Elbolag och elkostnader

niardasp

Trådstartare
Ni som bor i lägenhet, hur stor månadskostnad har ni och vilket bolag? Har ni koll på hur stor förbrukning ni har?

Jag bor i en tvåa på 50kvm och har alltid haft en elkostnad på lite drygt 200kr. Innan jul renoverade jag mitt badrum och la in golvvärme och de senaste två månaderna har jag haft en kostnad på över 400kr :eek: jag tycker att det känns väldigt mycket att 3kvm golvvärme ska dra lika mycket el som resten av lägenheten? Någon här med koll på hur mycket el golvvärme vanligtvis drar?

Ni som bor i lägenhet, hur stor månadskostnad har ni och vilket bolag? Har ni koll på hur stor förbrukning ni har?

Jag bor i en tvåa på 50kvm och har alltid haft en elkostnad på lite drygt 200kr. Innan jul renoverade jag mitt badrum och la in golvvärme och de senaste två månaderna har jag haft en kostnad på över 400kr :eek: jag tycker att det känns väldigt mycket att 3kvm golvvärme ska dra lika mycket el som resten av lägenheten? Någon här med koll på hur mycket el golvvärme vanligtvis drar?
Jag bor på 79 kvadrat och har golvvärme i det relativt stora badrummet. Inte tokmycket värme på men en del. Jag betalar typ 350 kr för elen på vintern tror jag. Då är det hushållsel + golvvärme för en vuxen och två barn.

Låter helt normalt.

Det dyraste du kan göra med ström är värme.
Lampor drar inte så mycket numera. Fläktar drar ingenting. Men kopplar du ihop det med värme så skenar mätaren.

Jag har rejält mycket mer i räkning om kallvintrarna för då har jag kupévärmare och motorvärmare ett par timmar om morgonen alla vardagar.

Jag har ingen koll på just golvvärme, men 400 kr är ju jättelite. I mitt lilla hus har jag lampor, tvättmaskin, diskmaskin, ett element satt på typ 17 grader i badrummet och varmvatten som drar el. Det kostade nästan 1000 kr förra månaden. ALLT som drar el blir i regel dyrt.

Jag bor i ett litet hus på landet. Har vedeldning och rejält med cirkulationspumpar som drar runt vattnet. Två frysar, varmvatten på el. Jag har elräkningar på ca 350-400 kr från resp nätägare och elleverantör. Hundralappen dyrare på vintern när jag använder kupevärmare och behöver mer belysning.

Jag har också golvvärme i badrummet. När den är på så går det ca 260 kWh/månad och på sommaren när jag har den avslagen ca 80-120 kWh/månad. Golvvärme drar mycket el :down:
Hela lgh är på 26 kvm men resten av värmen ingår i hyran.

Blev nyfiken iom denna tråd och kollade min förbrukning...

Stor 2a på 71 kvm, bor på bottenplan så ingen "golvvärme" från någon lägenhet under...
Nu ingår förvisso värme och varmvatten så det är verkligen bara hushållsel som jag gör av med...
Snittar 117 kwh i månaden, ingen jättestor skillnad mellan sommar/vinter...
Så betalar ca 250 kr / mån sammanlagt. Vilket gav 1,1965 kr/kwh ...
Vilket va rätt dyrt ser jag nu på elskling :( Hmm ... Dags att kolla upp mer...

Har du fast eller rörligt elpris? Elen är dyrare på vintern så det är naturligt att priset går upp då. Det som är intressant är inte vad du betalar utan mängden kWh du förbrukar. Titta på förbrukningen och se hur den har förändrats. Beroende på när badrummet renoverades kan det också vara byggel med i förbrukningen.

Jag vet inte vad golvvärme drar men 200 kr/månad låter inte så farligt dyrt för den extra komforten, om än kanske en lite onödig utgift då uppvärmning vanligtvis ingår i månadsavgiften till föreningen.

Lägger till: vi förbrukar i snitt 170 kWh/månad i vår lägenhet (3 rok, 2 vuxna och ett barn). Vi har inte golvvärme. Vi har de vanliga maskinerna + diskmaskin som går varje dag och tvättmaskin som går 2 ggr/vecka.

Min el kostar vanligtvis ungefär 70kr i månaden. En dyr månad betalar jag kanske 82kr.

Bor i en tvåa.

Har du fast eller rörligt elpris? Elen är dyrare på vintern så det är naturligt att priset går upp då. Det som är intressant är inte vad du betalar utan mängden kWh du förbrukar. Titta på förbrukningen och se hur den har förändrats. Beroende på när badrummet renoverades kan det också vara byggel med i förbrukningen.

Jag vet inte vad golvvärme drar men 200 kr/månad låter inte så farligt dyrt för den extra komforten, om än kanske en lite onödig utgift då uppvärmning vanligtvis ingår i månadsavgiften till föreningen.
Jag har rörligt pris.

Har tidigare år haft en förbrukning på knappt 2000kwh per år. För 2017 låg den igår på 534kwh så det verkar ju ha ökat något, troligtvis pga golvvärmen då eftersom inget annat ändrats.

@niphredil vad har du för förbrukning? Och vad är det för bolag? :eek:

Alltså jag har ingen koll, det är nåt genom min förening. Alltså vi har elfördelning och så väljer föreningen bolag. Har ingen koll på min förbrukning heller, och kan inte hitta senaste avin. Får kika när nästa ramlar in :).

Elpriserna i år har stundtals varit extremt höga pga låga magasinsnivåer och då pratar vi inte enbart om spotpriset på el. Elbolag som har dålig koll på sin verkliga förbrukning får betala skyhögt över Nordpoolspriserna pga obalanserna i elsystemet när den verkliga förbrukningen är högre än den prognoserade.

Min el kostar vanligtvis ungefär 70kr i månaden. En dyr månad betalar jag kanske 82kr.

Bor i en tvåa.

Jag har rörligt pris.

Jag blir också sjuk nyfiken på förbrukning :D! Räknar du in både elhandel och elnätskostnader där @niphredil :)? .

När jag bodde i en tvåa gick jag aldrig någonsin under 200 med elhandel+nät, vanligaste var väl runt 300 kr :)

Till TS; ja, golvvärme (värme öht) och handdukstork är två supervanliga orsaker till att elförbrukningen ökar markant :)

Räknar du in både elhandel och elnätskostnader där @niphredil :)? .
Jag vet inte ens vad elhandel är? Jag får en faktura varje månad från min förening där det står hur mycket el jag förbrukar och vad jag ska betala. Det är allt.

Min engagemang i frågan är inte större än så.

Jag vet inte ens vad elhandel är? Jag får en faktura varje månad från min förening där det står hur mycket el jag förbrukar och vad jag ska betala. Det är allt.

Min engagemang i frågan är inte större än så.

Aha, då är det ju en väldig skillnad från när man bor i vanlig hyresrätt/villa/bostadsrätt utan egen eldebitering :) !

Nä då behöver du inte bry dig om elhandel/elnät förns du flyttar till något annat (och kanske inte ens då :D)

Aha, då är det ju en väldig skillnad från när man bor i vanlig hyresrätt/villa/bostadsrätt utan egen eldebitering :) !

Nä då behöver du inte bry dig om elhandel/elnät förns du flyttar till något annat (och kanske inte ens då :D)
Som privatperson köper man sin el från en leverantör som antingen producerar eller köper elen, nätägaren tar betalt för att leverera elen. Någon elhandel har man aldrig något med att göra.

Som privatperson köper man sin el från en leverantör som antingen producerar eller köper elen, nätägaren tar betalt för att leverera elen. Någon elhandel har man aldrig något med att göra.

Fast ens elkostnad består ju av två delar, (el)handel och (el)nät. Sen om man väljer att använda orden elleverantör eller elhandelsbolag, det är ju oftast samma sak som menas när man pratar om el allmänt :).

Fast ens elkostnad består ju av två delar, (el)handel och (el)nät. Sen om man väljer att använda orden elleverantör eller elhandelsbolag, det är ju oftast samma sak som menas när man pratar om el allmänt :).
Fast allmänt så kallar man det ju inte för elhandel. Elhandel sysslar man med på Nordpool.

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka