Elin Aspnäs varnad av FEI

Sv: Elin Aspnäs varnad av FEI

*KL*

Oj, intressant tråd. Jag läste i ridsport (eller ja först läste jag i ridsports nätupplaga) och jag hade faktiskt inte en tanke på att de skulle stoppat in grus med flit. Utan trodde faktiskt på att ponnyn åt grus - men tänkte inom mig att vad är det för idiot som låter en ponny äta grus/sand, den kan ju få sandkolik osv.

Fast av den här tråden att döma var det kanske inte bara 'okunskap och en grusätande ponny'..

Att förbjuda en del av utrustningen är inget som fungerar mot de som fuskar! De hittar bara på något annat! :grin:

Dessutom så är det i en perfekt värld så att alla är perfekta ryttare, och då skulle varken sadelgjordar som klämmer revbenen behövas (ryttaren skulle ha perfekt balans över en häst som alltid gick kolugnt framåt) eller tyglar behövas (vaddå, hästen behöver inte dras i munnen för att förstå vad ryttaren vill). Men innan vi vanlliga dödliga kommer dit, då är vi i behov av utrustning för att få hästen att fungera för hästen med minst obehag, och då får man kontrollera så tävlande inte håller på med regelvidriga grejor i stället.

Fast Ginnies påstod att tungan kunde "hänga och slänga" utan att ge avdrag. Och det kan den inte göra enligt de domarna jag har pratat med. Den får sticka ut en bit rakt ner och hållas still där. Och den fick slicka sig om läpparna. Men den fick inte köras ut i sidorna och slänga runt lite hur som helst i munnen. Det är inte tecken på koncentration utan tungfel.

Nej det påstod hon inte : )
det som är poängen och som hänvisas till, är att en hängande tunga i SIG inte ska ge avdrag, om helhetsintrycket är harmoniskt. som sagt. härjar tungan runt i munnen på hästen lär inte helhetsintrycket vara harmoniskt, och då ges avdrag. annars ska det inte göra det.

*KL*

Oj, intressant tråd. Jag läste i ridsport (eller ja först läste jag i ridsports nätupplaga) och jag hade faktiskt inte en tanke på att de skulle stoppat in grus med flit. Utan trodde faktiskt på att ponnyn åt grus - men tänkte inom mig att vad är det för idiot som låter en ponny äta grus/sand, den kan ju få sandkolik osv.

Fast av den här tråden att döma var det kanske inte bara 'okunskap och en grusätande ponny'..

Christo är ingen ponny utan en ganska så stor häst!

Nej det påstod hon inte : )
det som är poängen och som hänvisas till, är att en hängande tunga i SIG inte ska ge avdrag, om helhetsintrycket är harmoniskt. som sagt. härjar tungan runt i munnen på hästen lär inte helhetsintrycket vara harmoniskt, och då ges avdrag. annars ska det inte göra det.

Det har hon visst påstått, i inlägg 51. =)

Nej, terese har rätt, inlägg 51. Inlägg 50 var mitt. :D

Men vad skönt för er då. Jag för min del tar det säkra och fortsätter att förlita mig på domarna som dömer i mitt distrikt. :angel:

Konstigt resonemang. Varför dryghets smileys efter? Det borde var mer självklart att läsa regelboken än att förlita sig på lokala uppfattningar, vilket uppenbarligen är fallet i detta fallet eller hur? Du kanske vill utanför distriktet ngngång, eller kunna hantera ett generations byte menar jag. Eftersom både Ginnies och BAL bland annat har tydligt redovisat exakt vad det står i direktiven och jag och säkert flera känner till direktiven och ser att de har rätt. Att sen domare har missat det och inte praktiserar det är väl en något av en helt annan sak eller hur? Det ser vi väl exempel på även gällande annat, titt som tätt.

Men vad skönt för er då. Jag för min del tar det säkra och fortsätter att förlita mig på domarna som dömer i mitt distrikt. :angel:

Ja, du har väldigt konstigt resonemang, som haltar.

Som här, nyss skrivit i tråden:
Njae, tungan får stickas ut rätt ner utan att domaren får sänka betygen. Men tungan får inte "hänga och slänga" hur som helst och inte sticka ut på sidorna. Då ska det räknas som tungfel enligt de domarna jag har pratat med.

Vad ska en domare göra menar du som ser en ponny/häst komma in med tungan lite hit och lite dit, kanske ner ibland och på sidan lite senare...??

Jaha, nu vid längningen MXK går tungan ut nedåt- inget avgrag, men oj, vid volten vid E, så hoppsan, tungan hänger vid sidan, då ska avdrag ges..... förstår du inte att vi, jag och mackan förstår att du inte har tillräckligt med korrekt information om detta när det aldrig skulle fungera i verkligheten för en domare att hålla reda på var tungan är och hur den sticker ut. Nej, man ser till störningen som finns vid bedömningspunkten- uppkommer ingen störning, även om tungan råkar vara ute, så görs ingen avdrag för tungan enkom.

Och mackan har även rätt med din dryghet, jag tycker du ska sluta med det, jag är inte otrevlig, men det är klart, det tycker du säkert med anledning bara av att jag har rätt.

Senast ändrad:

Som här, nyss skrivit i tråden:

Vad ska en domare göra menar du som ser en ponny/häst komma in med tungan lite hit och lite dit, kanske ner ibland och på sidan lite senare...??

Jaha, nu vid längningen MXK går tungan ut nedåt- inget avgrag, men oj, vid volten vid E, så hoppsan, tungan hänger vid sidan, då ska avdrag ges..... förstår du inte att vi, jag och mackan förstår att du inte har tillräckligt med korrekt information om detta när det aldrig skulle fungera i verkligheten för en domare att hålla reda på var tungan är och hur den sticker ut. Nej, man ser till störningen som finns vid bedömningspunkten- uppkommer ingen störning, även om tungan råkar vara ute, så görs ingen avdrag för tungan enkom.

Och mackan har även rätt med din dryghet, jag tycker du ska sluta med det, jag är inte otrevlig, men det är klart, det tycker du säkert med anledning bara av att jag har rätt.

Ginnies, det är fler än jag som har en annan åsikt än dig och nu då även Mackan i det här fallet. Men de flesta orkar inte ta en diskussion med dig för alla vid vilken sandlådenivå diskussionen hamnar på till slut. Så vill du återigen kalla mig massa saker bara för att jag återigen går emot dig, så varsågod. Det är du som visar att du har problem. Och nu har du Mackan bakom ryggen och vågar då bli stöddig och otrevlig. Jag vet hur du fungerar vid det här laget.

Jag kommer aldrig "köpa" att tungan får hänga och slänga utan att det blir avdrag på något sätt. Att den får sticka ut är korrekt men aldrig hänga och slänga och joxas runt med i munnen. Det är inte tecken på koncentration. Så sorry, jag fortsätter att förlita mig på domarna, inte Ginnies och Mackan på bukefalos. :angel:

Därmed finns inget mer att diskutera för min del och det är ju inte heller längre en diskussion utan påhopp med försök att trycka ned de som inte har samma åsikt, vilket brukar bli resultatet av diskussioner med Ginnies.

Som här, nyss skrivit i tråden
Vad ska en domare göra menar du som ser en ponny/häst komma in med tungan lite hit och lite dit, kanske ner ibland och på sidan lite senare...??"

Det finns poäng som sätts längst ner på domarprotokollet. Domaren bedömer det allmänna intrycket. Där brukar såna här saker visa sig i poängen.

Ni skriver olika saker, ser du inte det själv? En tunga som är på vift utan att något annat störs är ju inte en störd häst. En tunga som vispar runt i munnen hör knappast ihop med en avspänd häst. Hur den nu kan vispa runt när så många spänner nosgrimman så den knappt går att få upp sen...

Jag kommer aldrig "köpa" att tungan får hänga och slänga utan att det blir avdrag på något sätt. Att den får sticka ut är korrekt men aldrig hänga och slänga och joxas runt med i munnen. Det är inte tecken på koncentration. Så sorry, jag fortsätter att förlita mig på domarna, inte Ginnies och Mackan på bukefalos. :angel:

Därmed finns inget mer att diskutera för min del och det är ju inte heller längre en diskussion utan påhopp med försök att trycka ned de som inte har samma åsikt, vilket brukar bli resultatet av diskussioner med Ginnies.

Det som diskuteras här är inte en åsikt, det är en del i ett regelverk hur ekipage ska dömas, och där kan man inte som du ha en egen åsikt för hur det ska göras, man får rätta sig efter de regler som finns.

Och ingen av oss har påstått att en joxande tunga måste vara koncentration, det vi påstått är att man tar fäste på den spännig, de fel som finns i ritten där tungan ute kan vara ett symtom, och det är spänningen, felen som ger mindre poäng, inte symtomet som då en utstickande tunga kan vara.
Finns inga fel, inga spänningar, fast symtom finns, en utstickande tunga, så ska det ekipaget bedömmas på samma sätt som en häst som har tungan inne.

Sedan tycker jag det du gör är rätt fult, du menar att de domare i ditt distrikt kollektivt dömer som du skriver- alltså med avdrag såfort tungan är ute, ja, om den nu inte sticker ut nedåt- och det tror inte jag är sant, jag tror du skriver så bara för att få det att verka som du har hela domarkollegiet från ditt distrikt bakom dig i denna fråga och det har du inte.

En annan intressant syn på det hela är att när det inte passar dig- ja då dömer inte de domarna som du nu hyllar för deras tungbedömning, särskilt bra, utan helt plötsligt så kan du i andra frågor rätt rejält ifrågasätta deras kompetens- hur hänger det ihop?

Senast ändrad:

Ni skriver olika saker, ser du inte det själv? En tunga som är på vift utan att något annat störs är ju inte en störd häst. En tunga som vispar runt i munnen hör knappast ihop med en avspänd häst. Hur den nu kan vispa runt när så många spänner nosgrimman så den knappt går att få upp sen...

Det har jag sagt hela tiden så jag förstår inte problemet. Tungan får stoppas ut och hållas ute, stilla. Eller som vår ponny, slicka sig om läpparna. Det kan hästen göra i koncentration. Helt okej och inga poängavdrag. Men enligt uppgift från domare så får den inte stickas ut hit och dit på sidorna och "hänga och slänga", då betraktas det som tungfel och kommer som avdrag på allmänna intryck. Joxar den mycket även under ritten så kan det påverka även de betygen eftersom domaren ska se till hela hästen under rörelsen.
Om det nu inte är något fel med en tunga som far runt varför förekommer det då nosgrimmor som är fruktansvärt hårt åtdragna. Det borde ju inte behövas om det är okej ur domarnas synvinkel?
Vår ponny gick med en stenhård åtdragen aachenrem med förra ägaren som tävlade honom upp t o m SM. De talade inte om att ponnyn stack ut tungan utan det upptäckte vi när vi inte ville ha en så hårt åtdragen rem. Och i det läget frågade jag flera domare om vad som gällde plus att vi själva tävlade ponnyn mycket. Vi fick aldrig några poängavdrag för det och ponnyn fick gå utan aachenrem helt och hållet.

Det som diskuteras här är inte en åsikt, det är en del i ett regelverk hur ekipage ska dömas, och där kan man inte som du ha en egen åsikt för hur det ska göras, man får rätta sig efter de regler som finns.

Och ingen av oss har påstått att en joxande tunga måste vara koncentration, det vi påstått är att man tar fäste på den spännig, de fel som finns i ritten där tungan ute kan vara ett symtom, och det är spänningen, felen som ger mindre poäng, inte symtomet som då en utstickande tunga kan vara.
Finns inga fel, inga spänningar, fast symtom finns, en utstickande tunga, så ska det ekipaget bedömmas på samma sätt som en häst som har tungan inne.

Sedan tycker jag det du gör är rätt fult, du menar att de domare i ditt distrikt kollektivt dömer som du skriver- alltså med avdrag såfort tungan är ute, ja, om den nu inte sticker ut nedåt- och det tror inte jag är sant, jag tror du skriver så bara för att få det att verka som du har hela domarkollegiet från ditt distrikt bakom dig i denna fråga och det har du inte.

En annan intressant syn på det hela är att när det inte passar dig- ja då dömer inte de domarna som du nu hyllar för deras tungbedömning, särskilt bra, utan helt plötsligt så kan du i andra frågor rätt rejält ifrågasätta deras kompetens- hur hänger det ihop?

Nu får du ge dig med dina påhopp. Skaffa dig ett liv istället.....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sandra Wenlöf fick lämna återbud till den sista rundan i childrenfinalen på de nordiska mästerskapen då hästen blev halt. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Elin Aspnäs har köpt Lindelunda gård och bed and breakfast i Åhus. Där ska hennes verksamhet få mer plats och hennes...
Svar
0
· Visningar
750
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Elin Hassellund från Torsby har under helgen tävlat i dressyr med sin häst Simson SD. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
289
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Den fula ankungen". Så beskriver Annelie Eriksson sin häst King of Pirates.Nioåringen har tagit lång tid på sig att bli bra, men när...
Svar
0
· Visningar
537
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama