Elstaket i kyla?

Maris_

Trådstartare
Hur är det, blir strömmen sämre i staketet när det är kallt?

Våra hagar är lite för mycket skarvade, det erkännes, men strömmen brukar vara ok. Nu har dock minsta unghästen börjat gå rätt igenom staketet och det verkar inte vara någon ström, eller så är all hennes päls i vägen, hon bryr sig iaf inte. Har inte kollat strömmen på staketet nu, men sist vi kollade så var det ok. Ska se om stallägaren är där idag och vi kan kolla upp det.

Har för mig att jag hört att det blir sämre med ström när det är kallt eller har jag drömt det?

/ Maris

Sv: Elstaket i kyla?

Har aldrig hört att elen ska gå runt sämre bara för att det är kallt men det kan ju bli is på tråden och sånt.
Det kan kanske bli sämre ledningsförmåga mot hästen om den går igenom staketet (torr luft = torrare häst ---> sämre ledning mellan staket och päls) men det är bara en teori. Om marken har blivit frystorkad så borde hästen inte få lika stor stöt om den petar på tråden för då blir jordnigen sämre.

Vårt aggregat stänger av sig själv om det blir för stor belastning på tråden så på vintern om undertråden snöar över försvinner elen. Inte så bra när man har en smart ponny som kommit på att tickar inte staketet kan man gå ut utan att bli stötad..........

Jo det gör den, särskilt när tråden ligger under snön som den gör nästan överallt i hagen just nu :eek: :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

peter_lundin skrev:
Jordningen fongerar sämre när marken är tjälad o snötäckt.
PL

jo, så är det, brukar hälla en hink varmt vatten över jordningen på morgonen och har nästan samma styrka i staketet som vanligt,
upplever att det är samma fenomen på sommaren om det är extremt torrt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 106
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar