Eksemtäcken?

L

Liniz

Har köpt en islandshäst från island, och hon kommer snart. Jag har aldrig importerat häst, utan alla mina islandshästar har varit eksemfria. Det är ju ca 25 % av hästarna som importeras som får eksem, bör jag köpa ett täcke? För att förhindra eksem.

Sv: Eksemtäcken?

Svar: JA

Jag kör eksemtäcke dygnet runt , det är bästa skyddet om man inte kan ta in dem i stall på nätterna. Sen så håller de ju borta insekterna mer än insektsmedel gör.

Om jag var du skulle jag köpa ett täcke :p Sen smörja man och svans så det inte blir torrt och insektsmedel. Har för mig att det är runt 30 % om inte mer som får eksem.. :p

Jag tycker du ska vara MKT noga med att skydda henne mot knotten. Jag har alltid eksemtäcket på ute och ser till att ta in henne i god tid på eftermiddagen innan de små rackarna kommer fram som värst. Sprutar även med flugmedel där inte täcket skyddar. Tror inte att det är bra att börja kleta med för mycket salvor, utan var noga med täcket och uppstallningen istället. Glöm inte att bada henne då och då eftersom pälsen blir mkt fet när täcket är på.
Lycka till!

Jag har också tagit in en häst från Island och kommer inte att kunna stalla in henne för hon ska ha föl om några veckor. Min plan är att låta henne gå med täcke dygnet runt.

Vi får hålla tummarna för våra hästar!

OA

Har köpt en islandshäst från island, och hon kommer snart. Jag har aldrig importerat häst, utan alla mina islandshästar har varit eksemfria. Det är ju ca 25 % av hästarna som importeras som får eksem, bör jag köpa ett täcke? För att förhindra eksem.

På sista föreläsningen framstod det att 50% av importhästarna får eksem.

Det finns bra medel - Switch och täcke rekommenderar jag. Bra foderstat med proteintillskott (gott bete, välskördat hö/lucernhack)

Den siffran tror jag också att det är. Det känns som att det är många av importhästarna som åker på eksem...

Jag tycker du ska vara MKT noga med att skydda henne mot knotten. Jag har alltid eksemtäcket på ute och ser till att ta in henne i god tid på eftermiddagen innan de små rackarna kommer fram som värst. Sprutar även med flugmedel där inte täcket skyddar. Tror inte att det är bra att börja kleta med för mycket salvor, utan var noga med täcket och uppstallningen istället. Glöm inte att bada henne då och då eftersom pälsen blir mkt fet när täcket är på.
Lycka till!

Varför skulle det vara dåligt att pälsen är fet? Jag har aldrig under alla år haft problem med DET. Han har den finaste pälsen av alla hästarna. Blank som en spegel.

Det är skillnad på blank och fet päls.
På fet päls (då som i fet päls pga mkt smörjningsmedel) biter till slut inte något eftersom det bara lägger sig som en hinna och faller av. "Typ"

Jag har täcke i stället för smörja, smörja har jag där täcket inte når.
typ, under pannluggen och skapet.

Nu pratar jag om FET päls. Inte att den är blank och fin! Riktigt äckligt fet kan pälsen bli av täcket, så jag tycker det är bra att bada hästen några gånger under sommaren och tvätta täcket regelbundet.

Oj, vilken trevlig ton vi har här då....!
Inte f....n vet jag VARFÖR den blir fet, men fet och otäck blir den!!
Tror nog det är ganska många fler som tycker det och som tvättar sina hästar under täckestiden.

Oj, vilken trevlig ton vi har här då....!
Inte f....n vet jag VARFÖR den blir fet, men fet och otäck blir den!!
Tror nog det är ganska många fler som tycker det och som tvättar sina hästar under täckestiden.

Min eksemhäst har haft täcke i 10 år och aldrig blivit fet av det???

Det är ju kletiga salvor folk tror de måst ha på som gör pälsen fet antar jag.

Jag smörjer med skyddande salva vid behov, med uttrokande vid behov. Jag tillverkar dessa själva. Håller hästen ren och fräsch varje dag.

Nu undrar jag vilka exsemtäcken ni tycker är bäst? Hade ett exsemtäcke förut men som blev till molekyler i somras :smirk: De andra hästarna bet sönder det när Gauti hade det på sig.

Vilket tycker ni har bäst kvalitet? vilket sitter bäst och skyddar bäst för islandshästar?

Hööks och Boetts, ett billigare men lika bra. Har man bitande kompisar sliter dom sönder ett dyrt täcke lika fort.
Boetts var lite mindre över manken så jag fick sy i lite tyg.

Nu har jag ingen isis så, utan en shire som har täcke på sig. OCH HON BLIR TVÄRFET/FLOTTIG i pälsen av att ha sitt täcke på sig, riktigt snuskig vart hon. Blä!! Manen låg klistrad o hon var så feeet i pälsen. Supersnuskigt verkligen. men då vet jag att det finns fler som upplever detta. Kanon!

Hööks och Boetts, ett billigare men lika bra. Har man bitande kompisar sliter dom sönder ett dyrt täcke lika fort.
Boetts var lite mindre över manken så jag fick sy i lite tyg.

Jo det var ju just ett dyrt jag hade då :smirk: Men då ska jag fundera över Hööks istället denna gången, för den butiken finns ju här och då slipper jag beställa och hålla på :) Får hoppas hästarna i detta nya stall inte biter i hans täcken nu då bara :)

Jo det var ju just ett dyrt jag hade då :smirk: Men då ska jag fundera över Hööks istället denna gången, för den butiken finns ju här och då slipper jag beställa och hålla på :) Får hoppas hästarna i detta nya stall inte biter i hans täcken nu då bara :)

Har du täckesförstörare så är det lika bra ta Hööks. Annars föredrar jag Boett, passformen är exakt på min eksemhäst. Å andra sidan revs två täcken av, helt på mitten längs rygglinjen och halslinjen varav en två gånger :crazy: hade tagit hem ungvalacken som var full av lek och bus :cool:

De var bara att sy ihop eländena så gott det gick.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka