annieb

Trådstartare
Stona som tilldelas elit under avelschampionatet, är det någon som vet var dom presenteras?
Om man går in på Equipe så står det bara elitston som 2 programpunkter under dagen, hittar inget på ASVHs hemsida?
Inget på Ridsports hemsida?

Ett gyllene tillfälle att lyfta fram dessa och ingen information om vilka ston som tilldelas elit.
Varför har inte ASVH en PDF fil med årets ston på hemsidan?

Sv: Elitstona

Kan hålla med dig att det hade varit kul att se vad de presterat.

Jag har iallafall ett sto som fått Elit i år,hon är inte min men har varit hos mig i 1 år nu och fått sitt 5:e stoföl här.
Hon är 15 år e.Zephyr-Cavalotti och vann kvalitetstävlan som 4-åring med bl.a 10 på traven,har fått 5 stoföl som dels fått diplom som 3 och 4-åringar och alla klass 1 på fölvisningarna så hon kan man ju säga är meriterad.
Hennes 1:a avkomma e.Caprimond fick diplom på gången och klass 1 i hoppning på treårstestet och tvärtom på kvaliteten,hon har en avkomma,oxå sto som fick diplom på gången i år på treårstestet.Hon är dräktig med Don Romantic och som blir min avkomma:love:

Först och främst vill jag veta vilka ston som fått elit och sen gärna vad de har presterat.
Varför inte lyfta fram dessa ston på ett bättre sätt!

Tittar man på ASVT hemsida (travarna) så presenteras elitstona där.

Nu när stona får sin utmärkelse under avelschampionatshelgen så år det dåligt att vi som inte finns på plats utan följer evangemanget via datorn inte ens kan få reda på vilka dessa är.

Ska man skapa ett intresse för stona och uppmärksamma dem så behöver åtminstone stonas namn finnas med, även om dessa publiceras i ett senare nummer av ridsport så har detta då tappat i fokus och intresse för allmänheten.

Jag tycker det är kasst att man inte kan få ut elit postumt mer än tio år efter yngsta avkomman fötts. Visst att man inte kan samla poäng hur länge som helst men att det är omöjligt att göra det i efterhand när ägaren själv inte gjort det känns himla trist.
I danmark är det jättefint med elitston här bryr sig knappt nån känns det som.

Ja nog är det märkligt att man inte tar tillfället i akt och ger utrymme på hemsidan och i startlistorna för ELITstona.

Om man som i Sverige har en avelssituation där det känns viktigt att vi ser över vårt stomaterial känns det märkligt att man inte ens från ASVH ger dessa i aveln mest framstående ston någon som helst uppmärksamhet när ett gyllene tillfälle därtill bjuds.

Det är som sagt mer än märkligt att man inte tar tilllfället i akt att presentera de ston som fått ELIT i år i vare sig i tidningen Ridsport eller det nyhetsbrev som i dagarna sänts ut till alla medlemmar i ASVH.

Jag vet att flera ringt ASVH och påpekat att det vore önskvärt att dessa ston presenterades och måhända är det vad som behövdes för nu finns åtminstone en länk till dessa ston att finna på ASVH:s hemsida.

Jag tycker det hade varit trevligt med en liten summering av varje sto, lite kort om avkommor och ev egna prestationer. Att få ELIT ska ju uppmärksammas...
En pdf fil med stam är ju inte så spännande.

Just nu önskar jag verkligen att mitt gamla sto levde, både moster och kusin fick ELIT, kanske hon själv också varit en bit på väg. ;)

Senast ändrad:

Jag tycker det hade varit trevligt med en liten summering av varje sto, lite kort om avkommor och ev egna prestationer. Att få ELIT ska ju uppmärksammas...
En pdf fil med stam är ju inte så spännande.

Precis! Visst kan man leta rätt på stona och avkommornas prestationer på blup men hur kul är det på en skala att sitta och klicka fram och tillbaka?

Än mer märkligt blir det när det tjatas i artikel efter artikel att stomaterialet måste förbättras - och så nämns inte elitstona med en endaste sketen rad... :mad: Precis som Pisan var inne på...

Precis!
Det kan väl inte vara så svårt att skriva ihop en mindre text om varje sto där det presenteras, sen kan man ju lägga till en länk till stoets blup sida så man som läsare kan gå in och glo på de stona man finner intressant.

I övrigt så måste jag vara full eller något, det är mitt gamla stos SYSTER som fick ELIT inte moster. *suck*

Är det någon som har agerat och till exempel skrivit till ASVH ?

Det lär ju inte gära nån större skillnad att sitta här och gnälla

Jag har däremot varit i kontakt med kansliet om reglerna runt höjningen. Ett sto som jag har haft i min ägo fick elit i år. Jag hjälpte sista ägaren att plocka fram uppgifter om stoets avkommor. I denna datavärld så trodde jag naivt, att sådant sköttes av/via asvh per automatik då målet är att integrera sport och avel, men det ligger i ägarens intresse.

Det var riktigt svårt att hitta äldre tävlingsresultat (stoet var född 1976), då databasen bara sträckte sig tio år tillbaka. Asvh hänvisade till ridsportförbundet och de hade inte så gamla tävlingsresultat, rör sig från början på nittio-talet på stoets avkommor. Ridsportförbundet hänvisade till gamla tävlingskalendrar som jag gick bet att få tag på. Fick titta på blup-sidan och försöka via eniro att få tag på ägarna till avkommorna. De fick i sin tur leta igenom femton år gamla papper i jakt på gamla tävlingsprotokoll.

Alla resultat gick inte att finna, men hon fick ändå sitt elit med råge. Detta är något för er andra att tänka på, att det är viktigt att försöka följa sina sto-linjer, för annars kanske era gamla fina ston går miste om sitt elit.

Det kommer säkert att bli lättare med åren eftersom de yngre hästarna hamnar direkt i data-basen. Hoppas att tävlingsresultaten kan trilla in på blupen direkt i framtiden, men det är kanske helt omöjligt att samköra databaserna-

Måste bara tillägga att det inte räcker med att kolla avkommorna till stoet som ska höjas utan även barnbarnen ;)

Som ni kan se i reglementet så får ju stoet tillgodoräkna sig fler poäng om hennes dotter är A-premierad i stället för B-premierad. Då gäller det att man får ägarna till avkommorna att i sin tur bevaka sitt stos poäng.
Det bara elit som du kan höja postumt, inte till A eller AB.

http://www.asvh.se/reglementen/storeglemente.pdf

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 136
Senast: Luff
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Stereo
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 121
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka