Elak häst...

Smurfmodesty

Trådstartare
Idag försökte vi släppa hästarna på sommarbetet. Det gick inte riktigt som vi hade tänkt oss...
Det är 2 ston och 2 valackar som skulle gå ihop, där min är en av valackarna.
Vi har provat släppt ihop han tidigare med ett av stona, men det gick inte alls. Han jagade henne och attackerade henne. Det var vi lite oroliga över, men eftersom det är en mycket större hage och mycket mer gräs så hoppades vi att det skulle gå bra.
Den andra valacken har han gått med nu, och det går jättebra, den andra hästen bossar över min.

När vi nu släppte ihop dom, en efter en så gick det jättebra. Ända tills min häst fick för sig att det andra stoet (som han inte gått med) inte alls skulle vara där.
Han jagade det stackars stoet runt runt, försökte mota in henne i hörnen för att sparka henne och bita henne. Hon är ganska låg rang men försökte försvara sig.
Ledaren hängde inte alls med (lite för seg :) ) så min häst jagade den stackars hästen i någon omgång. Till slut kutade hon genom tråden.

Vet någon varför dom reagerar så här på endel?
Han är jättebussig mot andra hästar, det verkar vara vissa ston som han inte tål av någon anledning. Den han rök ihop med förut gick det jättebra med nu.

Nu kommer vi dela på hagen, jag vågar inte riskera något. Han som äger stot som blev attackerad var fundersam över om vi kanske skulle prova igen, men jag vågar inte.

Min häst som brukar vara så snäll, som förvandlades till ett jäkla monster :(

Han har tidigare gått på bete med 1 sto och en valack till, och 2 ston till utan problem.

Sv: Elak häst...

det är vanligt att ledaren inte försvarar andra i flocken som någon inom den egna flocken ger sig på, det är detas sätt att bestämma rangordningen mellan sig. så länge inte denne ger sig på leadren förstådds, då säger han ju ifrån.

ni kan ju försöka släppa ihop dem igen, bara din häst och det lilla stoet, men inte utan uppsikt!se i så fall till att elen är av osv ifall hon vill ut igen. om ni bestämmer er för att prova igen så se till att både du och den andra ägaren är med på det, samt är närvarande.

har själv råkat ut för samma sak med mitt sto, att hon blev jagad till alla fyra hörn och sedan hoppade över. vi släppte aldrig ihop dem igen för valackens ägare tyckte inte att det var värt risken. så nu har vi delat hagen och det fungerar jätterbra, de bråkar aldrig över tråden och de behärskar sig när vi rider ihop.

om ni nu ändå bestämmer er för att släppa ihop dem igen, se till att de vet sin plats i rangordningen och lämnar varandra ifred innan ni lämnar dem utom synhåll. släpp alltid ihop 2 hästar som inte gå ihop ensamma, utan andra hästar i samma hage. sen kan ni släppa in de andra en efter en. fungerar det inte ihop efter några försök, så låt det vara, tycker jag

lycka till! :bump:

Jag har också haft några hästar som är just så där. Då var det två valacker som inte tålde varandra. Vi kunde rida ihop men inte mer.
Så det är lite otäckt att pröva igen tycker jag när han(din häst alltså) var så himla arg. Det finns ju hästar som har blivit avsparkad sitt ben när dom är så där hatiska.
Det kan ju gå bra dom första timmarna sedan blir det så där igen och ni kan ju inte stå och vänta i flera dygn.

Min ena häst (en fjording) går jättebra ihop med en annan fjording här i sommarhagen. Men om dom går ihop i vinterhagen så sparkar dom varandra tills blodet flyter. Min häst har t o m blivit sydd pga detta. Men som sagt på sommaren går det bra. Det är ju ännu konstigare tycker jag.

jag menar förstådds inte att de ska stå och vänta i flera dygn.. man ser det väldigt fort om det fungerar eller inte..

men om det går att ordna med delad hage så finns det ju egentligen igen anledning att släppa ihop dem. men om de gärna vill det så är detta mina tips. säkerheten är alltid viktigast!

En anledning att vilja ha sin häst ihop med fler än bara en häst är kanske att de är flockdjur och mår bäst i flock. Men självklart går säkerheten först! Måste man så måste man... :cool:

Jag har bestämt mig för att jag inte vill riskera att någon blir skadad så det blir delade hagar.
Mest troligt är den andra hästen inte försäkrad heller, så skulle den bli skadad har inte jag någon möjlighet att hjälpa till att betala veterinären.
Eftersom vi har möjlighet att dela av hagen får det bli så. Men jag vill ju egentligen att min häst ska kunna gå i en större flock, men det är inte värt risken.
Både han och hon kan ju skada sig rejält när dom flänger runt. Min har dessutom varit skadad tidigare och därför är jag rädd att han ska kunna skada sig värre iom alla tvärnitar, halkningar osv.

Det är inte så konstigt. Det är ganska typiskt att den som är strax under i rang under ledaren tar i så det förslår för att försvara sin position i flocken. De brukar faktiskt vara de mest aggressiva.

Hade jag varit som ni hade jag släppt två hästar i varje hage i hagarna bredvid varandra. Sedan kan man alternera hagarna så att de får byta hage. Ganska snart kommer alla fyra hästarna att känna igen varandras lukter. Verkar de sedan stå i klunga på varsin sida av stängslet och vila ihop efter en vecka, så kan rangordningen vara färdig och det kan vara lugnt att släppa ihop dem alla.

Fortsätter din valack dock efter det med sitt jagande så hade jag nog hållt dem isär helt och hållet.

Hälsning Maja

Nej, du missförstod mig igen.
Jag menade att det behöver ju inte ske på en gång att dom börjar bråka. Själv har jag ju ett exempel här hemma. Det gick först jättebra i flera timmar. Efter ca 5 timmar så stod dom och sparkade på varandra.
Det var därför jag menade att jag tyckte nog att dom INTE skulle pröva en gång till. Eftersom hästen var så sur och att dom kunde börja bråka efter flera timmar igen när dom gått därifrån.

Ja vi kommer ha dom isär nu iallafall. Så får vi se framöver. Han som äger stoet verkar kunna tänka sig att prova igen (vilket jag inte skulle velat om jag ägde stoet :p )

Idag hade hästen som går i en egen gräshage brevid tyckt att det var trist där, så han hade helt enkelt tagit sig in i deras hage. Som tur var så hade det gått bra.
Men nu går den hästen och dom 2 andra i en "klunga" och min häst får gå själv.
Rätt åt han :p
Ska snart ut och stängsla av så det blir lugn och ro där uppe.

Han är ju andren i rang, så det kanske inte är så onormalt.
Har läst här att det verkar ganska vanligt. Men det ser så otroligt elakt och hårt ut.
Är ju livrädd att någon häst ska bli allvarligt skadad. I höstas blev en häst i grannstallet sparkad så illa att benet bröts av och det blev nödslakt. Man har ju det ringande i huvet också :(

Ja han var verkligen utmobbad i hagen idag :crazy: Pilen verkar kunna bossa över honom. Hur kommer ni dela upp hästarna nu? *nyfiken* :D

Vet inte. Mest troligt blir det Beson och L, och sen A, P och P i andra hagen.
Lugnast om Beson får gå med L eftersom dom funkar bra ihop.

Trodde jag skulle få problem med att ta in Beson idag för dem andra liksom sprang före och spärrade vägen men dem flyttade på sig och jag kom ut och in igen utan problem

Mest trolig har Beson sparkat mot Pilens hage och fastnat i tråden.
Såret på baklåret såg inte alls kul ut. Rengjorde det igen med saltlösning, och smörjde in det med Aloe Vera.
Och han tror nog att det var Pilen som gjorde illa honom, för han flyttade sig så fort Pilen kom i närheten.
Nu är hagarna fixade iallafall, så Beson kommer gå med Pilen och Lacon.
Sen får stona gå själva. Hoppas att det kommer funka bra.

Ja jag glömde att skriva i boken att jag rengjort såret och sprutat på sårspray. Verkade inte besvärad av det när jag red i alla fall

Näe, det är mest fickan jag är orolig över.
Sen var det avskavt väldigt mycket, och med tanke på hur flugorna och mygg och knott är just nu så gäller det att det hålls rent.

Hoppas att det går bra med dem tre nu då! Ja såret såg läskigt ut! :crazy:

Imorse var Beson fortfarande ensam, men när vi kom ut på lunchen och kollade till dom så hade han minsann jobbat sig upp så han var Lacons kompis :p
Stackars Pilen gick själv nu. Alla hade tuggsår lite här och där, men han verkar inte ha jagat honom, för han hade inte svettats något.
Däremot har han fått ett ganska rejält sår på ryggen också :p
Får se idag om det går att ha sadeln, eller om såret är för långt fram...

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar