Elaggregat - vad ska man tänka på?

ameo

Trådstartare
Moderator
Mitt aggregat gick inte att laga (nämnde det i tidigare tråd) utan jag måste köpa ett nytt.
Och jag vet inte riktigt vad det är jag söker...
OM man vill ha ett aggregat (nätdrivet) som ger rejäla stötar (rymningsbenägna ponnyer...), klarar långa stängsel och viss vegetation - vilken typ av aggregat är det då man ska leta efter?
Hur många Joule är det minsta som är lämpligt? Och är det några andra värden man bör titta efter?
 
Jag kan inte det där med joule. Men jag köpte ett på Börjes för en massa år sen, i beskrivningen står det hur många meter tråd som den klarar. Jag tror jag typ typ två-tre kilometer, ett av dom rejälare aggregaten just då. Det aggregatet klarade ett bete på 9ha och har inga problem att klara två vanliga hagar. Det är inte roligt att få en stöt kan jag säga.
Men det som är minst lika viktigt är att ha en bra tråd och "ordentliga" skarvar. Har man inte det så spelar det ingen roll hur bra aggregatet är.
 
Jag kan inte det där med joule. Men jag köpte ett på Börjes för en massa år sen, i beskrivningen står det hur många meter tråd som den klarar. Jag tror jag typ typ två-tre kilometer, ett av dom rejälare aggregaten just då. Det aggregatet klarade ett bete på 9ha och har inga problem att klara två vanliga hagar. Det är inte roligt att få en stöt kan jag säga.
Men det som är minst lika viktigt är att ha en bra tråd och "ordentliga" skarvar. Har man inte det så spelar det ingen roll hur bra aggregatet är.
Jag har blanktråd (ståltråd) och ordentligt med jordning, det är minsta problemet.
Jag vill veta vad jag ska söka efter för att få ett så rejält aggregat som möjligt utan att behöva lägga en hslv förmögenhet på det.
 
I mina ögon är ett aggregat med 12- 15 joule rejäla grejer, sen finns det ju värre, men det borde räcka. Sen är det ju lite expressen eller Aftonbladet. Men mellan 3500-4000 kanske du bör räkna med.
 
Jag skulle sikta på runt 14 joule beroende på längd på staketet om du vill ha ordentligt med fart. Har du ståltråd med bra skarvar och ordentlig jordning så räcker kanske 10-12 om du har under 3000 m tråd.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 572
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 525
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: Skorpion76
·
Ekonomi & Juridik Har lite funderingar kring stallskötsel och ansvaret att se till allt funkar och att hästarna mår bra. Lite bakgrund till min...
Svar
2
· Visningar
1 355
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp