elkostnad - lägenhet

vicky417

Trådstartare
Jag o min sambo skall flytta till större lägenhet o funderar på kostnaden beroende på o lägenheten är inkl. värme o vatten o andra parametrar. Främst är vi intresserade av en ungefärlig kostnad på elen då det är det som inte ingår i någon lägenhet. Vi tittar på 2or o 3or. I dagsläget bor vi i en studentlägenhet där allt ingår vilket gör att vi inte har någon bra uppfattning i frågan.. Tacksam för svar

Jag o min sambo skall flytta till större lägenhet o funderar på kostnaden beroende på o lägenheten är inkl. värme o vatten o andra parametrar. Främst är vi intresserade av en ungefärlig kostnad på elen då det är det som inte ingår i någon lägenhet. Vi tittar på 2or o 3or. I dagsläget bor vi i en studentlägenhet där allt ingår vilket gör att vi inte har någon bra uppfattning i frågan.. Tacksam för svar

Nu har jag en mindre lägenhet (1.5) och betalar cirka 300 kr i månaden för el.

Bor i tvåa i Stockholm (45 kvm) med ganska ny kyl/frys och diskmaskin. Värme och vatten ingår. Betalar ca 80-90 kr/månad, brukar ligga ungefär på 80 kWh/månad.
Sen tillkommer elnätsavgiften på ca 90 kr/månad.

Vad det kostar beror mycket på vilket elnät du har. Jag använder ca 100 kWh per månad och betalar ca 250 för det och av det är 140:- nätavgift. Alltså betalar jag mer i nätavgift än vad jag gör för elen. Bor i en 1:a ska tilläggas.

Vår räkning brukar landa på ca 500 kr (tvättmaskin, diskmaskin) för en stor tvåa. Det som kostar är dock inte elen utan elnät och skatten :grin:

500 är fortfarande rätt mycket. Värt att kolla om du kan komma ner något i elpris, som ju är det du kan påverka.

Jag betalar ca 300:- varannan månad för min tvåa, nätavgiften är större än kostnaden för elförbrukning trots att jag betalar lite mer för att få all min el från vindkraft.

Vi bor i en 3a på 85m2 med diskmaskin och tvättmaskin. Fast el betalar vi ca 100:- i månaden och den rörliga runt 100:-. Så upp mot 200 i månaden.

Vi snittar på ca 500kr/mån i el bor i en liten 2a och har väl normala grejer som drar ström som mobiler, datorer, tv, diskmaskin, micro, spis osv.
Dock har vi kallhyra så betalar för vatten och uppvärmning. Har såklart direktverkande el som uppvärmning :crazy::down:

Vi snittar på ca 500kr/mån i el bor i en liten 2a och har väl normala grejer som drar ström som mobiler, datorer, tv, diskmaskin, micro, spis osv.
Dock har vi kallhyra så betalar för vatten och uppvärmning. Har såklart direktverkande el som uppvärmning :crazy::down:

Oj, 500 för vatten och el och värme?

250-300/månad för en lite mindre 2:a. Har inget extra, men är ganska slösaktig. TV'n står på typ hela min vakna hemmatid, laddaren sitter i jämt och har alltid en lampa tänd (lågenergi dock) i hallen när jag är vaken. Å andra sidan används spisen alltför sällan.

500 är fortfarande rätt mycket. Värt att kolla om du kan komma ner något i elpris, som ju är det du kan påverka.

Tro mig, jag har kollat många gånger... Tog upp senaste fakturan och kollade igen, men nej, vårt kWh-pris är bra (bundet, 55,78 öre/kWh). Senaste månaden gjorde vi av med 367 kWh. Den rena elkostnaden var 204,71 kr, men på detta är det energiskatt, moms, abonnemangsavgift för elnätet, elöverföring och moms igen. Totalsumman blev 531 kr...

Fast 55.78 är inte bra om det sedan tillkommer energiskatt och moms mm. 55.78 hade varit bra om ovanstående varit inräknat. Nu kanske det inte är så intressant för dig som har ett bundet avtal, men ett rörligt elpris utan moms och energiskatt går att få för ca 25 öre kwh.

Fast 55.78 är inte bra om det sedan tillkommer energiskatt och moms mm. 55.78 hade varit bra om ovanstående varit inräknat. Nu kanske det inte är så intressant för dig som har ett bundet avtal, men ett rörligt elpris utan moms och energiskatt går att få för ca 25 öre kwh.

Hur fasiken får jag bättre då? Jag har alltid använt elskling för att jämföra, har kollat både på bundet och icke bundet, men inte fått fram något bättre..

Jag gjorde en snabb compricer nu och nästan alla bolag där erbjöd under 30 öre kwh. Iallafall de som hamnade på första sidan. Jag har Telge och jag tror jag har nånstans mellan 21-24 öre (kommer inte ihåg, och är på semester så kan inte kolla exakt.)

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 499
Senast: cherie
·
Äldre Står i valet o kvalet i hur jag ska göra med mitt nuvarande boende. Bor i ett hus som ligger på gården jag jobbar på. Älskar huset...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: Monifa
·
Hemmet Jaa! Äntligen är det min tur! Hittade en annons i dagstidningen igår ang ett "Hus på lantgård utanför Habo - 3 r o k uthyres". Spånade...
Svar
3
· Visningar
1 013
Senast: Vica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka