Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

fejko

Trådstartare
Vi har något mysko med strömmen. Kökslampan lyser lite grand o varierar i styrka, ligger felet hos oss eller hos Vattenfall? Vi är sist på ledningen om det har någon betydelse. Ringde grannen men hon har inte svarat ännu.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Skulle kunna vara ett nollfel. Men det kan vara något annat. Bara kökslampan som är skum? jag är inte elektriker som du märker.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Skulle kunna vara ett nollfel. Men det kan vara något annat. Bara kökslampan som är skum? jag är inte elektriker som du märker.

Nollfel? Är det hos oss då? Om man tar ut Vattenfall i "onödan" får man ju betala själv.Kökslampan varierar i belysning, det är något skumt med spisen och kylen verkar inte funka.

Förresten, skulle inte jordfelsbrytaren gått om det varit nollfel?
 
Senast ändrad:
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Kontakta vattenfall, NU!

Hade nollfel för några år sen, saker uppförde sig otroligt underligt... När jag beskrev problemet blev det tyst i luren, sen uppmanades jag att inte röra NÅGONTING då diskbänk etc kunde vara strömförande:nailbiting:

Reparatören kom oerhört snabbt! Låg ett ett träd mot ledningen.

Låt DEM avgöra!
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Hur vet man vilka som är huvudsäkringarna? Är det de som är på 16 A? De andra är på 10 A.
Huvudsäkringarna sitter i eller i närheten av den elcentral som fastighetens inkommande matning först når. Där finns oftast också huvudströmbrytaren, och elmätaren. På en jordbruksfastighet är det inte sannolikt att de är så små som 16 A utan snarare åtminstone 20 A eller 25 A, men det går inte att säga bestämt - det kan vara 16 A huvudsäkringar också om det bara är ett litet privathushåll.
 
Sv: Elfråga, snabbt svar önskas ;-)

Tack :)
Då är det alltså elskåpet! Vi får gå ut och kolla igen. Det är ett litet torp så det är 16 A där ute också. När man sätter på spisen så lyser kökslampan lite halvdant.