Elektroterapi på överben..??

S

SarahA

Undrar om det är någon som har erfarenhet av hur elektroterapi fungerar på överben?? Har hört att det ska få överbenet att försvinna helt eller delvis om inte överbenet är för gammalt :confused:

Ska behandla min häst med elektroterapi för att se om det hjälper men det vore intressant att höra om det är någon som har provat och hur det i såfall gick??

Sv: Elektroterapi på överben..??

Varför behandla överhuvudtaget:confused:det är oftast endast ett skönhetsfel..lägg pengarna på kiro/massage istället:idea:

Vad jag har hört så går inte överben bort.

eftersom ett överben är just BEN så har jag jättesvårt att se hur det skulle kunna försvinna utan kirurgiskt ingrepp.

iofs. är "överbenet" nytt så har det inte bildats benmassa än ( det sker långsamt under längre tid) utan då är det svullnad i benhinnan och den kan ju givetvis försvinna/minska.

Ska prova behandlingen (mest för att jag är nyfiken på om det fungerar...) Uppdaterar när jag gjort det.. :)

Verkar ju mycket märkligt om ett överben skulle försvinna. Det har ju bildats en gång som försvar då nånting hårt kom emot kroppsdelen och kroppens signaler sa: " Hjälp nånting attackerar! Nu måste vi förstärka!"

Fast smällen börjar som en retning/skada på benhinnan som känns rätt hård redan från början, och då är det inte för sent. Men jag skulle välja orudis eller siduro före elektroterapi.
När skelettet väl förstärkt sig finns det inget att göra, i alla fall inte utan op.

Fast smällen börjar som en retning/skada på benhinnan som känns rätt hård redan från början, och då är det inte för sent. Men jag skulle välja orudis eller siduro före elektroterapi.
När skelettet väl förstärkt sig finns det inget att göra, i alla fall inte utan op.

Vad är orudis och siduro?? Har aldrig hört om det... :confused:

om jag fattade rätt så är orudis en salva ungefär som zon, en smärtstillande gel. jag har använt en på mej själv iaf. funkar bra vid värk i muckler och leder, men på ben...??

Även antiinflammatorisk verkan.

Har nu gjort första behandlingen... :D Enligt hon som utförde den så tar det 3-4 behandlingar för att få resultat. Om det inte har hänt något efter 5 behandlingar tyckte hon inte att det var någon idé att göra fler, för då kommer överbenet troligtvis inte försvinna.

Det är nu ett par dagar sedan min häst fick behandlingen och än så länge har jag inte märkt någon skillnad... :grin: Ska bli spännande att se om det händer något överhuvudtaget...

Jag ska försöka hålla er uppdaterade om hur det går... ;)

Det är den antiinfalmmatoriska effekten man vill åt i dessa fall.
Överbenet börjar ofta efter en smäll på periostiten (benhinnan). Då den sitter ytligt på benen har man god effekt av behandlingen med tex orudis eller siduro. Kan man bromsa infalmmationen så bromsas även överbenets utveckling.

Jag anser att det är värt att försöka, överben "sticker ut" mer om de sitter på insidan av skenan och blir mer utsatta för att hästen ska sparka på sig igen = övenbenet "växer" mer och samma visa igen.

Det är den antiinfalmmatoriska effekten man vill åt i dessa fall.
Överbenet börjar ofta efter en smäll på periostiten (benhinnan). Då den sitter ytligt på benen har man god effekt av behandlingen med tex orudis eller siduro. Kan man bromsa infalmmationen så bromsas även överbenets utveckling.

Jag anser att det är värt att försöka, överben "sticker ut" mer om de sitter på insidan av skenan och blir mer utsatta för att hästen ska sparka på sig igen = övenbenet "växer" mer och samma visa igen.

Det är just där överbenet på min häst sitter och även den anledning du nämner som gör att jag vill försöka. Men som jag tidigare nämnt så är val av behandling mycket ren nyfikenhet för att se om det fungerar ;)

Har nu gjort behandling nr 2 och än så länge så ser jag inte något nämvärt resultat på själva överbenet men han var väldigt ren och fin i benet efter första behandlingen :D

Ska hålla er uppdaterade...:bump:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 469
Kropp & Själ Är det lönt att byta sort inom samma klass, ssri? Jag har fått prova tillägg med noradrenalin stimulans som voxra och enbart brintellix...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: tråkmåns
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
868
Senast: Lucifer
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka