Elliott är här!

Jenka

Trådstartare
I onsdags kväll fick jag hem denna lilla herre...
10-11 månader gammal, korsning bichon frisé/lhasa apso och väger ca 10 kg, lång och kraftig trots att han är lite smal.

Han tillhör några kompisar till mig som ska ut på långresa så han ska bo här i några månader. Han och Sigge trivs jättebra ihop, busar som sjutton och det var Elliott som, när han var liten, lärde Sigge att säga ifrån till andra hundar...

Elliott är lite fulsöt, ganska mesig (rädd för nya människor bland annat) men samtidigt väldigt rolig! En liten studsboll! Vardagslydnaden fungerar väldigt bra men i övrigt kan han i princip ingenting- en bra "träning" för mig att lägga upp grundträning inför kommande valp! För självklart kommer han få hänga med på all träning jag håller på med. Mycket miljöträning blir det också.

IMG_1271.jpg

IMG_1278.jpg

Än så länge har vi åkt tåg, bott i Stockholm några dagar, bekantat oss med katter och varandra, klickat in honom och provat hur han är att leka/kampa med. Det sista slutade i en mycket glad unghund som fick tag på leksaken och en Jenka som sen fick ägna 10 minuter åt att försöka få tag på hund och leksak :cool:

Sv: Elliott är här!

Haha, han verkar ju vara en trevlig liten kille! Kul med lite sällskap till Sigge också :) Stannar han över sommaren också?

Sv: Elliott är här!

Ja, han stannar i alla fall en del av sommaren. De vet inte exakt hur länge de blir borta, tanken är att jag ska ha honom ca 3 månader och sen ska någon av deras familjemedlemmar ta över, men funkar det bra kan han ju lika gärna få stanna tiden ut.

Nu har han varit här i 10 dagar, och på många sätt är det precis som att ha valp. Inklusive att rumsrenheten lyser med sin frånvaro :grin:
Att lämna honom (dem) ensamma funkar i alla fall, och med katterna går det hyfsat. Den ena katten ignorerar honom, den andra är mindre nöjd och har flyttat in i ena sovrummet i protest. Han är snäll mot de i alla fall, lite rädd på nära håll, problemet är att det är kul att springa efter när de springer. Men det tar sig!
Han har anpassat sig efter min dygnsrytm i alla fall, och att åka kommunalt fungerar som sagt väldigt bra. Vardagslydnaden likaså, inga problem att ha honom lös på promenader och att komma på inkallning är jätteroligt.
Vatten är roligt, speciellt att ha ut det ur skålen på golvet. Plastskålar bärs iväg med och metallskålar gräver man ur vattnet.
Rädslorna tycker jag har blivit lite bättre. Han har dagar då allt är läskigt och dagar då det mesta går bra. Kompisen jag bor med och nära vänner har han dock hunnit lära känna vilket förenklar en hel del.

Han har fått lära sig vad en klicker är, jag måste dock komma ihåg att klicka allt för att han ska börja bjuda på beteenden. Att vara uppbunden vid träning är inga problem, han sitter tyst och lugn. Idag har vi varit på samträning, klickade kontakt och körde kamplekar. Andra hundar var spännande men han kunde koncentrera sig hyfsat på mig trots störningar.
Han har lärt sig ligg och kan växla mellan sitt och ligg fram och tillbaka. Ivrig kille i träningen för det mesta =)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 449
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 924
Senast: Tuggben
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 766
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka