Elakt sto.

annie_cool

Trådstartare
Hej har ett sto som är mycket elak i boxen hon har alltid bakåtstrukna öron och ser elak ut hon hotar ochså. Vet ej varför hon är så stoet är inte så gammal men hon tror att hennes box är hennes hem och att man inte får vara där.Jag får ju gå in eftersom jag måste ge mat och se till att hon har vatten och sånt.Hon har även sparkat mig en gång och trångt in mig i boxens väg. så vad ska jag göra? Varför är hon så sur?

Hur är hästen utanför boxen? Är den trevlig och beter sig ok så hade jag låtit den vara ifred i sin box. Om tvunget bundit upp den medans du grejar. Är den däremot otrevlig öht i hanteringen så behöver du arbeta med den överlag. Generellt så brukar jag låta hästen vara för sig själv i sin box. Dock är min "snäll".

Jag tycker också att boxen är hästens hem och att man inte ska greja mer än onödigt inne hos den. Men samtidigt får du också sätta gränser, man måste ju kunna fodra, vattna och rätta till täcken. Hon får såklart ha åsikter, men inte sparkas och trängas. Där får du säga ifrån.

Hej Hon är Ganska snäll vid hantering han vara något sur men ofta är hon som hon är. Hon är mycket hög i rang i hagen.. Man vet ej så mycket om hennes föra liv. Har just köpt henne.

Min uppfattning är att boxen visst är hästens "hem", men att hästen aldrig under några omständigheter eller på någon plats får tillåtas att ifrågasätta eller utmana människan på det sättet. Framför allt inte inne i en box, där kan en sådan utmaning bli direkt livsfarlig.
Om hästen är ny i stallet är det förståeligt att det tar ett tag för den att känna trygghet och slappna av, men mycket av den tryggheten menar jag behöver komma från människan. Jag tror att ledarskapsövningar av olika slag är en bra idé här.

Man ska respektera hästen, men hästen ska visa respekt tillbaka. Jag sköter alltid mina hästar i deras boxar, binder sällan upp dem i gången. De har så mycket tid att spendera i sin box på egen hand att de måste acceptera och respektera att jag eller någon annan är där och grejar med dem. All hantering bygger på ömsesidig respekt, och det visar inte din häst om hon beter sig så.
Ta hjälp av någon som kan visa dig hur du ska träna ledarskap. Men det har både du och andra redan skrivit ...:)

Hej har ett sto som är mycket elak i boxen hon har alltid bakåtstrukna öron och ser elak ut hon hotar ochså. Vet ej varför hon är så stoet är inte så gammal men hon tror att hennes box är hennes hem och att man inte får vara där.Jag får ju gå in eftersom jag måste ge mat och se till att hon har vatten och sånt.Hon har även sparkat mig en gång och trångt in mig i boxens väg. så vad ska jag göra? Varför är hon så sur?

Hon tror inte att det är hennes box, hon anser att det är så :D Men hur långt in i boxen måste du gå för att ge mat? Vi hade en ilsken typ ett tag och när vi skulle ge mat så började vi med att ta en långpisk med in och visade var han skulle stå för att få mat. OBS, vi slog honom inte! utan pekade med pisken och när han stod där stilla sänkte vi ner pisken och han fick sin mat. Efter ett tag ställde han sig där själv utan pisk. Jag vet inte, men vi grejar aldrig med hästarna i boxen oavsett om de är snälla eller inte. Vi anser att det är för stor risk att hålla på där. De kan bli sura på boxgrannen eller blir rädda för något som kommer utanför (har luckor ut).

Hej i dag var hon ganska snäll då men är fortfarande mycket sur. Höet ligger alltid under krubban så man behöver inte gå så långt in. hade tänkt ta ett föl men det får vänta .Måste få bukt med detta först.

Oavsett hur snäll hästen är, kräver jag alltid att hästen går undan i boxen när jag kommer med maten. Det handlar om respekt; mat som jag håller i är min tills jag går undan, och de ska inte tränga mig eller försöka äta av den när jag kommer in med den. Jag håller inte på en massa med hästen i boxen i onödan (men gör i ordning hästen för träning där om det t.ex. är fullt vid uppbindningsplatserna i stallgången), och de korta stunder jag är där inne ska jag kunna vara där utan att bli hotad.

Oavsett hur snäll hästen är, kräver jag alltid att hästen går undan i boxen när jag kommer med maten. Det handlar om respekt; mat som jag håller i är min tills jag går undan, och de ska inte tränga mig eller försöka äta av den när jag kommer in med den. Jag håller inte på en massa med hästen i boxen i onödan (men gör i ordning hästen för träning där om det t.ex. är fullt vid uppbindningsplatserna i stallgången), och de korta stunder jag är där inne ska jag kunna vara där utan att bli hotad.

Instämmer. Min häst går alltid undan när den som kommer med mat går in i hans box/hage och det är så det ska vara. Jag säger t o m varsågod innan han får ta... Nåt av det värsta jag vet är hästar som går inpå en och försöker äta ur ens famn/påse/hink. Kan ju lika gärna få tag i min arm eller mitt finger.

Jag säger t o m varsågod innan han får ta...

Samma här (fast på den punkten var förra hästen mer väldisciplinerad än nuvarande matvrak. Men han har iaf lärt sig att bufflar man och försöker sno åt sig mat innan jag gått undan, så tar det en jävla tid innan man får maten! ;) ).

Jag skulle ta tillhjälp av en duktig nh tränare och jobba hästen ordentligt från marken så att ni litar på varandra, då kommer "boxbeteendet" försvinna av sig självt;)

Ömsesidig respekt, vi har en riktigt surgurka i stallet, när jag går in till henne kräver jag spejs, alltså ber henne flytta på sig. Gör hon det så klappar jag om henne även om hon har öronen bakåt. Plus att jag säger att hon är duktig. Du får ofta en ganska kul reaktion på sånna hästar som är vana att bli rutna och hotade av div piskor. Prova.

Jag har ju haft en märr som kom som ett asocialt vrak, folkilsken och högdräktig och som jag fick gratis bara därför. Eftersom jag aldrig haft boxar på senare år så har hela lilla stallet varit hästens hem och där jag gjorde allt tillsammans med henne. När hon åt så mockade jag, vi tjaffsade ständigt men aldrig på allvar utan bara för att det gick liksom. Jag höjde aldrig rösten åt henne utan var vänlig och se, hon kom på snabbt att jag var som jag var, inget att tjaffsa om liksom men vi busade ständigt, retades med varann, gjorde saker ihop och varenda dag under dom 17 år som vi fick tillsammans så "bet" hon mig i ändan när jag hängde upp täcket. :D

Folk som såg oss tyckte att vi såg ut som ett gift gammalt par som tjaffsade för tjaffsandets skull bara. :laugh:

Lösningen på ett sånt problem är alltid vänlighet och att inte ta dom på allvar, samt att låta dom få "ge igen" i kontrollerade former för en äkta vän skadar man inte. Gäller alla djur, jag har gjort samma sak med en kviga, en kossa och nu sist är det grannens "lilla" hund (långhårig schäfer på 40 kilo) som tuggar på mig och är min buskompis. :love:

Du får ofta en ganska kul reaktion på sånna hästar som är vana att bli rutna och hotade av div piskor. Prova.
Precis! Man riktigt ser hur det börjar ryka ur öronen på dom när dom tänker "men vaf. var det här då, en som inte går att skrämma och som inte börjar skrika, vad är det för fel på den här då"? :p

På ett ställe jag jobbade fanns det en tjur som gick bland korna och han hade som sport att jaga badgäster som gick genom hagen ibland. Han testade EN gång att försöka få fart på mig men fick en kram istället när han gjorde slide-stop framför mig, jag flyttade helt enkelt inte på mig utan frågade bara "jaha Mulle, och hur tänkte du nu då"? :D

boxgrannar, hagvistelse, rutiner osv, hur ser de ut?
min häst t ex blir en surkärring i boxen och i hanteringen om hon får fel sorts boxgranne, om hon inte kan ha koll runt omkring sig via fönster och öppet mot stallgången. hon blir skitsur på allt och alla om hon inte får komma ut i hagen i tid och lika så om hon kommer in för tidigt.
hon avskyr när man byter täcke, spec i boxen där hon vill vara ifred och äta sitt hö.

så jag lyder min häst, låter henne vara ute länge, fyller på foder och vatten utifrån boxen eller innan hon kommit in, byter täcken och lindar benen då hon står på gången. osv.

inga stora saker men hon är långt ifrån aggressiv i boxen nu, i förra stallet där det var mycket spring, många hästar, lite utevistelse och mycket av skötseln skedde i boxen, så kunde man knappt gå under halsen på henne utan att få ett hugg av henne.

Hej hon är lite lugnare nu men. Hon är ute från 07:00- till 16:00 på vintern innan det blir mörkt ute.Har upptäckt att hon är mörkrädd så. Boxgrannar har hon inte det hon inte kan ha några är mycket elak mot de. Fönster har hon ofta är hon den är ledaren i stallet så alla hästar som är i stallet följer henne och respekterar henne som hon är.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 561
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama