Ekvint herpesvirus typ 2?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ubbe R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 658
U

Ubbe R

Är det någon som känner till detta? Hur smittsamt är det? Vilka symptom ger det? Kan det förebyggas/behandlas? Vaccination?

Har plötsligt fått veta att en häst i stallet har detta, hittar ingen info på webben. Någon som vet?

Sv: Ekvint herpesvirus typ 2?

finns hur mkt som helst om du googlar.... equine herpes virus heter det på engelska, förkortas EHV-2 eller EHV2

Equine herpesvirus type II (EHV-2) is a DNA virus belonging to the gammaherpesvirus family. This virus infects B cells and is related to other lymphotropic herpesviruses such as Epstein-Barr virus (EBV, which causes glandular fever) and human herpesvirus type 8 (HHV-8), also known as Kaposi's sarcoma herpesvirus.

EHV-2 is highly prevalent (approaching 100%) in horse populations (Borchers et al., 1999) and has been proposed to cause, or to be a predisposing factor for, a number of distinct syndromes. These include “loss of performance”, conjunctivitis (Kershaw et al., 2001) and respiratory tract disease. EHV-2 has also been suggested as a possible transactivating factor triggering or exacerbating EHV-1 or EHV-4 reactivation and disease. While the association of EHV-2 with particular diseases is subject to debate, it is clear that this virus has the potential to escape and subvert host immune responses.

Serological detection of EHV-2 is of limited use to determine the re-activation of this herpes virus. EHV-2 can remain latent in affected animals while shedding at levels adequate to infect other horses. Culture identification of EHV-2 is slow and has low sensitivity. Molecular detection of EHV-2 by PCR is the most sensitive, specific and accurate tool in assessing the infectivity of an affected horse.

Utilities:

* Confirm the disease causing agent
* Shorten the time required to confirm a clinical diagnosis of EHV-2 infection
* Ensure that horse populations are free of EHV-2
* Early prevention of spread of this virus
* Minimize personnel exposure to this virus
* Safety monitoring of biological products that derive from horses

Senast ändrad:

ja, jo, men pga min något begränsade kunskap i engelska begriper jag fortfarande inte så mycket. Vad betyder detta? ;)

Från Agrias hemsida
Herpesinfektion
Herpesinfektion orsakas av ekvint herpesvirus typ 2 (EHV-2) -närbesläktat med virusabort.

Syptom
Viruset ensamt ger sannolikt inga andra symptom än nedsatt immunförsvar. Det kan alltså finnas både hos friska hästar och hos hästar med olika slags sjukdomssymptom. Man har kunnat isolera virus hos föl med förstorade lymfknutor, feber , svalginflammation och matvägran. I vissa fall har dessa föl utvecklat svåra bakteriella infektioner 1-6 månader efter den ursprungliga EHV 2-infektionen.

Enligt forskarna nedsätter viruset troligen immunförsvaret. Det gör att infektioner i omgivningen lättare får fäste.

Inkubationstid
Okänd

Överföring av smitta
Okänt hur

Isolering
Blodprov - sk parprov - tas med 2-3 veckors mellanrum och sänds till viruslaboratorium för serologisk undersökning.

Behandling
Ingen annan än att bekämpa eventuella sekundära bakterieinfektioner.

Min sköthäst blev sjuk plötsligt, fick jättesår i munnen och slutade äta. Efter två veckors omfattande behandligar dog han, och i obduktionen fastställdes herpes. Så det gäller att inte ta för lätt på det där.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 240
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 896
Senast: Noxos
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka