Elektrolyter.

Lilla

Trådstartare
Jag svettas lätt och mycket vid träning och känner att det påverkar mig. Funderar på om jag behöver vätskeersättning eller tillskott av elektrolyter men kan inget om detta.
Åsikter och/eller tips på preparat mottages tacksamt.

Resorb är bra för att återställa vätske- och saltbalansen. Sportdryck t.ex. Maxim kan användas under träning. Får du sådan saltbrist att du börjar frysa under träningspasset trots att du är varm så finns det salttabletter att köpa.

Resorb är bra för att återställa vätske- och saltbalansen. Sportdryck t.ex. Maxim kan användas under träning. Får du sådan saltbrist att du börjar frysa under träningspasset trots att du är varm så finns det salttabletter att köpa.
Två ggr har det hänt att jag börjat frysa förra veckan men det har aldrig hänt förr så jag blev lite ställd.
Men mest är det att jag mår illa och får huvudvärk efteråt.
Ngn rekommenderade resorb sport. Kanske kan vara nåt?

Oftast räcker det med bra näringsriktig kost, med något extra salt till om man känner ett sug efter det, tex saltgurka eller några salta kex.

Se till att dricka ordentligt, och kanske på sin höjd göra egen ersättning, de som finns att köpa är onödigt dyra...

Oftast räcker det med bra näringsriktig kost, med något extra salt till om man känner ett sug efter det, tex saltgurka eller några salta kex.

Se till att dricka ordentligt, och kanske på sin höjd göra egen ersättning, de som finns att köpa är onödigt dyra...

Det påverkar mig ordentligt fysiskt så jag skulle vilja prova med ngt "tillskott".

Det påverkar mig ordentligt fysiskt så jag skulle vilja prova med ngt "tillskott".

Jag menar inte att man inte kan tänkas behöva ersättning av något slag. Det jag menar är att det generellt inte behövs.
Jag upplever idag en hets kring tillskott och annat, många gånger helt i onödan.
Men självklart, känner du dig så påverkad så kan det vara en bra idé att pröva något tillskott.
Kolla butiker som säljer olika kosttillskott, det kan vara billigare än att köpa ett rör Resorb på apotek.
Det billigaste och enklaste är att göra egen. Så kan du smaksätta med det du känner för, tex citron och ingefära.

En halv tesked salt (gärna mineralsalt) och 6 teskedar socker per liter vatten går bra om man vill göra något eget. Annars räcker det nog att bara salta och dricka efter smak om man inte ska svettas väldigt intensivt, då kan man tillsätta lite salt till vattnet man dricker under träningen.

Två ggr har det hänt att jag börjat frysa förra veckan men det har aldrig hänt förr så jag blev lite ställd.
Men mest är det att jag mår illa och får huvudvärk efteråt.
Ngn rekommenderade resorb sport. Kanske kan vara nåt?
Jag brukar också må illa och få ont i huvudet. Jag köper vätskeersättning på apoteket och har i vattenflaskan, då kan jag både träna och må bra. :idea: Sen är det ju socker i, så man ska kanske inte dricka mer än vad man behöver, tänker jag...

Mvh,
Lady_S

Jag brukar också må illa och få ont i huvudet. Jag köper vätskeersättning på apoteket och har i vattenflaskan, då kan jag både träna och må bra. :idea: Sen är det ju socker i, så man ska kanske inte dricka mer än vad man behöver, tänker jag...

Mvh,
Lady_S

Finns det inga elekrolyer utan socker?(Har en bekant utomlands som använder det.)

Jag gör vätskeersättning själv som jag tar efter hårdare träningspass eller andra tillfällen då det kan behövas. (Petar även i mig det om jag blir sjuk och blir då frisk på nolltid. Helt underbart) Recpetet fick jag av hundarnas fysioterapeut, men jag provade att ta det själv en gång när jag var tokförkyld och hade ont i hela kroppen och det fungerade utmärkt. Borde finnas gott om recept om du googlar lite :) I mitt recept är det vatten, lite salt, lite bikarbonat och honung/druvsocker (jag använder druvsocker eftersom jag avskyr honung).

När jag går långt och/eller i brant terräng har jag alltid resorb (den vanliga, inte sport/balance/boost) i ena vattenflaskan. Blir illamående annars. Resorb :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar