Eksemsäsongen

Saeta

Trådstartare
Snart är ju eksemsäsongen här och därför undrar jag vilka produkter ni tycker är bäst till era eksemhästar? Jag har aldrig ägt eller haft en eksemhäst hemma hos mig, men har ju hjälpt till med massor och har ju kunskap inom det, men är väldigt dålig på produkter osv. Så förutom det självklara som täcken och flugspray - vad använder ni? Något ni rekommenderar? Något ni tycker funkar mindre bra?

In med era tips och idéer :) tack!

Sv: Eksemsäsongen

Årliga eksemtråden :p

Jag satte täcke på mina idag, senare än vanligt men vädret har inte direkt gynnat knotten.
Brukar använda Horsol varje år. Jag kommer göra så även i år. Har en tub salyvase (salicylsyrevaselin, samma verksamma substans som Horsol) som ska användas upp först.
Täcke, givetvis. Har lite Switch kvar också, räcker nog säsongen ut om jag har tur.
Tvättar vid behov, brukar bli ca 2-4 gånger i månaden.
Smörjer med något mjukgörande (ofta samma kräm som jag använder till mig själv) vid behov.

Haha :D
Horsol är nog det enda jag är riktigt bekant med. Du tycker alltså att det är bra? Det hjälper på dina eksemhästar? Jag fundrade på om jag skulle köra med Horsol.

När du tvättar, vad använder du då? Och tvättar du även efter ridning om hästen blir svettig (alltså, inte bara spola av med vatten)?

Exemtäcke dygnet runt, inne på nätterna. Även ibland motion i exemtäcke, har kört in min dam så är det mycket knott kan jag köra med täcke på. Kan tyvärr inte använda flygluva då hon kliar sönder sig totalt då och det är jättesvårt att hjälpa henne där, tips motages på allt som kan underlätta exem i ansiktet. Har eller inte hittat något insektsmedel som fungerar så bra som jag önskar.

Har också goda erfarenheter av Horsol, gör hästen fin i manen (har inte haft riktiga sår där på två år) men konstigt nog fungerar det inte lika bra baktill, förstår inte varför. Även vara snabb och smörja med mjukgörande salva tex Helosan när hon kliat och varit irriterad i ansiktet eller på andra ställen.

Ja, tycker Horsol funkar super. Har använt det till min ena i flera år med gott resultat. Blir första gången med den andra, hoppas det är lika effektivt på henne.

Tvättar med ett milt schampo, humanschampo ofta. Använde Neutral förra året, funkade helt ok men tyckte det verkade lite väl uttorkande. I år ska jag prova Renons hästschampo.
Svett sköljer jag bara med vatten. Min erfarenhet är att man inte ska tvätta för mycket, speciellt inte med starka schampo. Vet själv hur mina eksem blir om jag tvättar för mycket.. Vatten är uttorkande, så brukar bara ta svampa av när häst är svettig.

Täcke, switch (om man har kvar), Ultra-shield, tjärsalva, salicysyrevaselin, flugmedel (Renons), beckolja

Jag behöver ju inte smörja numera, förr var det en helt annan femma men de senaste åren har han varit symptomfri. Men täckad är han, han har även luva. Han sprayas med Föllinge dagligen och går ute dygnet runt, täcket byts ut en gång per vecka men tas av dagligen och skakas ur. Han tvättas ren i man och svans med såpa precis i början av säsongen, kan ev tvättas en gång till mitt under sommaren i övrigt inget mer. Sista sommaren jag smorde var nog 2007, då använde vi Probolja i man och svans.

Men jag tillskriver hans förbättrade symptombild till linfröoljan.

Tusen tack för era svar! Är det någon som redan nu har börjat täcka? Och har ni märkt om någon redan nu börjat klia? Det är nog beroende på vart man bor såklart.

Då blir det iallafall att prova Horsol. Sen schampo och sånt får jag se lite, så himla svårt.

Han får oljan året runt, det är liksom vitsen. Det tar minst 120 dagar innan full effekt nås enligt de studier som gjorts, men jag tycker att det verkar ta längre tid än så faktiskt. För han har stadigt blivit bättre för var år som gått.

I lördags åkte täcket på min häst i alla fall... Har inte börjat klia sig ännu och man måste ju börja innan de gör det annars är det för sent tycker jag! Sen är det tvätt och smörj som gäller och jag använder AVS14 som fungerat bäst på min!

Ja precis bättre att börja för tidigt än för sent med täckena. Jag ska också börja täcka min nu. Hur gör du (och ni andra) när det regnar osv, eller om täcket blir blött. Byter ni under dagen eller låter ni det sitta? Det är ju inte så kallt ute men tänkte mer allmänt. :)

Så länge det regnar tycker jag inte att det är lönt att byta( om det inte håller i sig i flera dagar, eller är väldigt kallt), annars byter jag till torrt täcke. De flesta klarar sig nog bättre än man tror!

Tänkte prova PROB schampo och olja, någon mer som testat? Någon som har tips på bra insektsmedel, gärna nåt som håller i sig ett tag?

Ja precis bättre att börja för tidigt än för sent med täckena. Jag ska också börja täcka min nu. Hur gör du (och ni andra) när det regnar osv, eller om täcket blir blött. Byter ni under dagen eller låter ni det sitta? Det är ju inte så kallt ute men tänkte mer allmänt. :)

Jag vill se den knott som kommer igenom min hästs päls för att bita:D så jag väntar lite till för det är väl ganska svalt på nätterna fortfarande.

Jag har bra erfarenheter av både horsol och Prob olja + prob schampo.
Sen linfröolja i maten! Vilken höjdare för eksemhästar.
Överhuvudtaget ska en eksemhästs immunförsvar vara på topp inför säsongen, då klarar de sommaren mycket bättre.

Täcke, switch (om man har kvar), Ultra-shield, tjärsalva, salicysyrevaselin, flugmedel (Renons), beckolja

Årliga eksemtråden :p

Jag satte täcke på mina idag, senare än vanligt men vädret har inte direkt gynnat knotten.
Brukar använda Horsol varje år. Jag kommer göra så även i år. Har en tub salyvase (salicylsyrevaselin, samma verksamma substans som Horsol) som ska användas upp först.
Täcke, givetvis. Har lite Switch kvar också, räcker nog säsongen ut om jag har tur.
Tvättar vid behov, brukar bli ca 2-4 gånger i månaden.
Smörjer med något mjukgörande (ofta samma kräm som jag använder till mig själv) vid behov.

Delvis knapplån
Eftersom många kanske inte vet det så vill jag berätta att Switch går att få på recept nu. Om man beställer ifrån apovet (ett djurapotek via nätet så att man får det direkt hem i brevlådan efter några dagar) så är det ungefär samma pris som tidigare men köper man det med recept ifrån ett vanligt apotek så är det ungefär dubbla priset mot tidigare.

Senast ändrad:

Delvis knapplån
Eftersom många kanske inte vet det så vill jag berätta att Switch går att få på recept nu. Om man beställer ifrån apovet (ett djurapotek via nätet så att man får det direkt hem i brevlådan efter några dagar) så är det ungefär samma pris som tidigare men köper man det med recept ifrån ett vanligt apotek så är det ungefär dubbla priset mot tidigare.

Ska man ha recept från veterinär menar du?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
947
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka