Elektriskt

majola

Trådstartare
Är det någon som har något bra tips mot statisk elektricitet nu under täckessäsongen? Mina hästar blir jätteelektriska i pälsen när man tar av täcket, och jag är också ganska elektrisk av mig den här årstiden så vi får stötar av varandra. Det främjar inte direkt gosandet om man säger så... :(

Jag behöver alltså masor av tips mot statisk elektricitet. (Nej, jag tänker inte låta dem gå utan täcken.) Att spreja med pälsglans innan man börjar borsta verkar hjälpa ganska bra. Nu har jag en ganska dyr pälsglans (Cavalor) som jag inte vill spreja med varje dag. Vet någon om de billiga sorterna fungerar lika bra i det här avseendet? Att de är värdelösa för att reda ut svansar vet jag, men då kan jag ju använda den dyra! :)

Att endast använda naturborst i borstarna hjälper rätt bra... plastborst är bara skit om man inte vill ha elektriska hästar...

fukta händerna före du tar av täcket,eller ha hansker på dig.dra en fuktig,inte blöt handuk över hästen,det funkar för mig

Pälsglans funkar ju riktigt bra men tänk på att överanvändning kan ge exem,mjäll och fläckvis pälsavfall.
Ett annat sätt är att klippa hästarna jag har inte haft något "problem" med mina klippta hästar.
Lycka till! :bump:

Tack för alla svar!

Mina är alltså elektriska redan innan jag borstar, när de är färdigborstade brukar det ha lagt sig. Klippning är inte aktuellt (den ena är 3 och den andra 22 - ingen rids alltså särskilt hårt). Tipset med en handduk var smart, det ska jag prova. Vantar har jag nästan jämt för vi har kallstall. Tack också för varningen om för mycket pälsglans, det hade jag ingen aning om.

/Majola

Man ska använda sköljmedel när man tvättar täckena har jag hört. Då undviker man den statiska laddningen. Det har hänt många olycker pga av den statiska laddningen som blir när man drar av täcket från hästen. Kan vara värt att prova om du inte redan gör det.

Jag har funderat i riktning mot sköljmedel och hårbalsam eftersom det är produkter som man ju är van att använda mot statisk elektricitet. Vi tvättar inte våra vintertäcken själva, men på tunnare innetäcken använder vi sköljmedel.

Kan man kanske blanda något eget medel med milt hårbalsam och vatten och spreja hästarna med istället för pälsglans? (Jag har dessutom hört att vissa westernryttare blandar egen pälsglans av sköljmedel och vatten. Det var någon kemikunnig person som hade studerat innehållsförteckningen på en dyr pälsglans, och konstaterat att den var identisk med sköljmedel av mågot "allergimärke"... Har inte provat själv dock.)

Jag kan tänka mig att det händer olyckor! Det är jätteläskigt. Mina egna blir bara elektriska under täcket, men min medryttarhäst blir det över hela kroppen och får alltså stötar i huvudet om man inte ser upp. :cry:

Har hört att man inte ska tvätta täcken i sköljmedel, iaf inte utetäcken som har olika funktioner; andas, vättentäta, för då kan man förstöra dem.

M.

Liknande trådar

Övr. Hund Alltså, jag har ett sjukt irriterande problem med min långhåriga hund:meh:. Har aldrig funderat på sånt här innan då jag varit begåvad...
Svar
8
· Visningar
1 852
T
Hästvård Ville bara skriva några tips, om hur man kan få en häst fin i pälsen... 1. Borsta bara bort leran innan du rider, rykta noggrant efter...
Svar
11
· Visningar
3 704
Senast: Tican
·
A
Utrustning Köpte en rejäl yllefilt och tänkte göra ett hyfsat täcke av den, och undrar om någon har tips på material till kantband, bogspännen...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka