elektolyter? efter tävling

K

KHARISHNA

Jag har just börjat med distans och har kört på ganska rejält nu i början, både med träning å tävling.
Det jag märkte var att min ena häst tappade rejält med hull (vilket kanske inte e så konstigt) men oxå muskler efter en 5-milare (helgen innan körde vi en 4 milare) båda i ett raskt tempo, jag vet att det var fel just för den här hästen att köra på så hårt, hon var inte redo för det. men till saken, jag undrar vad ni som tävlar ger efter tävling för att muskler å hull ska återhämta sej så bra som möjligt?
Fick tipset att prova på elektrolyter? Några tips?

Som du så mycket riktigt påpekar själv så har du börjat tufft. Det finns inga genvägar till hästens återhämtning efter tävling utan det är tid som behövs, tid till vila och återhämtning. Att efter ansträngningen långsamt fylla på förråden igen. Jag brukar tävla med en månads mellanrum (tre veckor som allra minst) och låta hästen ta det tämligen lugnt veckan efter en tävling, framförallt en tävling som varit lite längre (minst 8 mil) eller snabb. Sedan rider jag igång igen för att veckan före tävling åter trappa ner och ta det lugnt. Snabba ritter räcker det med en eller två om året, och då först när en häst ridits distans i några säsonger.
Vad det gäller elektrolyter så är inte behovet av de så oerhört stort om vädret är svalt och man inte rider längre än 5 mil. Det är när hästen svettas mycket och den går längre som behovet av elektrolyter kommer. Om man kan få sin häst att dricka vatten med lite salt i, är det det optimala (9 g salt per liter vatten) under själva ritten. För att då återhämta sin vätskeförlust. Det är dock inte alltid det lättaste att få hästar att vilja dricka saltvatten, utan måste tillvänjas under träning. Dessutom måste alltid erbjudas en hink färskvatten intill, så att hästen kan reglera sitt saltintag, så att det ej blir för stort. Det går även att ge elektrolyter direkt i mun, men då måste man vara påläst och hålla koll på exakt hur mycket hästen druckit. Att ge elektrolyter under tävling anser jag mest behövs när hästar går riktigt långa tävlingar, som sträcker sig över hela dagen.
Annars kan man ge salt i maten under tävling med. Någon matsked eller två. Detta hjälper inte under själva tävling (hinner ej tas upp tillräckligt snabbt), men gör så att hästen återhämtar saltförlusten fortare efter tävling. Fast det är långt viktigare att hästen verkligen får i sig maten under tävling och att den dricker, så lite är bäst.
Efter tävling tar man det lite lugnt med kraftfoder tills dagen efter och ökar så på tills normal giva och kanske något högre och låter hästen vila, som sagts. Nu kan man riskfritt lägga salt i maten, några matskedar i kraftfodret och givetvis fri tillgång till färskt vatten hela tiden. Jag ger även underhållsgivan (20 g salt) av salt i hästarnas mat varje dag. Då vet man att hästen inte startar sin träning eller tävling, på minus vad det gäller salt.
Utan vila och utan att hästen får chans att återhämta sig efter tävling och med för snabba tävlingar på oerfaren häst, så slits hästen ut i förtid.
Hälsning Maja

Framförallt vila ordentligt efter en tävling. Hästen gör av med mer energi på tävlingen än vad den kan äta på en dag så det tar några dagar att fylla på förråden igen.
Dyra elektrolytpreparat är "oftast" (finns säkert undantag)inte vad hästen behöver. Salt = koksalt = natriumklorid är det som behövs.
Hästen förlorar mest natrium med svetten och det finns inte så mycket natrium normalt i hästens foder.
Ge ett dagligt tillskott om hästen inte äter tillräckligt på sin saltsten.

Jag är snabb på att ge kraftfoder efter tävling. Men i små mängder och ofta. Tänk på att ge tillräckligt med protein.
// Linda

Jag rekommenderar att du ger ca. 1 matsked salt om dagen regelbundet i fodret även när hästen inte jobbar då detta är ungefär vad den gör av med även i vila. //Ulv

Det skall vara rent salt utan jod. Jag köper min på Granngården, det är en påse för hästar, 10 kg vill jag minnas.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 930
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt