Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

fejko

Trådstartare
Vi har något mysko med strömmen. Kökslampan lyser lite grand o varierar i styrka, ligger felet hos oss eller hos Vattenfall? Vi är sist på ledningen om det har någon betydelse. Ringde grannen men hon har inte svarat ännu.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Skulle kunna vara ett nollfel. Men det kan vara något annat. Bara kökslampan som är skum? jag är inte elektriker som du märker.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Skulle kunna vara ett nollfel. Men det kan vara något annat. Bara kökslampan som är skum? jag är inte elektriker som du märker.

Nollfel? Är det hos oss då? Om man tar ut Vattenfall i "onödan" får man ju betala själv.Kökslampan varierar i belysning, det är något skumt med spisen och kylen verkar inte funka.

Förresten, skulle inte jordfelsbrytaren gått om det varit nollfel?
 
Senast ändrad:
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Kontakta vattenfall, NU!

Hade nollfel för några år sen, saker uppförde sig otroligt underligt... När jag beskrev problemet blev det tyst i luren, sen uppmanades jag att inte röra NÅGONTING då diskbänk etc kunde vara strömförande:nailbiting:

Reparatören kom oerhört snabbt! Låg ett ett träd mot ledningen.

Låt DEM avgöra!
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Hur vet man vilka som är huvudsäkringarna? Är det de som är på 16 A? De andra är på 10 A.
Huvudsäkringarna sitter i eller i närheten av den elcentral som fastighetens inkommande matning först når. Där finns oftast också huvudströmbrytaren, och elmätaren. På en jordbruksfastighet är det inte sannolikt att de är så små som 16 A utan snarare åtminstone 20 A eller 25 A, men det går inte att säga bestämt - det kan vara 16 A huvudsäkringar också om det bara är ett litet privathushåll.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Tack :)
Då är det alltså elskåpet! Vi får gå ut och kolla igen. Det är ett litet torp så det är 16 A där ute också. När man sätter på spisen så lyser kökslampan lite halvdant.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Tack :)
Då är det alltså elskåpet! Vi får gå ut och kolla igen. Det är ett litet torp så det är 16 A där ute också. När man sätter på spisen så lyser kökslampan lite halvdant.
Då skulle jag misstänka det andra redan har nämnt, fel på nolledaren. Det kan få till följd att spänningen stiger(!) på en fas när man belastar en annan. Det behöver inte vara totalt avbrott, vilket lätt orsakar omfattande skador genom överspänning, utan nollkabeln kan ha dålig kontakt i en skruvplint eller liknande. Lukta i närheten av huvudsäkringarna så det inte luktar bränt, och försök få ut en elektriker eller åtminstone elkunnig lekman hyfsat omgående.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Då skulle jag misstänka det andra redan har nämnt, fel på nolledaren. Det kan få till följd att spänningen stiger(!) på en fas när man belastar en annan. Det behöver inte vara totalt avbrott, vilket lätt orsakar omfattande skador genom överspänning, utan nollkabeln kan ha dålig kontakt i en skruvplint eller liknande. Lukta i närheten av huvudsäkringarna så det inte luktar bränt, och försök få ut en elektriker eller åtminstone elkunnig lekman hyfsat omgående.

Borde inte jordfelsbrytaren löst ut då? Är inte noll-ledare jord samma sak? Ska ringa elektrikern.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Borde inte jordfelsbrytaren löst ut då?
Sannolikt men inte nödvändigt.
Är inte noll-ledare jord samma sak?
Både ja och nej... :angel:
Förklaringen till det är strängt taget "beyond the scope of this article". ;)
(De båda kommer från samma ställe i fastigheten, nämligen från den plint i huvudcentralen där nollan från inkommande matning är ansluten. Inåt fastigheten delas denna upp i jord respektive nolla, men på utsidan i det lågspända (230/400 V) distributionsnätet förekommer ingen jordledare utan endast tre fasledare och en nolledare. I det högspända nätet ännu längre "ut" finns bara tre fasledare.)
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Tack alla för jättebra svar! Har ringt elektrikern men inte fått något svar ännu. Vi får hoppas att huset står kvar imorgon också ;) Det luktade inte bränt i proppskåpet i alla fall.

Återkommer förhoppningsvis redan i morgon med förklaringen.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Alltså jag tackar alla som har svarat inte bara Snubbelfot. Buke är fantastiskt!
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Tack :)
Då är det alltså elskåpet! Vi får gå ut och kolla igen. Det är ett litet torp så det är 16 A där ute också. När man sätter på spisen så lyser kökslampan lite halvdant.

Klassiskt fasfel.
En propp är trasig, en de tre i huvudsäkringen, så att det går strömmar lite fel väg. När du slår på spisen, som i ditt fall är en trefasspis, så får den bara ström från två faser. Spisen försöker ändå leva trefasliv, och skickar tillbaka ström på den trasiga fasen. Strömmen försöker liksom hitta tillbaka till elcentralen den bästa vägen den kan finna, vilket i detta fall blir din kökslampa.
Om du släcker din kökslampa, så slocknar också spisen.

Det är betydligt billigare att kolla och sedan byta huvudsäkring själv, än att låta en jourinkallad elektriker göra det.
 
Senast ändrad:
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Sannolikt men inte nödvändigt.

Både ja och nej... :angel:
Förklaringen till det är strängt taget "beyond the scope of this article". ;)
(De båda kommer från samma ställe i fastigheten, nämligen från den plint i huvudcentralen där nollan från inkommande matning är ansluten. Inåt fastigheten delas denna upp i jord respektive nolla, men på utsidan i det lågspända (230/400 V) distributionsnätet förekommer ingen jordledare utan endast tre fasledare och en nolledare. I det högspända nätet ännu längre "ut" finns bara tre fasledare.)

NEJ.
Jord och nolla är INTE samma sak, även om de är elektriskt sammanbundna någonstans.

Nollan ska ses som den normala returledningen för varje fas.
Skyddsjorden är vad som ska rädda ditt liv, när du har kopplat fel, eller fel kabel gått sönder.

Att blanda ihop dessa är Den Lille Elektrikerns form av rysk roulette.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Hur vet man vilka som är huvudsäkringarna? Är det de som är på 16 A? De andra är på 10 A.
Om du bara har tre på 16A, så är dessa huvudsäkringarna.
10 spänn på att en av dessa löst ut.

Du måste ha en serie vägguttag som inte fungerar just nu.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Har haft så en gång att lampor lös på svagare effekt än normal. Jag hittade inga fel i husen eller i proppskåpen óch åkte hemifrån. Vill inte skrämma upp dig, men den gången var det ellevarantörens kabel som låg i marken på väg in i huset som hade fått fukt i sig. Efter ett tag började det brinna i marken precis vid huset. Som tur var kom pojkvännen hem ca en halvtimme senare och upptäckte gnistor och början på brand och inget allvarligt hände. Elbolaget kom och stängde av elen vid vägen och sa att det var ett känt problem med den typen av koppling som satt vid ingången till vårt hus. Schysst att de kände till det men ändå inte bytte den förebyggande, kopplingen ägdes av dem.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 203
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 398
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp