Element i hundkoja

Elegant machinery

Trådstartare
Vi har köpt ett hundelement till Franks hundkoja så den lilla fryslorten ska ha det varmare under vinterhalvåret. Det jag funderar på nu är vad man vågar bädda med för material för att undvika brandrisk? Idag har vi halm i hela kojan men vågar man fortsätta med det? Är en ullfilt som ligger en bit från elementet bättre?

Vi har köpt ett hundelement till Franks hundkoja så den lilla fryslorten ska ha det varmare under vinterhalvåret. Det jag funderar på nu är vad man vågar bädda med för material för att undvika brandrisk? Idag har vi halm i hela kojan men vågar man fortsätta med det? Är en ullfilt som ligger en bit från elementet bättre?
Är inte hundelementen gjorda för att brandrisken ska vara minimal oavsett vad man har för material i hundkojan? Jag skulle nog fortsätta med halm om han trivs med det! :D

Är inte hundelementen gjorda för att brandrisken ska vara minimal oavsett vad man har för material i hundkojan? Jag skulle nog fortsätta med halm om han trivs med det! :D

Det står att de aldrig blir varmare än 50 grader så att hunden kan ligga direkt emot det. Det går ju bara på 12 V så det borde inte kunna generera så himla mycket värme tycker jag, men jag är nojigt lagd. :nailbiting:

Det står inget om att det inte får övertäckas eller så i manualen.

Det står att de aldrig blir varmare än 50 grader så att hunden kan ligga direkt emot det. Det går ju bara på 12 V så det borde inte kunna generera så himla mycket värme tycker jag, men jag är nojigt lagd. :nailbiting:

Det står inget om att det inte får övertäckas eller så i manualen.
Förstår nojan fullt ut! ;) Men jag skulle nog köra med halm och ullfilt för att vara säker på att det verkligen blir varmt nog. :rofl:

Vi har haft biabäddar, filtar, täcken och dyl i mina föräldrars hundgårdar som har element, utan problem :)

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite då jag har funderingar på samma ämne.

Vilken typ av element har ni och hur bra får de upp någon värme i kojan?
Har googlat och hittat värmeelement från Lundhs, där finns 140W och 70W, vilken ska man ha?. Har en välpälsad BC men bor i Norrbotten. Kojan är en ombyggd och isolerad lekstuga...

Puttar upp den här tråden istället för att skapa ny tråd :)

Undrar precis som @Ainon ang watt på element till hundkoja.
Hundkoja är ca 1,5 m2 isolerad och bäddad med halm. Räcker det med 70W eller behövs 140W?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 204
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar