Elitfölauktionen SWB

:):)Tyvärr blev det inget köp för mig, jag "fyndade" rejält i torsdags och köpte 2 st jättefina hoppstammade åringar av min granne.
Hade sagt till denne innan fölen föddes att jag ville ha den ena men då var den inte till salu. Nu behövde grannen pengar och vad som är den enes död är den andres bröd eller vad man brukar säga! Nej men skämtåtsido så var vi båda nöjda men jag hade inte haft ngt emot att köpa något av fölen igår:love:
Dock har jag svårt att förstå hur man kan lägga nästan en halv mille på ett föl. Ska skriva upp namnet och försöka komma ihåg att följa det fölet av ren nyfikenhet:)
 
Jag är besviken på att priserna inte är högre, men kan inte sluta undra om det är kvalitén på hästarna som brister eller om det är budgivningen som inte kommer igång. För 116 250:- som genomsnittpris är väldigt lågt, framförallt med tanke på att det är en "Elit-auktion".
 
Jag är besviken på att priserna inte är högre, men kan inte sluta undra om det är kvalitén på hästarna som brister eller om det är budgivningen som inte kommer igång. För 116 250:- som genomsnittpris är väldigt lågt, framförallt med tanke på att det är en "Elit-auktion".

Jag skulle vilja säga det är både och. Vi i Sverige är inte vana att köpa häst såhär på auktioner men samtidigt var detta den auktion med högst slutpriser på alla år hittills tyckte jag att jag läste? Jag hörde flera runt om mig säga/mumla om att den och den hästen var ej värd mer än si och så mkt och att dom inte ville buda högre på en häst som inte var "värd" det när man kunde köpa likvärdig på h*stnet. :crazy:
Kanske inte riktigt finns denna marknaden för "elit-auktioner" i Sverige?
 
Jag skulle vilja säga det är både och. Vi i Sverige är inte vana att köpa häst såhär på auktioner men samtidigt var detta den auktion med högst slutpriser på alla år hittills tyckte jag att jag läste? Jag hörde flera runt om mig säga/mumla om att den och den hästen var ej värd mer än si och så mkt och att dom inte ville buda högre på en häst som inte var "värd" det när man kunde köpa likvärdig på h*stnet. :crazy:
Kanske inte riktigt finns denna marknaden för "elit-auktioner" i Sverige?
Håller med till fullo!
Men är dessa verkligen de bästa fölen i landet? Tror faktiskt inte det.. De bästa säljs nog internt eller behålls för vidare utveckling.
Men om dessa fölen skulle vara de bästa hästarna som är födda 2016, så börjar jag bli rädd för SWB's framtidsutsikter :(
 
De stora stuterierna eller de som sitter med en stor stjärna vill kanske inte bet provision o frakts fölen så långt?
 
Menar du vilka länder så står det i en länk ovan :)
Tack =) Väldigt många blev kvar i Sverige! Kul att Fabulous M var en av dem! Men jag tänkte lite mer i skvaller-väg... Om någon har koll på några av köparna? Vem tex köpte Fabulous M... Någon som vet? Eller någon av köparna till de andra?
 
Jag är besviken på att priserna inte är högre, men kan inte sluta undra om det är kvalitén på hästarna som brister eller om det är budgivningen som inte kommer igång. För 116 250:- som genomsnittpris är väldigt lågt, framförallt med tanke på att det är en "Elit-auktion".

Jag tycker också att priserna var lite låga men sedan ska man också komma ihåg att på många av hästarna tillkommer 25% moms. Jag fick det till att 17 st gick för under 100 000:- och med tanke på att de flesta fölen på hästnet under sommaren har legat runt 60 - 80 000:- så känns det lite konstigt att dessa fölen ska vara elit och det bästa som finns just nu och ändå inte gå för mer.

Sen vet jag inte hur mycket andra auktioner spelar någon roll men det har ju varit en del auktioner i Europa senaste veckorna och sedan kommer det en auktion på hopphästar på Elmia om några veckor.
 
Håller med till fullo!
Men är dessa verkligen de bästa fölen i landet? Tror faktiskt inte det.. De bästa säljs nog internt eller behålls för vidare utveckling.
Men om dessa fölen skulle vara de bästa hästarna som är födda 2016, så börjar jag bli rädd för SWB's framtidsutsikter :(

Bästa fölen tror jag inte det är men bästa fölen som är till salu kanske?
Som du skrev så behålls eller säljs nog de allra bästa internt.
Jag tyckte det var en del fina föl men tyckte samtidigt att vissa kanske ej skulle vara där..Jag vet dock inte alls hur gallringen går till och spekulerar nu men är det detta Iversen och Jönsson åker runt och väljer ut hästar med så är det nog ganska mkt kompisväljande...
 
Fabulous M köptes av familjen Tovek (Isabella Tovek). Tidningen Ridsport har skrivit ut några av köparna.
Pappa Tovek vill ju bara ha det bästa till varje pris men väldigt roligt att den hamnade hos Isabella. Hoppas det kommer gå bra för dem när det är dags för tävlingar! :)
 
Jag håller inte med om att det var låga priser. Åtminstone på hoppsidan var priserna betydligt bättre än tidigare år (visserligen bättre föl tycker jag).
 
Jag tycker också att priserna var bra. Betydligt bättre än tidigare år - särskilt på hoppfölen.

Sen tyckte jag att några av fölen som gick för lägre summor var jättefina och fattade ingenting varför de inte gick för mer.

Jag tycker att det genomgående var en bra fölkollektion. Sen kanske det finns en hel del pärlor hemma i folks stallar som inte är till salu och då inte heller visats för selektering
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 821
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Nikan
·
Avel Fler som följer fölauktionerna hos SWB? Har själv inte hunnit att kolla in kollektionen i ännu mer än lite flyktigt men stammässigt ser...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 089
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har en åring som ska visas. Behöver de ha fått alla tre sprutor i grundvaccinationen eller räcker det med två? Nån som vet?
Svar
4
· Visningar
578
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp