt är det ju! :D

Jo tack, det kännner jag till och har absolut inte lust att göra om det. Jag tycker det är högst otäckt med stötar ;)...Fast en stängseltestare har man ju nytta av på andra ställen också, så det är ju en smidig sak...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 654
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama