eksemtäcke vid regn?

ishorses

Trådstartare
Vad har ni för täcke på eran häst när det regnar och är ca 10-15 grader ute?
Jag har ett eksemtäcke på min häst men igår stå stod han å frös så han skakade i hagen pga att täcket kylde ner honom :( så tog in honom & la på ett fleece täcke å efter två timmar så var han varm igen.
Hängde upp täcket i stallet och trodde de skulle va torrt i morse men de va de inte..
Så om man vet att det kommer att komma skurar vad för täcke ska man ha?
Eller kan man ha ett regn täcke över eksemtäcket eller blir det för varmt?!

Sv: eksemtäcke vid regn?

Ofodrat regntäcke eller stalla in.
Det finns kombinerade regn/ flugtäcken som har täckestyg över ryggen på hästen. Finns på svensk ridsport i kungsbacka men jag kommer inte ihåg märket.
Smörj mankammen/ magsträngen med fet salva typ tjärsalva eller någon annan fet antiflug. så blir knotten inte så ihärdiga och salvan regnar inte bort i regnet.
Spruta insektsspray runt kanterna på insidan av regntäcket. Går också att spraya under manen och magen så regnar det inte bort lika fort.

Jag har aldrig på 15 år behövt ta av täcket för att han fryser, går den på bete kan han äta oavbrutet för att hålla sig varm. Ingen annan i stallet heller byter täcke för att det regnar. I så fall tar vi av täcket bara och de får gå utan tills regnet slutar.
Men har du en fryslort så får du väl täcka med regntäcke och ta av snabbt när det slutat regna. Eller ha inne som katten säger.

*KL*

Har aldrig under alla år haft någon häst som frusit med eksemtäcke när det regnat. Det torkar också mycket snabbare på hästen. Använder numera bara B..etts.

Rolle
IpL

Inget täcke alls. Är dock noga med att täcka (med eksemtäcke) efter regn. Som tur är så är mina hagar väldigt blåsiga så har nästan inga insekter.

Jag har haft 2 fall där jag hittat hästar som fryser och står och spänner och skakar.

Jag hade eksemtäcke under och ofodrat regntäcke över vid det fallet men det var också när tempen sjunker, mitt i sommaren vet jag inte men fryser hästen så skadar det väl inte såvid man kan ta bort regntäcket när solen kommer.

Det är klart att en häst kan frysa med blött eksemtäcke.
Ett skitigt bo,,, täcke tar det evigheter att få torrt.
Det är få sommarregn som är varma och korta.
För det mesta är det ihållande regn och kallt.
Har sett många hästar frysa på sommaren även utan täcke.

Vi hade en som stod med exemtäcke i extremt regn. Han stod och tokskakade av kyla. Hela korset var helt
spänt. Så visst kan dom frysa. Jag skulle plocka av det helt och täcka när det slutar..

B***t har precis börjat tillverka sitt nya regntäcke, jag har fått äran att köpa det första, dyrt såklart, men dom gör bra grejjer

Min häst som går med exemtäcke har aldrig frusit med boetts täcken. Däremot fryser han så han skakar om han stått ute i de täcken av annat märke vi har.

Jag köpte Hööks regn/flugtäcke förra året och det har väl funkat hyfsat. Som med alla täcken med löstagbar hals så fungerar det inte på betet, halsen viker sig framåt o så regnar det ner i skarven. Men hästen blir iaf inte blöt om korset!
wpid-dsc_2905.jpg

Jag har haft det över exemtäcket som syns på bilden.

Drömmen vore ett regn/flugtäcke med hel hals så man slapp glappet...

Men att det är sån skillnad bo boetts och hööks ur regnsynpunkt, vad beror det på? Högre denier? Ingen av de som har exem i mitt stall har frusit vid regn snarare ser det regnet som ett trevligt avbrott.

Har haft olika täcken, och det enda han någonsin har frusit i så är det ett Boett täcke. Nu så bör man nog inte skylla täcket för detta, då den här kvällen var extrem så det kan tänkas att han frusit med annat märke också. Nu har jag inte haft flera sådana täcken, då de intet har suttit särskilt bra på den här hästen och han har ej heller frusit efter det.

Kollade aldrig på dom då jag har en exemfri häst. kanske shires det märket har dom. ska in i veckan då kan jag kolla.

Min häst har ett tunt regntäcke med hals (Bucas Irish 50 g) över exemtäcket när det regnar heldagsregn. Enstaka skurar klarar hon ändå om det är varmt.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Freazer
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 741
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar