El-säkring på anläggningar

Camilla_H

Trådstartare
Hej!

Ni som har eller sitter i styrelser för större ridanläggningar, typ både stall och ridhus i ett - hur stor är huvudsäkringen för elsystemet hos er?

Jag undrar för den lokala ridskolan har så fruktansvärt höga elkostnader och jag tror att det beror på att då anläggningen byggdes (2000) så satte man en onödigt stor huvudsäkring och då blir ju fastpriset skyhögt.

Skulle var roligt att höra vad det brukar ligga på så kan man börja ta diskussionen om att säkra ner.

För jämförelse så är "vår" anläggning ett 24x60 m ridhus sammanbyggt i ena gaveln med kontor och uppehållsutrymmen (samt sadelkammare mm) som i sin tur sitter ihop med själva stallet som rymmer 20-25 hästar. Allt är alltså en enda lång byggnad med ridhusets bredd som totalbredd.

/Camilla
 
Sv: El-säkring på anläggningar

Tja, jag har ingen större ridanläggning, men något att jämföra med i alla fall.

25 amp = bostad, stall med 10 platser, verkstad tillhörande lantbruk med svets, 3-faskompressor, slipmaskin osv, foderhiss, utgödsling, 2 mindre grisstallar, 3-fas vattenpump.

50 amp = då kan jag dessutom köra min stora bevattningspump som ger ofantliga mängder med vatten (för bevattning av lantbruksgrödor)
 
Sv: El-säkring på anläggningar

Hur stor huvudsäkring har ni? Hur stor elförbrukning? Är ridhuset uppvärmt?
Det är väldigt obekvämt att ha för klena huvudsäkringar o det ger dessutom risk för frysskador om en säkring går en kall vinternatt.
PL
 
Sv: El-säkring på anläggningar

Jag vet faktiskt inte detaljerna, jag är bara med på ett hörn i diskussionen men jag tror att den ligger runt 100 ampere. Elförbrukningen vet jag inte hur hög den är men ridhuset hålls åtminstone över 0-gradigt.

Jag ska prata mer med styrelsen och ta reda på detta. Återkommer.

/Camilla
 
Sv: El-säkring på anläggningar

Man bör kolla hur stor del av den faktiska kostnaden som säkringsavgiften utgör.
Sen bör man mäta den fatiska förbrukningen en kall vinterdag.
Säkringsavgiften för 100 A ligger hos Graninge på ca 21000 plus moms, 80 A ligger på 17000. Viktigt om man vill säkra ner är också att man kollar fördelningen mellan faserna vid toppbelastning..
PL
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp