Elischias - erfarenheter?

maria_b

Trådstartare
Idag när jag kom hem o skulle gå ut och gå med hundarna så märkte jag att våran 13åriga borderterrier inte betedde sig normalt. Väldigt seg, orkade inte lyfta benet när han kissade och bara stannade och stod stilla. Normal avföring och han kissade flera ggr. När vi kom tillbaka in och han fortfarande var lika konstig och började skaka så tog vi tempen och han hade 40,8. Vi prövade att ge en liten ostbit för att se om han åt och det gjorde han som tur var. Iväg direkt till en jourhavande veterinärklinik och veterinären tyckte att symtomen stämde in helt på Elischias, vilket blev hans preliminära diagnos. Fick recept på pencillin samt att vi skulle ge acitylsalesylsyra(? tror det var det) och veterinären sa att inom ett par dagar så ska tempen gå ner. Tycker redan att han blev lite piggare på kvällen, även om han fortfarande ser väldigt sjuk ut så travade han faktiskt några steg när vi var ute en sväng på kvällen, samt att han faktiskt orkade hålla upp huvudet när han låg ner en stund.

Ni som haft hundar med elischias, hur har symtomen varit och hur fort har hunden blivit bra? Hur vanligt är det att hunden inte klarar sig?

Sv: Elischias - erfarenheter?

Våran förra hund hade det, han blev trött och väldigt stel. Han gick på antibiotika och massage en tid och sedan blev han "bra". Han tävlades för fullt och något år senare (2år tror jag,2003) vann han SM i spår. Då hade han haft samma symptom på våren men behandlats mot detta. I december 2003 blev han sjuk, fick som epilepsi anfall och i Januari 2004 hände det igen, in till veterinären ochd et visar sig att han hade blodcancer + 3 tumörer i magen.

Så om det var elischias symptom igen, eller om det var cancern som började påverka våren 2003 har vi ingen anning om, men jag vet att han överlevde sin första insjukning...

Okej! Tråkigt med cancern:( Min hund är inte stel i lederna utan symtomen var väl egentligen bara hög feber och slöhet. Men veterinären trodde ändå att det är elischias. Idag är han redan mkt piggare så medicinerna verkar hjälpa iallafall!

Tog veterinären något erlichiaprov och har du fått svar på det i så fall? Hur har det gått? När jag läser ditt inlägg fick jag inlevelsen att veterinären inte varit speciellt engagerad.

Feber tyder på infektion. Med acetylsalicylsyra menade veterinären att ni skulle ge febernedsättande (typ magnecyl) som inte innehåller paracetamol (som hundar inte tål). Varför fick ni inte rimadyl?

Om er hund fortfarande är dålig och det inte är erlichia, lämna urinprov för att utesluta urinvägsinfektion.

Jag har haft en hund som drabbats av erlichios. Hunden fick snabbt hög feber (precis som din) och blev vinglig. Han blev inlagd på djursjukhuset det första eller de första dygnen. En hund som har närmare 41 graders feber kan få organskador. Deras "spann" mellan 38-39 till 41 är ju mycket mindre än för oss människor och det kan svänga mycket snabbt. Sådan feber som er hund haft ska man därför inte ta så lättvindigt, om man är veterinär. Där måste ni som hundägare också stå på er för att hjälpa er hund.

Vissa veterinärer menar att erlichios kan läka ut med hjälp av antibiotikakur 3 veckor. Annan forskning visar att det krävs minst 15 veckors antiibiotikakur för att hunden ska ha chans att bli långvarigt frisk. Det råder också olika bud på vilken antibiotika som fungerar. Mitt råd är därför att höra dig för hos flera olika veterinärer om din hund fått konstaterad erlichios. Jag minns tyvärr inte vilken antibotika som verkar bäst, min hund fick antibiotika i 16 veckor.

Tyvärr är det en del hundar som aldrig blir friska igen och därför måste avlivas. Efter antibiotikabehandling och "friskförklaring" kan "återfall" komma oftast i form av förändrad mentalitet och vandrande smärta i kroppen.

Om din hund fått erlichios hoppas jag på det bästa. Det är ingen sjukdom att "leka med".

Hälsningar
Marianne Oskarsson

Hej!
Vår stora riesen blev hängig och stel för 5-6 år sedan och kunde inte sitta riktigt. Vi märkte det naturligtvis direkt och åkte till vet. som konstaterade fästingsjuka. Om det var elischias eller bourelia kommer jag inte ihåg här i skrivande stund eftersom jag har haft häst med elischias också. Hur som helst fick han medicin i ungefär tre veckor och efter det blev han helt återställd. Han är idag 10 år och fortfarande glad och sprallig som en valp.

För övrigt blev även hästen helt återställd och är 19 år idag. Han blev mer engagerad och lite busigare efter kuren som för hästar är mer långvarig och krävande (de sprutas varje dag av vet. Medicinen är oerhört stark för magen och de måste hållas under koll så den inte brakar ihop = A-fil varje dag). Jag hoppas detta ingjutit lite hopp om bättring hos dig och din guldklimp!:)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 298
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka