Elaggregat och åska?

jis

Trådstartare
Hej!
Jag håller på att bygga stall för att skaffa egna hästar.
Jag har blivit fundersam när det gäller åska och elaggregat.

Jag har under hela mitt hästliv som ridskoleelev och medryttare aldrig hört talas om att man ska koppla ur aggregatet när det åskar. Det har så vitt jag vet aldrig gjorts i de stall jag varit i.
Men nu den senaste veckan när det har åskat så mycket så har jag hört/läst från flera håll att man måste dra ur kontakten till aggregatet för att det typ "drar till sig" blixten och går sönder jättelätt, samt att det då ökar risken att hästarna träffas av blixten.

Är det så?
Det finns ju aggregat med åskskydd, hur funkar det?

Jag har tänkt ha aggregatet fäst på stallväggen, men det känns ju väldigt dumt om det nu drar till sig blixten.
Hur långt från stället bör man placera aggregatet, ur säkerhetsskäl?
 
Finns åskskydd, hur bra de är vet jag inte....
Drar själv ur kontakt OCH anslutande tråd från staketet, då det ju är den vägen strömmen kommer in. Alltså det går via stängslen in i aggregatet...
 
Aggregatet ska sitta brandsäkert. Vi har vårt på en stenvägg, inuti ett aluminiumskåp som är gjort för detta. Dessutom har vi ett åskskydd mellan staketet och aggregatet. Trots det drar jag helst ur aggregatet vid åska, om jag är hemma.
 
Vi har under åren fått ett antal åsknedslag i staketen och även några aggregat som gått sönder. De billigaste åskskydden klarar en träff sedan måste de bytas ut. Men de lite dyrare har hittills hållit hos oss för upprepade träffar.
Vi har stora beten och kan inte alltid finnas på plats vid aggregatet för att dra ur sladden, vilket är det säkraste. Men vi klarar oss bra med åskskydd.
 
Agrigatet har jag aldrig dragit ut vid åska och det har varit med i 15 år nu med åskskydd.
Agrigatet sitter i garaget som är brand säkrat skulle inte våga ha det i stallet.

Ändå bor jag så till att data och telefon går sönder på löpande band om dom inte deras ur.
 
Vi har under åren fått ett antal åsknedslag i staketen och även några aggregat som gått sönder. De billigaste åskskydden klarar en träff sedan måste de bytas ut. Men de lite dyrare har hittills hållit hos oss för upprepade träffar.
Vi har stora beten och kan inte alltid finnas på plats vid aggregatet för att dra ur sladden, vilket är det säkraste. Men vi klarar oss bra med åskskydd.

Hur vet man om det har träffats av blixten då? Ser man det på åskskyddet?
 
Hur vet man om det har träffats av blixten då? Ser man det på åskskyddet?
Hos oss på de vi har haft har man sett det genom att det inte varit el i staketet förrän man kopplat bort åskskyddet. De billiga har bara varit att slänga med lite dyrare har någon haft återställning på och gått att använda igen.
 
När blixten slog ner i vårt staket så blev det en bit kvar av aggregatet på ca 10 cm, resten återfanns aldrig.
Vi hade elen i pga grisarna, men efter den smällen drog vi ut aggregatet alltid.
Men jag har haft både el och batteriaggregat i många pr utan problem med.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Kakse inte så mycket hästhanterings som avses, men hittade ingen bättre plast. Efter 30 i hästvärlden har jag o en av hästägarna i mitt...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 071
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 524
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp