Eksemtäcken?

Sv: Eksemtäcken?

Har du täckesförstörare så är det lika bra ta Hööks. Annars föredrar jag Boett, passformen är exakt på min eksemhäst. Å andra sidan revs två täcken av, helt på mitten längs rygglinjen och halslinjen varav en två gånger :crazy: hade tagit hem ungvalacken som var full av lek och bus :cool:

De var bara att sy ihop eländena så gott det gick.

Jo, Boett brukar passa perfekt. Har ett vintertäcke ifrån dom som sitter skitbra! :)
Ska nog köpa Hööks för det är billigare, vill ju inte att dom biter sönder ett jättedyrt täcke :smirk: Nog för att Hööks kostar 1000kr också :smirk: Förra sommaren gick det inte att sy ihop mitt fina exsemtäcke jag hade, det blev för trasigt. men nu är det nytt stall och nya kompisar som jag hoppas låter bli Gautis täcke :)

Undrar också om det är någon som har testat Sverige täckets exsemtäcke? Det var lite billigare just nu dessutom.

Undrar också om det är någon som har testat Sverige täckets exsemtäcke? Det var lite billigare just nu dessutom.

Rekommenderas INTE. Nu var det iofs några är sedan jag köpte mitt, men de ser rätt lika ut. I vilket fall så är det tjockt och har konstiga sömmar (tjock ryggsöm hade mitt täcke) som skaver. Det är dessutom tungt, torkar fruktansvärt långsamt om det råkat bli blött och min häst avskydde bara åsynen av täcket.

Rekommenderas INTE. Nu var det iofs några är sedan jag köpte mitt, men de ser rätt lika ut. I vilket fall så är det tjockt och har konstiga sömmar (tjock ryggsöm hade mitt täcke) som skaver. Det är dessutom tungt, torkar fruktansvärt långsamt om det råkat bli blött och min häst avskydde bara åsynen av täcket.

Jo, kollade på bilder, men tyckte inte det satt lika bra som de andra exsemtäckena ifrån Boetts eller Hööks. Då får det bli ett Hööks i alla fall :)

NEJ NEJ NEJ absoluuut inte detta :eek:

Köpte, sydde till, sydde in, sydde ditt o datt och eldade till sist upp skiten.

Okej, då får det inte bli ett sådant :) Lät inte bra alls. Plånboken får helt enkelt gå med på ett dyrare alternativ :D

sverigetäcket är hemskt. tjockt och otympligt.
regnar det så torkar det inte, är det sol så är det för varmt att ha på hästen.
mitt ligger på vinden nästa oanvänt. kan inte ens med att sälja det.

sverigetäcket är hemskt. tjockt och otympligt.
regnar det så torkar det inte, är det sol så är det för varmt att ha på hästen.
mitt ligger på vinden nästa oanvänt. kan inte ens med att sälja det.

Hehe, ja som alla säger är detta täcke gräsligt då med andra ord, då ska det absolut inte bli ett sådant som ligger på min häst i sommar :rofl:

Har köpt en islandshäst från island, och hon kommer snart. Jag har aldrig importerat häst, utan alla mina islandshästar har varit eksemfria. Det är ju ca 25 % av hästarna som importeras som får eksem, bör jag köpa ett täcke? För att förhindra eksem.

Inte för att förstöra någons dag, men jag har hört att enl. senaste forskningsrapporten ligger eksemrisken på hela 50 % på importer.
Jag föreslår Boett, som har en, tycker jag, genomtänkt islandshästpassform.

Inte för att förstöra någons dag, men jag har hört att enl. senaste forskningsrapporten ligger eksemrisken på hela 50 % på importer.
Jag föreslår Boett, som har en, tycker jag, genomtänkt islandshästpassform.

Ja, Boett brukar passa perfekt :bump: Men är istället väldigt dyra :angel: Inte så roligt att köpa så dyrt och så biter nån kompis i hagen sönder täcket :mad: Annars skulle jag köpt Boett på en gång! Har ett sådant vintertäcke som jag älskar!

Jag har också precis köpt en ny häst. Hon kom från Island hösten -04. Hon är eksemfri ännu ( peppar,peppar) men jag sköter henne som om hon har eksem. Täcke på nu och sen när knotten och flugorna är för jäkliga så sprayar jag på något medel. Jag kommer inte att smörja något i manen så länge det inte visar sig något eksem.
Min andra häst hade eksem när jag köpte henne i maj -02. Hon hade precis fått eksemet några veckor innan jag fick hem henne. Av misstag hade hon fått gå ute utan tillsyn och täcke. :mad:
Men med täcke, lite salvor av olika slag har jag nu fått bukt med det. Det syns knappt längre. Min veterinär berömmer mig varje sommar när hon kommer för att vaccinera. :o :)

Jag har både Boett och Hööks täcken. Jag gillar båda. Hööks sitter nästan bättre på min lilla häst. Boetts var lite långt över ryggen och rumpan. Hööks magplatta täcker bättre både fram och bak till juvret än Boetts. Det är ju så olika hur hästarna är byggda. Man får prova sig fram. Jag fick låna av en kompis och prova innan jag köpte.
Fördelen med Boett är att man får så mycket reservdelar och tyg till. Det är bara att ringa så får man mer. Himla bra service. På Hööks fick jag tigga för att få en liten bit tyg extra.
Ett tips bara, Hööks eksemluva är helt kass. Väven över ögonen går sönder på ett kick. Det sitter även väldigt nära ögonen så sömmen går in i ögat och skaver.
Boetts luva sitter fantastiskt bra på min häst. Hon verkar tom gilla den. Hon kryper in i den själv.:D

Oj det här blev långt, hoppas du blev lite klokare.:o

Förra året köpte jag eksemtäcken på Gekås i Ullared. Kopior av Boett. Samma fina passform fast lite tunnare och mjukare i tyget. Mina höll perfekt hela förra sommaren.(Inga bitande hästar i och för sig...). Nu har dom fått in dom igen i år. Pris: 299:- !!!!

Förra året köpte jag eksemtäcken på Gekås i Ullared. Kopior av Boett. Samma fina passform fast lite tunnare och mjukare i tyget. Mina höll perfekt hela förra sommaren.(Inga bitande hästar i och för sig...). Nu har dom fått in dom igen i år. Pris: 299:- !!!!

Om man ändå kunde bo där i närheten då :smirk: Låter ju som ett kanonpris och då gör det ju ingenting om täcket går sönder heller, man kan ju ha några i reserv :)

Har genom åren avverkat många eksem täcken. Sytt och lagat tusen gånger. Tycker nog att hööks och boett är likvärdiga. Men det som lillhästen i stav har(hade?) var rena skräpet.
För 3 sommrar sen köpte jag ett "vanligt flugtäcke" domani tror jag det heter. Betalde 399kr för det. Var lite skeptisk innan tänkte att myggen letar sig igenom nättyget, men inte. Funkar kanon har haft det på fler olika eksemhästar och jag har lagat de 1 enda gång.:love:
Ska se om jag kan hitta ett sådan i år igen.:D

Någon som provat Hööks flugtäcke "TM flyrug coverall" till exemhäst? Har ett hööks eksemtäcke som nu är utslitet. Funderar på att köpa det andra eftersom jag tror passformen är bättre på min häst, men undrar om det är någon annan som har erfarenhet av att ha det på exemhäst. Materialet känns nästan exakt som det i exemtäcket.

Har genom åren avverkat många eksem täcken. Sytt och lagat tusen gånger. Tycker nog att hööks och boett är likvärdiga. Men det som lillhästen i stav har(hade?) var rena skräpet.
För 3 sommrar sen köpte jag ett "vanligt flugtäcke" domani tror jag det heter. Betalde 399kr för det. Var lite skeptisk innan tänkte att myggen letar sig igenom nättyget, men inte. Funkar kanon har haft det på fler olika eksemhästar och jag har lagat de 1 enda gång.:love:

Boett håller mkt bättre kvalité än Hööks när man lagar och håller på med det. Remmarna/banden/spännena på Hööks håller mkt sämre kvalité och är dåligt fastsydda mm smådetaljer som jag märkt under alla år.

Domani skyddar inte magen på hästen. En eksemhäst skall skydda magen för att få fullgott skydd för knotten biter på magen/magvirveln. Annars är det ett bra s k insektstäcke, finns på Lillhästen.
Dock skall man komma ihåg att detta inte skyddar hästar med grav eksem.

Domani skyddar inte magen på hästen. En eksemhäst skall skydda magen för att få fullgott skydd för knotten biter på magen/magvirveln. Annars är det ett bra s k insektstäcke, finns på Lillhästen.
Dock skall man komma ihåg att detta inte skyddar hästar med grav eksem.

Nä domani har igen magplatta. Men under alla mina år har aldrig mina hästar haft "problem" med eksemet under magen. De hästar jag har som inte har utvecklat eksem(även importer) har klarat sig fint utan magplattan.
Kanske är jag lyckligt lottad:banana:
Lillhästen sa du.....

Ja, dom tygen är ju dessutom starkare. Men det jag provade på Gauti blev alldeles för stort och satt inte alls bra, halsen passade inte och det hängde ner nästan i backen :) Men finns ju massor med sorter, detta var ett ifrån Hööks som dom hade på rea, så trodde jag gjorde ett fynd, men var bara att lämna tillbaka :rofl:

Jag har en häst från Island och jag har eksemtäcke på honom på sommaren och kommer ha det i år också dygnet runt, förutom när jag rider.
Han har inte riktigt visat symtomen än, men jag gör det mest för att skydda helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka