Elev på ridskolan: Jag blev rädd

Sv: Elev på ridskolan: Jag blev rädd

De är levande djur man håller på med, och man borde veta att de är en risk att börja rida.....så jag tycker inte det är varken hästarnas eller ridskolans fel.....de kan hända alla!!

Som mig tillexempel, som idag flög av en bockande VÄLDIGT:devil: glad häst, lanadade på knät som gick ur led och här sitter man nu och kan inte röra benet....

Men de är smällar man får ta när man håller på med sådana här stora djur!! :smirk:

Ja jag instämmer men lite konstigt en mamman sa att hästarna behöver nånstans att springa, ja visst ute hage men det har inte med det att göra för jag jobbar på ridskola och hästarna går ute 11 timmar om dygn beror på väder och ändå kan dom bli pigg ibland.

Sen är det upp till mammor att dom får gå bredvid barnen när dom rider med grimskraft eller hålla i tyglarna eller köpa säkerthetsväst.

Min häst går 10-11 timmar om dygn och gärna vill bocka ibland.

Det finns även snälla hästar/ponnyer som kan bocka eller bli skrämma av någon vid uteritter. Har själv sett det.

– Blir hon inte bättre snart tar jag henne till läkare, säger Anette Sassler.

alltså...ursäkta men...är hon dum eller?? efter en sån vurpa ska man till doktorn på EN gång SPECIELLT om ungen klagar på värk i rygg o nacke!?!:eek: :eek:

en risk ja, men är hästarna instängda hela dagarna så busar dom av sig i ridhuset istället..

man vet ju hur det är med hästar som har boxvila hur dom blir när man tar ut dem..

lera är hemskt.. vi har lera på ridskolan men där är det bara halva hagen, så hästarna går till de lerfria delarna..

dock hade vi ju snökaos 97 och då plogade dom upp en gång till ridhuset (120-140 cm höga vallar) så dom fick springa av sig där.. dock var det en c-ponny som prompt skulle hoppa upp på vallen och försvinna i snödjupet :rofl: han ångrade sig fort :D helt oskadd av sitt äventyr..

men.. alltså? alla hästar kan ju vara pigga nån gång? jag blev avslängd flera gånger i början när jag red, men inte sjutton skyllde jag på ridskolan för det.
dessutom, den ena ungen hade ju ridit i tre år, om hon inte ville fortsätta för att hon ramlat av en gång, var hennes intresse så himla stort isf?

Kan de inte släppa hästarna i ridhuset så att de får springa av sig då? Både lösgaloppera några åt gången och använda ridhuset som "hage"... Och kanske instruktörerna kan tömköra eller rida någon häst varje dag också?
Men sen måste de ju hitta någon lösning på hagproblemet, så att hästarna får gå ut innan sommaren :cool:

kl

Det här handlar väl inte om att man kan ramla av ngn gång ibland och även dom säkraste hästarna kan bli vilda och slänga av ungarna.
Allt detta handlar ju i grunden av att hästarna inte har några hagar så dom kan vara ute. Kommer dom ut i hagarna sjunker hästarna ner i gleggan och kan inte röra sig. Och eftersom dom inte kan ordna upp rangen eller springa av sig fixar hästarna detta på leketionerna, så då flyger ungarna av.
Så jo, att väldigt många barn trillar av på denna ridskola är ridskolans men även kommunens fel. Tror inte föräldrarna klagat om barnen trillat av under en leketion för hästarna var pigga, men detta händer ju här hella tiden.

problemet med staffanstorp är ju att de bara har ett ridhussom är 20x40 meter,släppa ihop alla ponnierna där och hälften av dem lir garanterat skadade. tidigare i höst var 5/13 (kanske 8/13 minns ej)ponnier skadade eller halta så att de inte kunde gå lektion.. situationen där är ohållbar.. det hade också varit en sak om hästarna var pigga då och då, men i snitt är det två elever som trillar av per dag, och då är det inte helt försvarbart.

nej precis, jag tror endel som skrivit här inte förstått vad artikeln är igentligen. Det är för att kommunen skall få upp ögonen inte klagomål på ridskolans hästar personal el liknande.

MOTIVET;)

man behöver ju inte släppa alla hästarna sammtidigt i ridhuset.

problemet med staffanstorp är ju att de bara har ett ridhussom är 20x40 meter,släppa ihop alla ponnierna där och hälften av dem lir garanterat skadade. tidigare i höst var 5/13 (kanske 8/13 minns ej)ponnier skadade eller halta så att de inte kunde gå lektion.. situationen där är ohållbar.. det hade också varit en sak om hästarna var pigga då och då, men i snitt är det två elever som trillar av per dag, och då är det inte helt försvarbart.
håller med Cheque här, det finns ingen anledning till att släppa alla hästarna i ridhuset samtidigt.. man kan släppa 3-5 st åt gången och kanske jaga runt dem litegranna, speciellt dom hästarna som blir mest busiga på lektionerna.. men man får ju se till att vara 2-3 st med varsin långpisk OM nån häst blir trängd i ett hörn så att man kan mota isär dom..

Skulle inte det fungera kan dem ju longera hästarna en stund så att inte barnen flyger som vantar iaf.

(Sydsvenskan)
Förra veckan uppstod kaos när tre elever trillade av sina hästar samtidigt på Staffanstorps ridsportförening.Tioåriga Emelie Sassler har ännu inte börjat rida igen på grund av smärtor i ryggen.

http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article204628.ece

Nu har jag sett sydsvenskan tidningen och kan faktiskt hålla med eftersom hästarna går i leriga hagar och dom kan knappt gå där och därför är dom inne hela dygn... men hoppas bara att dom hittar ny hage eller får dom dränera hagarna så att ridskola kan bli bra ridskola igen.

Jag kan brätta hur det igentligen är, så att det inte läcker ut fel fackta eller att det blir massa skit snack om ridskolan.

Det är såhär att under 10-15år har ridskolan haft probem med anläggningen. Vi har åkt till komunen ett flertal gånger utan resultat, Ridskolan hyr endast marken, och i kontraktet står det att ridkolan ska ha hand om det som är inne och komunen ska ta hand om det på utsidan tex: hagarna då. Vi har lagt in bark i hagarna för ca 2 år sedan och det höll sig ganska bra. förra året fyllde vi på igen. Men efftersom att det regnar så mycket och hagarna inte är speciellt stora blir marken lätt upptrampad. och det är det som har hänt nu. Hästarna har ingenstans att röra sig och om de springer runt i hagarna så sträcker de sig och blir halta. Nu är vissa hagar avstängda, så vi får inte andvända hälften av hagarna. Vi har även delat upp padocken i 3 delar. Ridlärarna släpper ponnyerna i ridhuset i omgångar och longerar även hästarna innan lektionerna. Men hästarna håller sig ju ändå pigga och är busiga på lektionerna.
Vid årsskifftet 2008 kommer anlägningen att rivad och det kommer att byggas villor där, så att vi måst snart ha en ny mark och börja bygga på. Så jag tycekr inte att det bror påridskolan speciellt myk och inte eleverna heller komunen hade kunnat engagera sig i det när vi började prata om att vi behövde en ny anläggning. Och då hade detta aldrig hänt, för det var ca 10år sedan vi ville ha hjälp men komunen brydde sig inte. det är nu de har börjat bry sig

Jaaa vi ska få pengar av komunen att fixa hagarna:D:D
jipppi:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) Den beniga hästen Master har tre tjejer på ryggen. Efter att ha klättrat och lutat sig mot varandra bildar tjejerna något...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama