fejko

Trådstartare
När jag installerade el på ridbanan för ca 10 år sedan satte jag även in ett eluttag på en av lycktstolparna. Igår skulle jag använda det för första gången men vi kunde inte få i kontakten. Det såg ut som hålen var plomberade med vit plast. Vågar man försöka peta hål med något vasst föremål? Min elektriker har semester och vi skulle behöva el till en konvalecenthage snarast. Kontakten heter IP44.

Jag hade nog inte petat hål med vasst föremål, inte med något som kan leda ström ifall man skulle få sig en stöt. Jag hade nog ringt till någon elektriker som inte har semester och frågat.

När jag installerade el på ridbanan för ca 10 år sedan satte jag även in ett eluttag på en av lycktstolparna. Igår skulle jag använda det för första gången men vi kunde inte få i kontakten. Det såg ut som hålen var plomberade med vit plast. Vågar man försöka peta hål med något vasst föremål? Min elektriker har semester och vi skulle behöva el till en konvalecenthage snarast. Kontakten heter IP44.
Det kan vara barnsäkrat? Dvs hålen är täckta för att man inte ska kunna peta in något. Täckningen flyttas undan av kontakten.Minns att jag haft sånt i något hus jag bott i.

Det brukar gå om man petar in kontakten rakt. Fast de kanske har kärvat fast? Om du har någon lämplig sprej så kanske det hjälper. Det finns också de som har lite ovala hål och då kan man skjuta undan plasten med kontakten.

IP44 är en klassning. Det betydeer att kontakten är godkänd utomhus och i våta utrymmen.

Är det inte ett "säkerhetsuttag" som ser ut så? Med petskydd?

Edit: Som @tanten också skrev.... :)

Jag har har vissa utomhusuttag som är assvåra att få in kontakten i. En skarvsladd till motorvärmaren som numera aldrig tas isär.
Det är vilken riktning man ska lägga trycket för att stiften ska ta på rätt sätt i petskydden som är nyckeln. Och mycket kraft. Mickla runt och leta efter rätt läge och sedan trycka max.
Och vissa kontakter är svårare än andra. Inte helt säker, men undrar om det inte är meningen att det ska vara lite svårare om det är ett inomhusklassat och ett utomhusklassat som kombineras?

Nej, inte peta hål. Mer kraft med vanlig stickpropp och prova att se hur vinkeln på petskyddet går så att det går att trycka på rätt sätt. Har fått byta en del uttag där petskyddet kärvat för mycket så det blivit svårt att använda.

Tack för alla svar! Vi försökte trycka in kontakten och slog tom lite lätt med gummiklubban - ingen reaktion! Det kan nog vara så att det kärvat fast. Vi satte som sagt var dit det för en 10 år sedan. Kanske måste byta? lite jobbigt när elektrikern har semester.

Tack för alla svar! Vi försökte trycka in kontakten och slog tom lite lätt med gummiklubban - ingen reaktion! Det kan nog vara så att det kärvat fast. Vi satte som sagt var dit det för en 10 år sedan. Kanske måste byta? lite jobbigt när elektrikern har semester.
Ju hårdare ni trycker eller slår desto mer låser sig skyddet, en petsäker kontakt skall man inte hålla på så med, då förstörs den. Man sätter i kontakten i vinkel, trycker lätt samtidigt som man rätar upp kontakten så glider skyddet åt sidan och kontakten går lätt i. Alternativt om man inte vet från vilken sida petskyddet sitter kan man vicka kontakten från sida till sida samtidigt som man trycker lätt. Att bara trycka i kontakten rakt går inte utan mycket våld och förstörd kontakt.

Petsäkra kontakter är bra, vi hade inte sådana när jag var liten och jag provade en gång peta med en spik i en av dem ...

Som barn till elektriker har jag främst lärt mig en sak: Stäng alltid av på propp/huvudbrytare innan du börjar peta i grejer. Då kan du åtminstone inte dö.

Sen hade jag hellre försökt skruva av lock/skydd och kollat hur det ser ut inuti än att börja bruka våld.

Genom att vicka lite på kontakten lyckades jag få in den ☺ Först provade jag med en platt kontakt för att fundera ut hur man skulle göra.

Tack alla bukare för tipsen!

Våld löser inte alla problem 😉

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 604
Senast: Calmiche
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka