Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

HerrKantarell

Trådstartare
Ja, som överskriften lyder.... Vilket är bäst?

...Finns insektsdödare på Jula för några hundralappar, är det värt att satsa på? Flugark och flugspiralerna fångar ungefär 2 om dagen.

Har aldrig haft så mycket flugor i stallet innan, men nu är det någon form av invasion... :confused:
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Var beredd på att om du köper en kraftig modell så blir det "smatter".

När man släcker lyset på kvällen är det ännu värre av alla mygg som söker sig dit om man har öppet.

Min ena häst vande sig aldrig, medan den andra var oberörd. Provade i 2-3 somrar.
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Fullblodet höll på att dö efter en natt med insektsgrillare. Vi hittade honom på morgonen, sjöblöt av svett och skakande efter att livrädd ha hört på smattret och surret när insekterna grillades till döds.

Vi har alltid kört lantbrukssidans (kostallens) insektsspray efter mockningen på morgonen (när hästarna är ute). Behagligt flugfritt under kväll och natt. Men det kanske inte funkar på alla håll i landet?
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Ja, som överskriften lyder.... Vilket är bäst?

...Finns insektsdödare på Jula för några hundralappar, är det värt att satsa på? Flugark och flugspiralerna fångar ungefär 2 om dagen.

Har aldrig haft så mycket flugor i stallet innan, men nu är det någon form av invasion... :confused:
Om den inte är godkänd för dammiga miljöer skulle jag inte våga hänga in någon elektrisk flugdödare ett stall på grund av brandrisken.
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Jag har under några år haft flugpapper i genomskinlig plast som man klistrar fast på rutan. Asbra! Fångar hur många insekter som helst. Brukar också sätta flugpapper runt lampor eftersom det är dit insekterna söker sig.
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Min plan var att ställa den mitt på stallgången för att inte grillningen ska kunna komma för nära något brandfarligt. Men det kanske man inte vågar, den billiga varianten på jula var inte "dammklassad", däremot fanns det en sådan men den kostade tusenlappar.
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Nej, vi hade en betydligt större flaska, avsedd för lagård.

Vi la upp strö i ett hörn i boxen, täckte vatten och krubba och sprayade. Trevlig fördel att flugorna inte hann lägga så mycket ägg i stallet innan de dog.
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Nu länkar jag som tusan, men det är en sån här jag funderar på http://www.jula.se/insektsdodare-429010
Jag är tveksam. Med tanke på att den är för inomhusbruk. Jag skulle nog kolla upp om den är okej att ha i dammiga miljöer om jag var du. Om jag inte minns fel så finns det samma typ av flugdödare men som är framtagen för ladugårdar. Du kanske ska söka rätt på en sådan istället för säkerhets skull?
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Jag är tveksam. Med tanke på att den är för inomhusbruk. Jag skulle nog kolla upp om den är okej att ha i dammiga miljöer om jag var du. Om jag inte minns fel så finns det samma typ av flugdödare men som är framtagen för ladugårdar. Du kanske ska söka rätt på en sådan istället för säkerhets skull?

Håller helt med dig här, hade aldrig satt in en sådan i stallet. Den är gjord för inomhusbruk, så det är en rejäl brandrisk med att ha den i dammig stallmiljö.
Det är mycket bättre att satsa på en som är gjord för stallmiljön, även om den är dyrare.

/Camilla
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

En god vän hade en sådan enligt henne så var den totalt värdelös, dödade inte en enda fluga, endast en och annan nattfjäril strök med..

Det som har funkat absolut bäst på flugorna hos oss är att mocka ut alla bäddar redan på våren och skura ordentligt! Kan man förhindra förökning tidigt på säsongen är det guld värt!
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Skulle aldrig någonsin våga ha en elektrisk flugdödare anpassad för någons balkong inomhus i stallmiljö. Lär ta ett par dagar innan den dammat igen och riskerar att starta en brand som sen försäkringen inte täcker eftersom man använt elektriska saker med fel klassning. :crazy:
Vi har däremot ett par avsedda för ladugårdar i vård stall och dom är mycket effektiva, det enda är att hästarna tycker dom låter lite läskigt när det fastnar flugor innan dom vant sig.
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Jag kan tipsa om en väldigt enkel men effektiv flugfälla som hos mig har minskat flugorna inne i stallet helt otroligt mkt.
Fällan heter: FLY-CITY flugfångare och kostar inte mer än ngn femtiolapp ;)
Den är enkel att aptera, luktar ingenting och sköter sig själv i flera veckor tills det är dags att byta ut den. Den aktiveras av solljus så den skall hänga ute, jag har hängt min strax utanför stalldörren, så de flugor som hade tänkt flyga in i stallet tycks numer lockas in i fällan istället :)

Jag är mkt imponerad faktiskt, i mitt stall har det knappt varit några flugor alls i år, och de stackare som ändå vågar sig in, de fastnar i ngn av de tre flugklisterremsor som hänger uppsatta på strategiska ställen ;)
 
Sv: Elektrisk insektsdödare eller radar i stall?

Jag kan tipsa om en väldigt enkel men effektiv flugfälla som hos mig har minskat flugorna inne i stallet helt otroligt mkt.
Fällan heter: FLY-CITY flugfångare och kostar inte mer än ngn femtiolapp ;)
Den är enkel att aptera, luktar ingenting och sköter sig själv i flera veckor tills det är dags att byta ut den. Den aktiveras av solljus så den skall hänga ute, jag har hängt min strax utanför stalldörren, så de flugor som hade tänkt flyga in i stallet tycks numer lockas in i fällan istället :)

Jag är mkt imponerad faktiskt, i mitt stall har det knappt varit några flugor alls i år, och de stackare som ändå vågar sig in, de fastnar i ngn av de tre flugklisterremsor som hänger uppsatta på strategiska ställen ;)

Det finns/fanns tejpremsor som skulle klistras på fönstret.
De var inte klibbiga men när flugan kom åt dem så dog de en stund senare.
Mkt effektiv
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 591
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 912
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästmänniskan Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan. Tonårsdottern verkar dock...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
22 339
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp