Sv: Elitloppet 2010
Just nu ser Elitloppet lite tunt ut?
Förra året trodde jag stenhårt på Arch Madness, men han visade sig vara betydligt sämre utan Lasix. Men om Lucky Jim klarar sig bättre utan än vad AM gjorde, så lär han bli väldigt svårslagen. Lucky Jim är ett fenomen. Litet varnin gensfinger för kusken Andy Miller, som är relativt grön på den stora scenen.
Torvald Palema är aldrig chanslös. Med ett sådant vapen som en våldsam speed så är han ju lite utlämnad, men aldrig chanslös.
Commander Crowe blir allt rappare, och ska han vinna någon gång så lär det vara i år. Men jag tror att han är för kort i rocken för detta. Men det är klart, vem trodde på Utah Bulwark?
Två heat och en superstressig omgivning kan bli för mycket för Quarcio du Chene. Kapaciteten räcker och blir över. Nu Pagadi är ju färsk i högsta klassen, men han är ju hur bra som helst! Kuskminus även där.
Frågan är om fler femåringar än Nu Pagadi tar chansen? Maharajah lär ju vara en attraktion utan dess like i så fall, och säkerligen en het kandidat? Yield Boko likaså, men Nurmos kanske blev avskräckt av Sahara Dynamites kollaps?
Reven D'Amour passar också bra över den korta häcken, men måste byta kusk för att ta sig till final?
Utlänningarna då? Fransoserna har jag dålig koll på, vet ej vilka som satsar mot sommaren, och vilka som skall avelsarbeta? Russel November platsar också, men den kusken vinner nog Elitloppet om några år istället, då med Marco Di Jesolo!